SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav
Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.

Tillväxtnavet ska accelerera SvD:s digitala tillväxt genom att stötta redaktionen, utveckla nya idéer och integrera innovation i det redaktionella arbetet. Teamet får en tydlig mission: att hitta nya sätt att möta läsarnas behov – idag och i framtiden.
– Nu gör vi det som många pratat om i åratal, att faktiskt satsa på att sätta redaktion och produkt i samma rum. Det sätter SvD i en unik position för att fortsätta vår digitala tillväxtresa. Och på ett personligt plan känns det otroligt roligt. Det här kommer göra oss mer innovativa och säkerställa att vi hittar nya vägar som tar SvD in i framtiden, säger Inanna Lallerstedt.
Inanna kommer närmast från rollen som produktchef och har en djup förståelse för redaktionella behov och processer. Att en produktchef nu kliver in i ledningen för en redaktionell avdelning markerar ett tydligt skifte – både i SvD:s sätt att organisera sig och i hur mediebranschen kan tänka nytt kring digital utveckling.
Johan Silfversten Bergman leder de redaktionella delarna av navet, med ansvar för både ett team med projektledare, redaktörer och reportrar samt SvD:s sociala medier- och videoredaktion. Han har tillsammans med Inanna varit drivande i flera digitala satsningar, bland annat utvecklingen av SvD Kompakt.
– Det känns väldigt roligt att vi fått möjligheten att sätta ihop ett så starkt team med en stor bredd i sina kompetenser. För att utveckla journalistiken på riktigt behöver vi arbeta på nya sätt och i konstellationer som sträcker sig bortom redaktionens traditionella strukturer. Det får vi verkligen möjlighet att göra här, säger Johan Silfversten Bergman.
Navet är tvärfunktionellt och består av projektledare, reportrar, videoredaktörer, redaktörer, utvecklare, UX-designers, SEO-specialister och dataanalytiker – alla med ett gemensamt ledarskap och gemensamma mål. Här ingår också nya roller som till exempel projektledare för datastöd och en ny sorts reportertjänst – som rör sig mellan experiment, utveckling och dagligt nyhetsarbete.
– Vi har höga ambitioner för vår journalistik, men också för hur vi organiserar oss för att möta framtiden. Med tillväxtnavet tar vi ett modigt och nyskapande steg, där vi samlar redaktionell och produktnära kompetens i en gemensam kraft för utveckling. Det är också ett viktigt steg för att vi ska kunna ta täten i den digitala transformationen, säger SvD:s chefredaktör och vd, Lisa Irenius.
Tillväxtnavets arbete kommer särskilt att fokusera på områden som AI, video och ljud – och hur de kan användas för att skapa journalistik med starkare genomslag och ökad relevans för dagens och morgondagens läsare.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Inanna Lallerstedt, chef SvD Tillväxt. Telefon: 072-855 21 89. E-post: inanna.lallerstedt@schibsted.com.
Johan Silfversten Bergman, chef redaktionell tillväxt.. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum