Kvinnors innersta frågor på Facebook får svar i nytt program
Porrhemligheter, ligglistor och utseendehat. I slutna Facebookgrupper för kvinnor utbyts råd och hemligheter. Nu ska pikanta problem och kluriga frågor få svar i Aftonbladets videosatsning ”Rådet”.

På Facebook finns en mängd stängda grupper där kvinnor ber andra kvinnor om hjälp kring ämnen som rör allt från sex, relationer, kärlek och killar till utseende och social hyfs.
Nu ska ett axplock av alla de tusentals funderingar som ställts genom åren besvaras i Aftonbladets nya tv-format ”Rådet”. Som om man måste berätta för sin partner om hur många personer man har haft sex med, hur man vet om man har börjat bete sig som en galen exflickvän eller tips på hur man kan ta kontakt med kärleksintresset på gymmet.
Under ledning av programledaren Olivia J Berntsson tas problemen på största allvar, men också med en dos humor, med hjälp av en panel som består av influencern och poddaren Lovisa ”Laki” Karlsson och kulturjournalisten Minna Höggren.
– Man stöttar verkligen varandra i de där grupperna. Jag tror att många kan relatera till människors tankar och dilemman. Ambitionen med det här programmet är att ge bra och konkreta svar, säger Olivia J Berntsson.
Första säsongen består av sex avsnitt.
– Jag tror det är bra att man diskuterar den här typen av frågor i offentligheten. Kvinnors vardagsbekymmer är inte endast något som bör diskuteras i stängda rum. Förhoppningsvis kan våra samtal bidra till både nya insikter och ett gott skratt, säger Minna Höggren.
– Det kändes som att sitta i ett rum med kloka kompisar som vill prata om allt möjligt från olika vinklar. Ingen är ensam om något och alla kommer kunna relatera till någonting, säger Lovisa ”Laki” Karlsson.
”Rådet” har premiär torsdagen den 8 maj.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lina Törnqvist, videochef. E-post: lina.tornqvist@aftonbladet.se.
Victor Lundberg, producent. E-post: victor.lundberg@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum