Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol
Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.

Resultatet av Sveas nya undersökning, genomförd av Novus, visar att närmre fyra av tio, 36, procent har haft en ansträngd ekonomi under det senaste året. Därför är det viktigt för 38 procent
att få skatteåterbäringen tidigt i år för att exempelvis ha en buffert till oväntade utgifter eller för att
sätta guldkant på tillvaron.
Sparande väljs framför dagliga utgifter
Trots höga levnadskostnader så är det dock inte hushållsavgifter som prioriteras högst när svenskarna planerar vad de ska använda skatteåterbäringen till. Istället är det eget sparande som hamnar först på listan om de fick tillbaka 5 000 kr eller mer på skatten, en trend som stärks från i fjol. Detta uppger över hälften, 56 procent, följt av resor, 19 procent, samt mat-och hushållsavgifter eller upplevelser, vilket 14 procent svarar.
Unga vill både resa och spara
Årets sparbenägenhet syns inte minst bland den yngre åldersgruppen 19–29 år. Närmare åtta av tio, 78 procent, skulle prioritera eget sparande om de fick pengar tillbaka på skatten. Dessutom framgår det att över 22 procent skulle välja spendera pengar på resor, en fördubbling jämfört med förra året, framför mat- och hushållsutgifter – något som 19 procent svarar.
– Trenden att vilja använda skatteåterbäringen till sparande stärks ytterligare jämfört med förra årets undersökning. Särskilt anmärkningsvärt är att viljan att spara är extra stark bland unga – en grupp som påverkas mycket av inflation och ökade levnadskostnader. Intressant nog ser vi också ett dubbelt så stort intresse för resor bland de yngre i år jämfört med 2024, medan färre prioriterar att förstärka vardagsbudgeten, säger Elin Andrén, Affärsområdeschef Privat på Svea Bank.
Topp fem: Så väljer svenskarna att spendera skatteåterbäringen
1. Eget sparande, 56%
2. Resor, 19%
3. Mat, hushållsavgifter, 14%
4. Upplevelser (tex. spa, restaurangbesök, konserter), 14%
5. Renovering av boende, 10%
Topp fem: Så väljer unga 18–29 år att spendera skatteåterbäringen
1. Eget sparande, 78%
2. Resor, 22%
3. Mat, hushållsavgifter, 19%
4. Upplevelser (tex. spa, restaurangbesök, konserter), 12%
5. Kläder, 4%
Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Svea under perioden 20–26 mars 2025. Totalt har 1031 svenskar svarat i åldern 18–79 svarat via webbenkät och resultaten garanterar representativa resultat. Syftet med undersökningen är att ta reda på svenska allmänhetens förväntningar och planer för årets skatteåterbäring.
Nyckelord
Kontakter
Patrik WidlundCMO
Tel:0705-29 42 00patrik.widlund@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
