Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol
Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.

Resultatet av Sveas nya undersökning, genomförd av Novus, visar att närmre fyra av tio, 36, procent har haft en ansträngd ekonomi under det senaste året. Därför är det viktigt för 38 procent
att få skatteåterbäringen tidigt i år för att exempelvis ha en buffert till oväntade utgifter eller för att
sätta guldkant på tillvaron.
Sparande väljs framför dagliga utgifter
Trots höga levnadskostnader så är det dock inte hushållsavgifter som prioriteras högst när svenskarna planerar vad de ska använda skatteåterbäringen till. Istället är det eget sparande som hamnar först på listan om de fick tillbaka 5 000 kr eller mer på skatten, en trend som stärks från i fjol. Detta uppger över hälften, 56 procent, följt av resor, 19 procent, samt mat-och hushållsavgifter eller upplevelser, vilket 14 procent svarar.
Unga vill både resa och spara
Årets sparbenägenhet syns inte minst bland den yngre åldersgruppen 19–29 år. Närmare åtta av tio, 78 procent, skulle prioritera eget sparande om de fick pengar tillbaka på skatten. Dessutom framgår det att över 22 procent skulle välja spendera pengar på resor, en fördubbling jämfört med förra året, framför mat- och hushållsutgifter – något som 19 procent svarar.
– Trenden att vilja använda skatteåterbäringen till sparande stärks ytterligare jämfört med förra årets undersökning. Särskilt anmärkningsvärt är att viljan att spara är extra stark bland unga – en grupp som påverkas mycket av inflation och ökade levnadskostnader. Intressant nog ser vi också ett dubbelt så stort intresse för resor bland de yngre i år jämfört med 2024, medan färre prioriterar att förstärka vardagsbudgeten, säger Elin Andrén, Affärsområdeschef Privat på Svea Bank.
Topp fem: Så väljer svenskarna att spendera skatteåterbäringen
1. Eget sparande, 56%
2. Resor, 19%
3. Mat, hushållsavgifter, 14%
4. Upplevelser (tex. spa, restaurangbesök, konserter), 14%
5. Renovering av boende, 10%
Topp fem: Så väljer unga 18–29 år att spendera skatteåterbäringen
1. Eget sparande, 78%
2. Resor, 22%
3. Mat, hushållsavgifter, 19%
4. Upplevelser (tex. spa, restaurangbesök, konserter), 12%
5. Kläder, 4%
Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Svea under perioden 20–26 mars 2025. Totalt har 1031 svenskar svarat i åldern 18–79 svarat via webbenkät och resultaten garanterar representativa resultat. Syftet med undersökningen är att ta reda på svenska allmänhetens förväntningar och planer för årets skatteåterbäring.
Nyckelord
Kontakter
Patrik WidlundCMO
Tel:0705-29 42 00patrik.widlund@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum