Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i mars till 5,4 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -5,7 procent. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -1,3 procent.
- Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade svagt i mars, vilket främst förklaras av starka jämförelsetal eftersom påsken inföll under mars månad i fjol. Tar vi hänsyn till både kalender- och inflationskorrigering uppgår volymminskningen till 1,3 procent. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av global osäkerhet, klimatförändringar och störningar i handelsleden, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i mars till -0,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 7,5 procent. Hemleverans ökade med 11,1 procent och upphämtning i butik ökade med 3,0 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 4,5 procent.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 1,9 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 1,9 procent i fysisk butik och med 2,2 procent i e-handeln. Kalendereffekten beräknas till -2,3 procent för det första kvartalet och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,2 procent.
- Försäljningsutvecklingen inom e-handeln var positiv både under mars månad och under det första kvartalet jämfört med motsvarande perioder föregående år. E-handelsandelen för kvartalet ligger stabilt på 4,6 procent, avslutar Karin Brynell.
| Q1 2025 | Q1 2025 | |
| Total försäljning | 1,9% | -0,3% |
| Butiksförsäljning | 1,9% | -0,6% |
| E-handelsförsäljning | 2,2% | 7,5% |
| E-handel med hemleverans | 1,1% | 11,1% |
| E-handel med upphämtning i butik | 3,5% | 3,0% |
| E-handelsandel | 4,6% | 4,5% |
Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.
Dagligvaruindex för april publiceras 16 maj.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum