Ny studie visar hur nyhetskonsumtionen stärker demokratin
En färsk studie från SOM-institutet visar dagstidningarnas och andra redaktionella mediers stora betydelse för att demokratin ska fungera och stå stark.
– Nyhetskonsumtionen inte bara stärker medborgarnas politiska kunskap och samhällsengagemang, den tycks också öka valdeltagandet och medborgarnas nöjdhet med hur demokratin fungerar generellt, säger Johan Taubert, vd på Tidningsutgivarna (TU).
Med anledning av Pressfrihetens dag den 3 maj presenterar Tidningsutgivarna (TU) idag en ny undersökning där TU gett SOM-institutet i uppdrag att utifrån befintliga data i sina årligen återkommande undersökningar studera nyhetskonsumtionens betydelse för demokratin. Resultaten visar på tydliga samband:
- Lokaltidningen är särskilt betydelsefull för yngre vuxnas (18–39 år) intresse för politik på kommunnivå. 58 procent av dem som läser lokaltidningen uppger att de är politiskt intresserade, bland dem som inte läser tidningen är siffran 36 procent.
- Bland 18–39-åringar som regelbundet läser lokaltidningen är andelen som känner till en specifik lokalpolitiker dubbelt så stor (40 procent), jämfört med dem som sällan eller aldrig tar del av lokala morgontidningar (19 procent).
- 80 procent av de regelbundna nyhetsanvändarna tar ställning i frågor som rör hur kommunstyrelsen sköter sitt arbete, och hur väl offentlig service, sjukvård, grundskola och äldreomsorg fungerar i den egna kommunen. Bland sällananvändarna är siffran 66 procent.
- Bland dem som tar del av storstädernas morgontidningar och nationella nyhetsmedier uppger 10 procent fler (92%) att de röstade i senaste riksdagsvalet jämfört med dem som sällan eller aldrig tar del av dessa medier.
Studien visar hur viktig nyhetskonsumtionen är för att upprätthålla medborgarnas politiska intresse och engagemang, men också förtroendet för demokratin.
– Nyhetskonsumenter har lättare att förstå politiska frågor och är mer nöjda med demokratin i Sverige. Med tanke på detta är det bekymmersamt att medan 90 procent av de i åldern 50-65 år är regelbundna nyhetskonsumenter, är motsvarande siffra i åldern 18-39 endast 71 procent, säger Johan Taubert.
SOM-institutet är en oberoende undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet, grundad 1986. Rapporten ”Nyhetsanvändningens betydelse för demokratin” bygger på data från de senaste tre årens nationella SOM-undersökning, samt SOM-institutets västsvenska undersökning och SOM-undersökningen i Göteborg. Hela rapporten finns att ladda ner här.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seUlrika AnderssonDocent i journalistik, medier och kommunikationSOM-institutet, Göteborgs universitet
Tel:+46 (0)76 618 49 74ulrika.andersson@som.gu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Offentlighetspriset 2025 tilldelas Lidingö stad9.12.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris 2025 tilldelas Lidingö stad för sitt innovativa sätt att med generativ AI använda ny teknik till att stärka öppenheten.
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Branschgemensam rekommendation för content advertising13.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum