Elever fick uppleva natur i VR: “Ökad motivation och förståelse”
Hur kan man ta med gymnasieelever till savannen, regnskogen eller tundran – utan att lämna klassrummet? En studie vid Högskolan i Gävle visar att virtual reality (VR) kan bli ett kraftfullt komplement i undervisningen.

Genom att låta elever uppleva naturmiljöer i 360°-video med VR-glasögon upplevde eleverna att de fick en ökad förståelse för biologi och evolution.
– Vi ville undersöka om VR kan skapa en liknande känsla av närvaro som ett fysiskt fältbesök, och om tekniken kan påverka förståelsen av ekologiska samband, säger Tobias Fredlund, forskare inom utbildningsvetenskap vid Högskolan i Gävle.
40 elever fick testa
Totalt deltog 40 gymnasieelever i studien, som genomfördes under två timmar i smågrupper i Högskolans Exploratory Learning Lab. Eleverna fick först svara på frågor om sin erfarenhet av VR och därefter besöka olika miljöer med hjälp av 360°-videor. Filmerna, som går att se gratis via Youtube, visar bland annat miljöer med savannlandskap och tät djungel. Med hjälp av VR-upplevelsen fick eleverna besvara uppgifter där de skulle tolka miljöer, dra slutsatser och resonera kring ekologiska utmaningar för djur och växter.
– Det blev tydligt att många elever tyckte att det var både engagerande och lärorikt att använda VR. Vissa tyckte det var svårt att hitta svaren i filmen, men de allra flesta upplevde VR som ett motivationshöjande verktyg, säger Peter Perskull, elevgruppens lärare vid Vasaskolan i Gävle.
Inte en ersättning – men ett kraftfullt komplement
Peter Perskull och Tobias Fredlund tycker båda att VR skulle kunna användas som ett komplement till traditionell undervisning. Upplevelsebaserad undervisning kan enligt tidigare studier öka både förståelsen och minnet av biologiskt innehåll, något som även bekräftas av elevernas egna reflektioner i studien.
– Det är svårt att resa fysiskt till Nairobi eller Amazonas i skolans regi, men med VR kan eleverna få en konkret upplevelse av hur ett ekosystem fungerar. Det handlar inte bara om fakta – utan om att förstå sammanhang, säger Peter Perskull.
Planer på att köpa utrusning
Resultaten analyseras vidare med hjälp av innehållsanalys, och preliminära resultat visar att många elever har uttryckt att de tycker det var ett motivationshöjande och lärorikt sätt att jobba.
Nästa steg kan bli att genomföra fler studier, med en kontrollgrupp och i andra ämnen som kemi, där VR-applikationer också växer fram. Vasaskolan planerar att köpa in VR-utrustning som ska kunna användas vid undervisningen i framtiden.
Om Exploratory Learning Lab
Labbet är en del av Högskolan i Gävles arbete med att inspirera unga till tekniska yrken genom lärande i kombination med konst och kreativitet. Exploratory Learning Lab finns i källaren under biblioteket på Högskolan och innehåller teknisk utrustning som exempelvis programmerbara legorobotar, VR-utrustning och spelkonsoler.
Kontakter
Tobias FredlundForskare inom utbildningsvetenskap vid Högskolan i Gävle
Tel:026-64 86 17tobias.fredlund@hig.seAnders MunckPressansvarig
Tel:070-7946523anders.munck@hig.seUtbildning och forskning i naturskönt campus
Högskolan i Gävle har cirka 19 000 studenter och erbjuder ett sextiotal utbildningsprogram och påbyggnadsutbildningar, 330 fristående kurser inom humaniora, samhälls- och naturvetenskap samt teknik.
Följ Högskolan i Gävle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Gävle
Flexiblare regelverk skulle öka jobbchanserna för utrikesfödda15.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett fyrkantigt system gör att vägen till jobb blir onödigt lång. Dessutom är skillnaderna stora i hur män och kvinnor bemöts av myndigheter. Det visar två nya studier från Högskolan i Gävle där forskarna följt migranters etableringsresa över flera års tid.
Ny metod ger bättre sömn vid flexibelt arbete8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Flexibla arbetstider kan vara både en möjlighet och en belastning. En doktorsavhandling vid Högskolan i Gävle visar att en tydlig insats på flera nivåer inom en organisation kan stärka de anställdas återhämtning – och leda till bättre sömn.
Digitala tvillingar ska minska föroreningar1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Högskolan i Gävle deltar i ett nytt och omfattande europeiskt forskningsprojekt som ska hjälpa städer att minska luft- och bullerföroreningar och bättre förstå deras påverkan på människors hälsa. Projektet omfattar totalt 19 partners från åtta länder. Gävle är en av fem pilotstäder där tekniken ska testas i verkligheten.
Högskolan i satsning mot det tysta våldet24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Psykiskt och ekonomiskt våld i nära relationer påverkar tusentals människors liv varje år. Det kan handla om hot, kontroll, isolering och ekonomisk utsatthet. Nu leder Högskolan i Gävle en kraftsamling för att lyfta frågan om det tysta våldet och öka kunskapen genom forskning.
Nytt projekt: Bilar blir batteribank åt elnätet18.11.2025 09:30:21 CET | Pressmeddelande
Kan parkerade elbilar vara reserv när elnätet är hårt belastat? Med 6,2 miljoner i projektmedel från Energimyndigheten ska Högskolan i Gävle nu leda en storskalig studie där lokala elbolag testar ny teknik där elbilars batterier används som stöd till det lokala elnätet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum