Myndigheters avgiftssystem hämmar transportsektorn
Myndigheternas avgiftssystem är ineffektivt och skapar osäkerhet för företag som är beroende av offentliga tjänster. Värst är det för transportsektorn, menar Riksrevisionen som riktar skarp kritik i en ny granskning av avgiftsfinansierad myndighetsverksamhet.

Granskningen visar att vissa myndigheter både bestämmer avgiftsnivåer och disponerar intäkterna, en ordning som enligt Riksrevisionen bryter mot grundläggande budgetprinciper och som saknat samlad uppföljning från regeringens sida.
– Det är ohållbart att myndigheter både agerar prissättare och mottagare av avgiftsintäkterna. Det saknas incitament att effektivisera, och det märks i hur avgiftstrycket ökar för de företag som är beroende av dessa samhällskritiska tjänster. Utan yttre styrning riskerar vi ett moment 22 där ineffektivitet cementeras samtidigt som kostnaderna lastas över på företagen, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Transportmyndigheter i hög grad avgiftsfinansierade
Fem av de tio största avgiftsfinansierade myndigheterna verkar inom transportområdet, enligt rapporten. Bland dem finns Trafikverket, Luftfartsverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Luftfartsverket och Sjöfartsverket är särskilt beroende av avgiftsintäkter, med 65 respektive 61 procent av sina totala inkomster från avgifter – vilket skapar en direkt koppling mellan myndighetsbudget och avgiftssättning.
Pandemin avslöjade systemets brister – flyget blev testfall
Särskilt tydligt blev problemen under pandemin, då efterfrågan på tjänster i vissa branscher, som flyget, föll drastiskt. Avgiftsnivåerna justerades dock inte i takt med utvecklingen, vilket innebar stora kostnadspåslag för redan pressade företag. Samtidigt saknas krav på konsekvensutredningar och remissförfarande i samband med nya avgiftsföreskrifter.
– Det är en oroväckande ansvarslöshet i hur avgifterna hanteras. Många företag upplever brist på insyn, transparens och samråd, trots att avgiftshöjningar kan få avgörande konsekvenser för deras verksamhet. Det är orimligt att spelreglerna förändras utan föregående dialog, och när remisser väl kommer saknas ofta både analys och möjlighet till reell påverkan, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Regeringen måste återta kontrollen
Mot bakgrund av rapportens slutsatser behövs nu åtgärder för att återupprätta tilliten till systemet. Det bör göras en översyn av om det verkligen är lämpligt att myndigheter både fastställer och disponerar avgifter. Samtidigt måste styrningen från regeringshåll stärkas för att säkerställa att verksamheterna är kostnadseffektiva och ändamålsenliga. En oberoende uppföljning av avgiftssystemet och en förbättrad dialog med berörda branscher innan avgiftsförändringar genomförs, är avgörande steg för att skapa ett långsiktigt hållbart regelverk.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
Lägre arbetsgivaravgifter för unga kan bli viktigt lyft för transportsektorn28.11.2025 16:06:04 CET | Pressmeddelande
Regeringens lägger ett förslag om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter för personer mellan 18 och 23 år vilket kan komma att underlätta för företag att behålla och nyanställa unga. Detta är välkommet för transportsektorn, där kompetensbehovet är stort i många delbranscher. Samtidigt finns en osäkerhet i att sänkningen bara är tillfällig.
Uppmaning till regeringen att ansluta Sverige till EU:s klimatsatsning för flyg och sjöfart28.11.2025 10:10:42 CET | Pressmeddelande
Flera tunga aktörer inom transportnäringen och energisektorn uppmanar regeringen att agera för att säkra tillgången på fossilfria drivmedel. I ett gemensamt brev lyfter de vikten av att Sverige går med i EU:s nya satsning Early Movers Alliance – ett initiativ för att få fart på produktionen av hållbara bränslen i Europa.
Nu ska vägen till sjöfartsyrken bli enklare20.11.2025 08:35:22 CET | Pressmeddelande
Regeringen slopar kravet på treårig gymnasieutbildning för vissa sjöyrken. Transportföretagen ser beslutet som ett stort steg framåt för att möta branschens rekryteringsbehov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum