Porsche Carrera Cup Scandinavia påbörjar sin 22:a säsong – jakten på årets SM-guld i banracing för GT-bilar är därmed igång!
Skandinaviens ledande racingmästerskap inleder sin 22:a säsong den 9 – 10 maj med sedvanlig premiär på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Med ett starkt startfält kryddat med såväl nya som återvändande namn är det upplagt för en spännande säsong för svenska racingfans. Porsche-entusiaster som älskar racing kan liksom tidigare se fram emot Sportscar Together Day vid samtliga svenska tävlingshelger.

Äntligen drar racingsäsongen i gång igen! Den 9 – 10 maj går starten i Skandinaviens ledande racingmästerskap – Porsche Carrera Cup Scandinavia – på tidigare Grand Prix-banan Scandinavian Raceway i Anderstorp. Med 15 bilar i startfältet vid premiären rivstartar då en ny tävlingssäsong som bjuder på många nyheter och snabbare racing än någonsin.
Som uppladdning inför premiären arrangerades roll-out på Mantorp Park den 24–25 april. I strålande solsken kördes totalt sju testpass under de två testdagarna. Emil Persson, som gör comeback i serien som ersättare till sexfaldige mästaren Lukas Sundahl, gav under testerna den första dagen ett tydligt styrkebesked genom att noteras för bästa varvtid. Ett styrkebesked som dagen efter fick se sig slaget av Daniel Ros, som då noterades för det snabbaste varvet någonsin för en 911 GT3 Cup på den klassiska racerbanan. Bakom toppduon blev det danskt genom en formstark Gustav Krogh, som avslutade fredagens tester på tredje plats, tätt följd av William Siverholm och Marcus Annervi. Ytterligare två namn att hålla koll på vid premiären på Scandinavian Raceway är nykomlingarna Theo Jernberg och Isabell Rustad, som båda tagit klivet upp från supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Jernberg avslutade testet på en åttondeplats, mindre än en sekund bakom Ros bästa tid, med Rustad närmast efter sig, som utöver att hon gör sin första säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia dessutom är den första kvinnliga föraren på 20 år som kör en hel säsong i mästerskapet.
– Den 22:a upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia håller som vanligt hög nivå, säger Thomas Johansson, mästerskapets Sporting Director. Under roll-outen på Mantorp Park var hälften av förarna inom en sekund från den snabbaste varvtiden, som dessutom var den lägsta varvtiden för en 911 GT3 Cup som någonsin noterats på den här banan, så vi kan se fram mot både snabb och tight racing den här säsongen!
Utöver de klassiska svenska banorna och det sedvanliga besöket på Rudskogen Motorsenter i Norge, gästar Porsche Carrera Cup Scandinavia även i år FDM Jyllandsringen utanför Silkeborg i Danmark, vilket innebär att mästerskapet nu för andra säsongen i rad innefattar samtliga tre skandinaviska länder.
Precis som tidigare finns det en prispott om totalt 1 100 000 kronor att köra om i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mästaren får hela 500 000 kr, tvåan i mästerskapet får 250 000 kr och trean 100 000 kr. Utöver ovan nämnda prissummor erhåller segraren i Pro Am, klassen för lite äldre deltagare i mästerskapet, 100 000 kr. Ytterligare 150 000 kr är öronmärkta för seriens mest framgångsrika team. Nytt för i år är att de två bästa förarna i varje team oavsett klass räknas, till skillnad från tidigare år då det funnits en klar fördel för team som haft en Pro Am-förare i teamet. En mästerskapsseger i Porsche Carrera Cup Scandinavia innebär dessutom att man kan titulera sig Svensk Mästare, då serien sedan 2022 har officiell status som SM i banracing för GT-bilar.
Under säsongen drivs också programmet Talent Pool vidare under ledning av före detta racingstjärnan Björn Wirdheim. Ambitionen med programmet är att coacha unga talanger med sikte på en internationell elitkarriär inom racing, samtidigt som de informeras om de unika karriärmöjligheter som erbjuds inom Porsche Motorsport. Inför varje racehelg förses deltagarna med inläsningsmaterial och handledarledda genomgångar för att kunna prestera på en så hög nivå som möjligt på respektive bana. Samtidigt förbereds de inför en eventuell uttagning till den shoot-out som arrangeras efter varje säsong och som innebär en möjlighet till en fortsatt karriär hos Porsche Motorsport.
– Något liknande system finns inte i något annat mästerskap, hos någon annan tillverkare, säger Björn Wirdheim. Att man först coachar unga talanger nationellt och sedan erbjuder en ingång till en internationell karriär hos Porsche Motorsport, det är unikt!
Porsche Carrera Cup Scandinavia har sedan fem år tillbaka en supportklass i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Liksom huvudklassen är denna klass en enhetsklass, men i stället för Porsche 911 GT3 Cup används här den 500 hk starka mittmotorbilen Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport. Till säsongspremiären av Porsche Sprint Challenge Scandinavia kommer det elva bilar till start, varav en är en gästbil från Porsche Experience Racing. Gästbilen körs vid premiären av 16-åriga Alexia Danielsson, en av tre unga tjejer som deltagit i Race Apprentice 2025, ett projekt i vilket Porsche Sverige och Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetat för att uppmärksamma svensk motorsport och hjälpa unga tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär.
Liksom föregående år kör de tävlande i Porsche Carrera Cup Scandinavia och i supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia uteslutande på miljöanpassat bränsle från specialbränsletillverkaren Aspen. Det nyutvecklade högprestandabränslet, som är godkänt både för 911 GT3 Cup och 718 Cayman GT4 RS Clubsport, har en 33-procentig inblandning av fossilfria komponenter som bidrar till att de båda racingserierna reducerar sitt miljöavtryck utan effektförluster.
Även i år arrangeras den populära Porsche-festivalen, Sportscar Together Day, under samtliga svenska tävlingshelger. Fritt inträde och dedikerad parkering för alla föranmälda som kommer till banan i en Porsche samlade förra säsongen totalt 1 600 bilar och 4 000 besökare fördelat på de olika racen – en fröjd för ögat för alla som älskar sportbilar från Porsche.
För de som inte har möjlighet att närvara på plats står liksom tidigare år populära kommentatorduon Robin Nilsson/Björn Wirdheim redo att liverapportera från mästerskapet. Förra årets uppskattade satsning på livestreaming får utökad kapacitet med genom bland annat fler bemannade kameror vilket kommer höja kvaliteten på bevakningen av mästerskapet ytterligare. Samtliga deltävlingar av Porsche Carrera Cup Scandinavia och supportklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia livestreamas på www.carreracup.se.
Porsche Carrera Cup Scandinavia 2025
Scandinavian Raceway: 9 – 10 maj
Drivecenter Arena: 13 – 14 juni
FDM Jyllandsringen: 28 – 29 juni
Gelleråsen Arena: 15 – 16 juni
Rudskogen Motorsenter: 5 – 6 september
Mantorp Park: 19 – 20 september
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder






Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum