Yrkestrafiken vill ställa om – men bromsas av verkligheten
När Sverige ska ställa om transportsektorn till fossilfri drift står yrkestrafiken inför flera utmaningar – där höga kostnader, praktiska hinder och svag efterfrågan på hållbara transporter lyfts som avgörande bromsklossar. I årets upplaga av Omställningsrapporten från Circle K framgår att många åkerier tror att deras verksamhet kommer kunna bli helt fossilfri – men bara 25 procent bedömer det som möjligt till 2030.

Målen för omställningen är ambitiösa. Redan år 2030 ska utsläppen från inrikes transporter ha minskat med 70 procent jämfört med 2010. För att nå dit krävs en snabb elektrifiering, även av den tunga trafiken. Bland åkerier tror de flesta (76 procent) att deras verksamhet kommer kunna bli helt fossilfri – men bara 25 procent bedömer det som möjligt till 2030. Även allmänheten anser att det är viktigt att yrkestrafiken ställer om (elbilsägare 93 procent, hybridbilsägare 85 procent, personer utan körkort 85 procent, bensin- och dieselförare 77 procent).
– Det finns en stark vilja till omställning hos många och jag vill påstå att den publika laddinfrastrukturen för tung trafik just nu ligger långt före dagens behov. Men tillgången till laddning i sig räcker inte – åkerierna måste också ha rätt affärsvillkor. Det innebär dels en stor investering, dels en anpassning av hela verksamheten, till exempel ruttplanering. Upplever man samtidigt att stödet är otydligt är det svårt att våga ta steget, säger Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K.
I rapporten pekar bilägare främst ut staten och regeringen som ansvariga för att driva omställningen, följt av transportföretagen och fordonstillverkarna. Bland åkerierna pekar man specifikt på ett behov av skattelättnader, direkta stöd och tydligare styrning som centrala faktorer för att klara övergången. Hela 79 procent är överens om att skattelättnader för fossilfria investeringar är det som skulle ha störst påverkan.
En som medverkar i Omställningsrapporten är Richard Bergqvist, professor i logistik och transportekonomi vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet. Han menar att det blir extra tydligt hur avgörande politiska styrmedel är när marknaden inte tar ansvar på egen hand.
– Politikerna har inte tagit sitt ansvar om det billigaste alternativet inte är rätt väg att gå för företag. Det är naivt att tro att företag ska bortse från sin vinst för att agera lite godare och utan vinster kan de inte heller investera i utvecklingen. Vill man styra mot bättre beteenden då måste det löna sig, annars bygger man bara luftslott. Gång på gång har politiken visat att det inte lönar sig att vara först — särskilt i transportbranschen, oavsett politisk färg, säger Richard Bergqvist.
Omställningsrapporten 2025 visar även att:
- En majoritet i allmänheten pekar ut staten som ansvarig för omställningen, följt av transportföretag och fordonstillverkare.
- Bara 22 procent av åkerierna upplever att deras kunder idag är villiga att betala mer för fossilfria transporter.
- Två av tre åkerier (66 procent) bedömer att betalningsviljan för fossilfria transporter hos transportköpare är låg.
- Tre av fyra (76 procent) åkerier tror att deras verksamhet kommer kunna bli helt fossilfri – men bara 25 procent ser det som möjligt till 2030.
- Två av tre (69 procent) åkerier ser nya fossilfria drivmedel som vätgas som viktiga framöver.
- 81 procent av åkerierna efterlyser ekonomiskt stöd vid inköp av elfordon.
Om Omställningsrapporten 2025:
Rapporten baseras på omfattande undersökningar och intervjuer med forskare och experter. Syftet är att ta tempen på den svenska omställningen. Hela rapporten finns tillgänglig här.
Privatmarknaden
För att ta reda på hur svenska bilägare ställer sig till omställningen och elbilar överlag har Verian genomfört en undersökning via den slumpmässigt rekryterade onlinepanelen, Sifopanelen. Undersökningen genomfördes under 4 - 12 februari 2025 och omfattade totalt 4 412 respondenter i åldrarna 18–79 år. Respondenterna är en mix av bensin/diesel-, hybrid- och elbilsägare. Några utvalda frågor har även ställts till svenskar som ej har tillgång till bil eller körkort.
Yrkestrafiken
För att få en bredare förståelse av hur omställningen inom yrkestrafiken uppfattas har vi genomfört två undersökningar. En enkätundersökning riktad till aktörer inom transportsektorn, däribland åkerier, för att få en bild av hur branschen själv ser på utmaningar och möjligheter kopplade till omställningen. Denna är genomförd i samarbete med E-Charge 2, ett innovationsprojekt med målet att demonstrera elektrifierade, tunga och långväga lastbilstransporter som kräver högeffektsladdning. Målet är att projektet ska bidra till en accelererad omställning till ett framtida fossilfritt godstransportsystem. Vi har även ställt några frågor om ansvaret för yrkestrafikens roll i omställning i den Sifo-undersökning som ligger till grund för första kapitlet om privatmarknaden.
Kontakter
Erika SöderlundKommunikationschef
Tel:0738-093909erika.soderlund@circlekeurope.comBilder
Dokument
Om Circle K Sverige AB
Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi har Sveriges största nätverk av ultrasnabbladdare för tung och lätt trafik. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.
Följ Circle K Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Circle K Sverige AB
Myterna om elbilslivet – så tycker förarna själva8.7.2025 09:37:39 CEST | Pressmeddelande
Ska man våga lita på elbilen i sommartrafiken? Med fullpackade bilar, glasspauser längs vägen och barn som frågar "är vi framme snart" är det sista man behöver en oro över om batteriet räcker hela vägen. Inför sommarsäsongen har Circle K tagit hjälp av Sifo för att ta reda på vad elbilsförare faktiskt tycker om livet på vägarna – och mycket tyder på att flera av de vanligaste farhågorna ofta visar sig vara myter.
Varannan serviceanställd har utsatts för aggressivt beteende27.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hot, trakasserier och respektlöst bemötande är en del av vardagen för många som arbetar inom serviceyrken. En ny rapport, Det osynliga folket, visar att gränsöverskridande beteenden är vanligt förekommande och påverkar både tryggheten på jobbet och välmåendet.
Skandinaviens första ”ladd-mack” har öppnat i Göteborg23.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag invigdes den första stationen i Skandinavien utan fossila drivmedel och med butik. Den är strategiskt placerad i området Gårda i Göteborg, och är ett smakprov på hur framtidens citynära stationer kan se ut. Stationen är den första i världen i sitt slag inom Circle K:s globala nätverk.
Circle K lanserar podd med företagskunderna i fokus21.5.2025 08:25:32 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Circle K ett nytt och kanske lite oväntat grepp inom området kundservice – nämligen en podd som är helt dedikerad företagskundernas vardag. ”Din partner på vägen” tar upp ämnen som rör de flesta som har sitt arbete på väg, såsom omställningen mot el, transportoptimering och trygga betalningar. Avsnitten ligger på cirka 10 minuter och i första omgången släpps 5 avsnitt, fullspäckade med tips, information och goda råd för att göra kundens vardag så enkel, smidig och trevlig som möjligt.
Pallplats igen för Circle K - trea i världen på laddning!15.5.2025 12:15:28 CEST | Pressmeddelande
Nu är det klart att Circle K kammar hem tredjeplatsen i den globala tävlingen ”World’s best EV hub”, en kamp mellan de bästa stationerna i världen inom elladdning. Förra året landade Circle K Vädermotet på andra plats, i år säkrar man bronset genom nyöppnade Circle K Järna – Sveriges största laddpark för tung och lätt trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum