Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande

Dela

Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.

Sofia Larsen, vd på Svensk Handel
Sofia Larsen, vd på Svensk Handel

Dagligvaruhandelns framtidsindikator sjönk med 6,4 enheter till 85,6. Det största bidraget till nedgången var tron på framtida försäljning, vilken sannolikt delvis kan tillskrivas de åter stigande livsmedelspriserna. En ännu större försämring i framtidstron gick att observera inom sällanköpsvaruhandeln. Ett tapp på 8,9 enheter innebär att indikatorvärdet landar på 81,0. Även här är den främsta förklaringen till det stora tappet att företagen i högre utsträckning tror på lägre försäljning framöver. Vidare noteras även partihandeln för en kraftig nedgång på 8,2 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 85,8.

– Utöver lågkonjunktur är det uppenbart att frågan om tullar, och dess efterföljande effekter, skapat en stor oro bland svenska handelsföretag. Utöver att det riskerar att påverka den egna verksamheten får vi också illavarslande rapporter om att konsumenterna blivit än mer avvaktande, vilket inte bådar gott inför den närmaste framtiden, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Det oroliga omvärldsläget slår hårt mot handeln

Precis som för näringslivet i stort så är handelsföretagens behov av att kunna planera den närmaste framtiden starkt. Men i tider likt dessa, där företagen dagligen delges ny information om tullkriget och dess effekter på världsmarknaden, omöjliggörs detta. 

– Många av våra medlemsföretag vittnar just nu om en stor osäkerhet kring den närmaste framtiden. Därför välkomnade vi att regeringen tidigare i april inrättade en tulljour, dit företagen kan vända sig med frågor. Framöver hoppas vi att det utlovade arbetet med att stärka hushållens köpkraft intensifieras, och att handeln ges möjlighet att anställa fler genom sänkta arbetsgivaravgifter, säger Sofia Larsen.

 

Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna. Utifrån detta beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar.

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande

Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye