Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar
Hoppborgar som inte sitter fast ordentligt riskerar att blåsa i väg eller välta. Barnen i hoppborgen kan skadas allvarligt. Stickprovskontroller visar att problemen finns kvar.
Konsumentverket fortsätter att granska hoppborgar på marknader, tivolin, snabbmatställen och köpcentrum. Under 2024 gjorde myndigheten fyra besök på platser där hoppborgar fanns uppställda. Resultatet av kontrollen finns nu dokumenterat i marknadskontrollen Hoppborgars säkerhet. Bakgrunden till myndighetens arbete för ökad säkerhet är att flera dödsolyckor inträffat i andra länder när hoppborgar har blåst i väg och i Sverige har barn skadats allvarligt.
–Vi har granskat hoppborgar under flera års tid och märker nu att många företag är bättre på säkerhetstänk än tidigare. Men vi stöter fortfarande på hoppborgar som inte sitter fast ordentligt eller som saknar tillräckligt med stötdämpning runt borgen, säger Anna Strandberg, utredare på Konsumentverket.
Viktigt med personal som kollar
Tre av de fyra granskade företagen hade anställda som höll koll på de lekande barnen och hoppborgarna.
–De kollar till exempel så att det inte är för många barn inne i borgen samtidigt och att ingen klättrar på utsidan. Personalen har även koll ifall hoppborgen behöver utrymmas om det börjar regna eller blåsa för mycket eller om strömmen skulle gå så att borgen kollapsar. Personal som har koll är avgörande för säkerheten och en förbättring mot vad vi har mötts av tidigare, säger Anna Strandberg.
Förbättrad säkerhet
Flera års arbete med kontroller och information till företag och branschorganisationer har gett resultat. Tre av de fyra granskade företagen kunde uppvisa besiktningsprotokoll för sina hoppborgar, vilket är en klar förbättring sedan tidigare kontroller. Flera andra företag har också kontaktat Konsumentverket under projektet och frågat hur de hittar besiktningsmän för hoppborgar.
Fortsatta kontroller
Men stickprovskontrollen visar också att företagen ändå brister i säkerhet. Därför kommer Konsumentverket att fortsätta att kontrollera företag som hyr ut eller använder hoppborgar i olika sammanhang. Myndigheten konstaterar att det är viktigt att fortsätta sprida kunskap om krav och regler för hoppborgar för att förhindra fler allvarliga olyckor eller dödsfall.
Kontakter
Kontakt för medierna:
Anna Strandberg, utredare Konsumentverket, via presstjänsten telefon 054 194020.
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum