Spendrups rankas som Europas klimatledande dryckesföretag av Financial Times
Spendrups klimatarbete har rankats högst av alla dryckesföretag i rankingen Europe’s Climate Leaders 2025 av Financial Times och Statista. Ett tydligt kvitto på Spendrups långsiktiga och ambitiösa klimatarbete.

Spendrups Bryggeri, med varumärken som Norrlands Guld, Mariestads och Trocadero vid sidan av cidern Briska och Loka i portföljen, rankas som 19:e bolag i Europa av 600 bolag - och först av samtliga dryckesföretag. Rankingen som genomförs årligen baseras på vilka bolag som har åstadkommit den största minskningen i klimatutsläpp i scope 1 och 2 under en femårsperiod (2018-2023) i relation till sin omsättning, transparens kring klimatutsläpp i scope 3 och deltagande i Science Based Targets.
— Att Spendrups rankas som främsta dryckesföretag är en bekräftelse på att vårt hållbarhetsarbete levererar verkliga och mätbara resultat. Vi är stolta över våra framsteg med att minska klimatpåverkan och att leda klimatomställningen i dryckesbranschen, säger Anna Lidström, hållbarhetschef, Spendrups.
Spendrups fick totalt 80,1 poäng av 100 baserat på en kombination av minskning av utsläpp, transparens och klimatmål. Spendrups minskade utsläppen i egen verksamhet (scope 1 and 2) från 2018 till och 2023 med 94,5%.
— Det betyder väldigt mycket för oss, och i förlängningen även för våra kunder. Vi har ambitiösa klimatmål, och det har även våra kunder och det har sporrat oss att tillsammans bli bättre. Det här är ett tydligt bevis på att våra investeringar för att minska klimatpåverkan har gett resultat, säger Henrik Åström, vd, Spendrups.
Om Europe’s Climate Leaders
Europe’s Climate Leaders är en årlig ranking av Financial Times och analysföretaget Statista. Den utvärderar 600 företag i Europa baserat på deras minskning av utsläpp och transparens i klimatrapportering.
För fullständig rankinglista se:
https://www.ft.com/content/44f56758-9158-4b40-b59a-b2ffe6fc74ba
Om Spendrups hållbarhetsarbete
Spendrups har antagit ett klimatmål enligt Science Based Targets Initiative (SBTi) och ska minska växthusgasutsläppen med 90 % i absoluta tal i scope 1 och 2 och med 30 % per liter dryck i scope 3 till 2030, jämfört med 2019. Spendrups klassas därmed som ett företag i linje med 1,5-gradersmålet i scope 1 och 2. Målet för scope 3 har också godkänts av SBTi.
Spendrups arbetar med fyra hållbarhetsområden: minskad klimat- och miljöpåverkan, cirkulär resursanvändning, ansvarsfull dryckeskultur och goda arbetsvillkor i värdekedjan. För mer information om vårt hållbarhetsarbete se:
Nyckelord
Kontakter
Annika SvenssonPresschef/Chef externa relationer
Tel:+46 70 455 24 19annika.svensson@spendrups.seBilder


Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Briska och vinproducenter som Chavin, Gallo, Piccini, Cantina Zaccagnini och El Coto samt spritproducenter som Planteray och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB, Hellefors Bryggeri och SWAGG. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum