Ny rapport: Unga tänker mest på döden – men undviker ämnet
Ju äldre du blir, desto mer tänker du på döden? Nja, riktigt så enkelt är det inte – snarare tvärtom. Sju av tio unga svenskar tänker på döden minst en gång i månaden, vilket är mer än någon annan åldersgrupp. Samtidigt är det just unga som känner sig mest obekväma med att prata om döden – det visar Fonus nya rapport Svenskarna och döden, som nu släpps för tredje gången.

En majoritet av svenskarna (66 procent) tänker på döden minst en gång i månaden. Mest utmärkande är den yngre åldersgruppen – hela sju av tio (71 procent) av 18–29-åringarna tänker på döden varje månad eller oftare. I åldersgruppen 50–64 år är det sex av tio (60 procent) som svarar samma sak. Bland de äldre har det dessutom skett en tydlig minskning sedan 2023 års undersökning – då uppgav 70 procent i samma åldersgrupp (50–64 år) att de tänkte på döden minst en gång i månaden.
- Att unga tänker mer på döden än äldre kan tyckas oväntat – de flesta föreställer sig nog att döden blir mer närvarande med åldern, men årets siffror visar tvärtom. I tidigare rapporter har tankar på döden varit jämnt fördelade mellan generationer, men i år ser vi ett tydligt skifte – det är de yngre som bär frågorna närmare. Det säger något om hur samhället förändrats. Förr var döden mer synlig och naturligt integrerad i vardagen, idag är den ofta avskild och hanteras av vården. I takt med att döden blivit mer osynlig, tycks behovet att förstå den ha ökat – särskilt bland de unga, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Samtidigt visar rapporten att det är den yngre generationen som känner sig mest obekväm med att prata om döden – 27 procent jämfört med 21 procent bland den äldre generationen (65–84 år). De vanligaste anledningarna till att samtal om döden är obekvämt för unga är känslorna som uppstår (78 procent), vilket går att jämföra med den äldre åldersgruppen som upplever detta i betydligt lägre utsträckning (47 procent).
- I ett större perspektiv tänker jag att det här säger något om vår tid – att unga tänker mycket på döden men samtidigt saknar verktyg för att prata om den. Kan det vara så att vi under en lång tid har brutit med gamla traditioner kring avsked och sorg, men ännu inte riktigt har hittat nya sätt att förstå och hantera livets slut? Ritualer har historiskt hjälpt oss att hantera det ofattbara – att ge sorg en form och ett språk. När de försvinner riskerar vi att stå mer ensamma med våra känslor och därigenom också kanske känna oss mer obekväma kring samtal om döden, säger Liv Nilsson Stutz, bioarkeolog och professor i arkeologi vid Linnéuniversitetet.
Även åldern spelar en roll i hur vi reagerar på en närståendes bortgång. Nära var femte ung person (19 procent), kände ångest senaste gången en närstående gick bort, vilket är en betydligt högre andel jämfört med äldre (65-84 år), där endast 3 procent uppger detta. Ett liknande mönster syns även för skuld, där yngre (13 procent) upplever detta i högre utsträckning än äldre (3 procent).
Rapporten visar också att:
- 2 av 3 svenskar tänker på döden minst en gång i månaden (66 procent)
- Kvinnor tänker mer på döden än män (73 procent tänker på döden minst en gång i månaden jämfört med 60 procent)
- Sedan rapporten 2023 har andelen som tycker att man borde prata mer om döden i samhället minskat med 7 procentenheter (från 45 till 38 procent)
- 62 procent har funderat på hur de vill ha sin begravning, men bara 47 procent tycker det är viktigt att lämna instruktioner – en skillnad på 15 procentenheter
- Sorg och saknad är vanliga känslor vid förlust (79 respektive 73 procent), men även hopp (14 procent) och skuld (8 procent) förekommer
Kontakter
Philip AtkinsonPresskontakt
Tel:+46 769426998philip.atkinson@gknordic.comDokument
Länkar
Fonus ekonomisk förening erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom Fonus ekonomisk förening finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Föreningen omsätter totalt 1,4 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Föreningen ägs kooperativt av cirka 1 125 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.
Följ Fonus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fonus
Varannan svensk kan tänka sig bli en del av ett träd efter döden22.4.2025 08:02:00 CEST | Pressmeddelande
“Av jord har du kommit, jord skall du åter bli”, en vanlig fras vid en begravningsceremoni, och något många svenskar också kan tänka sig i praktiken. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar nämligen att hälften av svenskarna kan tänka sig att deras aska blir till en del av ett träd.
Allt fler svenskar avstår begravningsceremonin – trots att forskning visar vikten av den10.3.2025 09:59:47 CET | Pressmeddelande
Förr var en begravningsceremoni en självklarhet, men nu verkar det som att våra traditioner vid livets slutskede förändras. Statistik från Fonus visar att allt fler svenskar väljer att avstå helt från den traditionella begravningsceremonin. Samtidigt visar forskning att ceremonin kan vara en viktig del av sorgeprocessen och ge tröst till de efterlevande.
Svenskarna skulle må bättre av att prata om döden20.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Döden är ett ämne som många har svårt att närma sig. Samtidigt kan samtal och tankar om döden göra en stor skillnad och till och med få oss att må bättre. Med initiativet Dödsotyst vill Fonus nu därför underlätta för fler svenskar att börja prata om döden.
Juletid är minnestid – då tänker svenskarna mest på nära och kära som gått bort13.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är en tid för gemenskap och glädje, men också en tid då minnen och saknaden över de som inte längre finns bland oss gör sig extra påmind. En ny undersökning från Fonus visar att julen är den högtid då flest svenskar tänker på nära och kära som gått bort. Därför öppnar Fonus upp sin digitala ljuständning för att göra det enklare för fler att minnas och hedra avlidna anhöriga under jul och nyår.
Allt fler tände digitala ljus under allhelgona4.11.2024 09:13:40 CET | Pressmeddelande
Under allhelgonahelgen samlades människor över hela Sverige vid kyrkogårdar och minnesplatser för att tända ljus och hedra sina nära och kära som gått bort. För sjätte året i rad hjälpte Fonus dem som inte själva hade möjlighet att tända ljus, samtidigt som initiativet med den digitala ljuständningen fortsatte att växa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum