Myndigheters avgiftssystem hämmar transportsektorn
Myndigheternas avgiftssystem är ineffektivt och skapar osäkerhet för företag som är beroende av offentliga tjänster. Värst är det för transportsektorn, menar Riksrevisionen som riktar skarp kritik i en ny granskning av avgiftsfinansierad myndighetsverksamhet.

Granskningen visar att vissa myndigheter både bestämmer avgiftsnivåer och disponerar intäkterna, en ordning som enligt Riksrevisionen bryter mot grundläggande budgetprinciper och som saknat samlad uppföljning från regeringens sida.
– Det är ohållbart att myndigheter både agerar prissättare och mottagare av avgiftsintäkterna. Det saknas incitament att effektivisera, och det märks i hur avgiftstrycket ökar för de företag som är beroende av dessa samhällskritiska tjänster. Utan yttre styrning riskerar vi ett moment 22 där ineffektivitet cementeras samtidigt som kostnaderna lastas över på företagen, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Transportmyndigheter i hög grad avgiftsfinansierade
Fem av de tio största avgiftsfinansierade myndigheterna verkar inom transportområdet, enligt rapporten. Bland dem finns Trafikverket, Luftfartsverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Luftfartsverket och Sjöfartsverket är särskilt beroende av avgiftsintäkter, med 65 respektive 61 procent av sina totala inkomster från avgifter – vilket skapar en direkt koppling mellan myndighetsbudget och avgiftssättning.
Pandemin avslöjade systemets brister – flyget blev testfall
Särskilt tydligt blev problemen under pandemin, då efterfrågan på tjänster i vissa branscher, som flyget, föll drastiskt. Avgiftsnivåerna justerades dock inte i takt med utvecklingen, vilket innebar stora kostnadspåslag för redan pressade företag. Samtidigt saknas krav på konsekvensutredningar och remissförfarande i samband med nya avgiftsföreskrifter.
– Det är en oroväckande ansvarslöshet i hur avgifterna hanteras. Många företag upplever brist på insyn, transparens och samråd, trots att avgiftshöjningar kan få avgörande konsekvenser för deras verksamhet. Det är orimligt att spelreglerna förändras utan föregående dialog, och när remisser väl kommer saknas ofta både analys och möjlighet till reell påverkan, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Regeringen måste återta kontrollen
Mot bakgrund av rapportens slutsatser behövs nu åtgärder för att återupprätta tilliten till systemet. Det bör göras en översyn av om det verkligen är lämpligt att myndigheter både fastställer och disponerar avgifter. Samtidigt måste styrningen från regeringshåll stärkas för att säkerställa att verksamheterna är kostnadseffektiva och ändamålsenliga. En oberoende uppföljning av avgiftssystemet och en förbättrad dialog med berörda branscher innan avgiftsförändringar genomförs, är avgörande steg för att skapa ett långsiktigt hållbart regelverk.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Rätt fokus från regeringen: välj inte bort flyget – ställ om!18.12.2025 15:48:24 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens beslut att sextio myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor samt om de har köpt in hållbart flygbränsle. Beslutet är ett viktigt och naturligt nästa steg i regeringens arbete för att stärka flyget som en central del av Sveriges transportsystem – och samtidigt driva på flygets klimatomställning.
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
Circle K vinner Transportföretagens Hållbarhetspris 20258.12.2025 18:56:42 CET | Pressmeddelande
Årets vinnare av Hållbarhetspriset är Circle K. Priset delades på måndagen ut på Transportföretagens årliga hållbarhetsevenemang i Stockholm, och övriga finalister var APM Terminals Gothenburg och Maserfrakt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum