Aftonbladet lanserar ny AI-nyhetstjänst – på 50 språk
Aftonbladet tar ännu ett stort kliv mot framtidens nyhetskonsumtion och lanserar nu "Hej Aftonbladet", en AI-baserad chattjänst som gör det enklare än någonsin att hitta, förstå och utforska nyheter. På 50 olika språk.

AI-chatboten ”Hej Aftonbladet” erbjuder ett helt nytt sätt att ta del av Aftonbladets journalistik. Den AI-baserade tjänsten är skapad av Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam och AI-navet i samarbete med koncernkollegan VG i Norge.
– Aftonbladet ska vara hela Sveriges nyhetssajt och VG ska vara hela Norges, vi vill att alla, oavsett bakgrund eller språkkunskaper, ska kunna ta del av våra nyheter och förstå vad som händer i samhället. Genom att gemensamt bygga de här AI-botarna kommer vi nu närmare det målet, säger Angelica Öhagen, projektledare för AI och innovation på Aftonbladet.
Den svenska versionen ”Hej Aftonbladet” ger användarna snabba svar på allt de undrar om nyheter, sport och nöje och hämtar sin information uteslutande från Aftonbladet journalistik. Den norska versionen ”HeiVG” ger även den faktabaserade svar i samma ämnen och baserat på VG:s journalistik, men adderar också externa källor.
Lanseringen markerar ett viktigt steg i Aftonbladets arbete med att nå nya målgrupper, som unga, nyhetsundvikare och de som bara vill ha snabba svar på frågor om aktuella ämnen. Det är också ett exempel på hur AI kan användas för att stärka demokratin genom att göra kvalitetsjournalistik mer tillgänglig.
– I en tid där tillgång till korrekt information är viktigare än någonsin, känns det viktigt att ge våra användare möjlighet att ta del av nyheter på det sätt de önskar – och på deras villkor. Utan hallucinationer, som annars kan vara ett problem med chatbotar, säger Martin Schori, AI- och innovationschef på Aftonbladet.
Utöver snabba svar på frågor kan ”Hej Aftonbladet” också erbjuda användarna förenklade sammanfattningar av nyheter, eller fördjupningar inom ämnen. Lanseringen sker efter två framgångsrika experiment med chatbotar kring EU- och USA-valet. Då ställdes – och besvarades – nästan 800 000 frågor från Aftonbladets läsare.
– Alla våra användare har olika behov och olika intressen. När vi har testat tjänsten under våren har vi sett att många efterfrågar konstruktiva nyheter, eller nyheter inom en särskild nisch. Det här är ett sätt att ge miljontals artiklar på Aftonbladet nytt liv, säger Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Till en början kommer Aftonbladets användare kunna chatta med allt från senaste nytt till nyheter publicerade drygt tre år tillbaka i tiden inom nyheter, sport och nöje. Framöver kommer tjänsten att utvecklas till att även inkludera andra sektioner och ytterligare redaktionellt innehåll.
Vill du utforska vår nya nyhetschatbot? Här hittar du den: https://www.aftonbladet.se/hej
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angelica Öhagen, projektledare för AI och innovation. Telefon: 070-162 24 15. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum