GREENPEACE LANSERAR PLASTISPICE, KRYDDAN DU INTE KAN VÄLJA BORT
Mikroplaster har blivit kryddan – och eftersmaken – du inte längre kan välja bort när storföretagens massproduktion ökar plasten i allt runt omkring oss. I en ny kampanj lyfter Greenpeace vikten av ett starkt globalt plastavtal.

I augusti äger den sista förhandlingsrundan (INC5.2) rum i Genève om ett globalt plastavtal, med syfte att reglera plastproduktionen till förmån för miljö och hälsa. För att belysa den pågående plastkrisen lanserar Greenpeace Norden (Sverige, Finland, Norge och Danmark) onlinekampanjen PlastiSpice, som lyfter den akuta frågan om plasten i våra kroppar - i våra hjärtan, hjärnor, blod, lungor, spermier och bröstmjölk.
Mikroplaster och nanoplaster sprids genom luften vi andas, vattnet vi dricker och inte minst – maten vi äter. Plastföroreningar har främst betraktats som ett problem som drabbar våra hav, natur och djurliv, men under de senaste åren har forskare gjort alarmerande upptäckter av plastpartiklar i människokroppen. Detta väcker allvarliga frågor om plastens påverkan på vår hälsa.
Kampanjen lanseras via filmer, annonser och en fysisk produkt, kryddan PlastiSpice, som har tagits fram som ett verktyg för ambassadörer att prata om problemet (i givetvis helt plastfri förpackning). Uppmaningen är att skriva på och stötta Greenpeace arbete för ett starkt och ambitiöst plastavtal utan kryphål, inför de avslutande FN-förhandlingarna.
Det globala plastavtalet är en historisk möjlighet att lösa plastkrisen. Dock har förhandlingarna fördröjts av vissa länder som motsätter sig ambitiösa mål, särskilt gällande obligatoriska minskningar av plastproduktionen, till förmån för åtgärder som fokuserar på avfallshantering och återvinning.
Kampanjen startar i Sverige den 13 maj och löper under hela året med filmer och annonser i sociala medier. Kampanjen är framtagen av First Lady Agency.
Greenpeace arbetar för att det globala plastavtalet ska:
-
Minska plastproduktionen med 75 % till 2040, i linje med Parisavtalets klimatmål.
-
Säkerställa att plastavfall hanteras där det uppstår, så att det inte dumpas i andra länder eller hamnar i naturen.
-
Tvinga stora företag att övergå till cirkulära system och minska användningen av ohållbar engångsplast.
-
Skydda klimatet genom att minska användningen av olja och gas i plastproduktionen.
Genom att skriva under Greenpeace upprop kan människor visa att de står upp mot de storföretag som försöker vattna ur plastavtalet och kräva att beslutsfattare agerar innan det är för sent.
PRESSKIT
Lanseringsvideo: Instagram, Facebook, YouTube
Arbetsgrupp:
First Lady Agency:
Creative Director: Thea Hamrén
Art Director: Emil Rydberg
Creative: Jet Hilferink
Design: Arvid Rydberg
Ljud: Martin Åberg
Greenpeace:
Åsa Ingves (SE)
Rebecca Tronier (DK)
Banu Kutlu (DK)
Nyckelord
Kontakter
Ludvig TillmanKommunikationsansvarig
Tel:070 271 64 37ludvig.tillman@greenpeace.orgGreenpeace är en oberoende organisation som agerar för att förändra attityder och beteenden, skydda och bevara miljön och verka för fred. Det gör vi genom att undersöka, exponera och konfrontera övergrepp mot miljön, naturen och klimatet. Vi gör det genom att få dem som har politisk och ekonomisk makt att skapa förändringar. Och genom att ta fram miljömässigt ansvarsfulla och socialt rättvisa lösningar som ger hopp och kan inspirera människor att ta ansvar för planeten.
Genom kreativa konfrontationer och användningen av fredlig civil olydnad, tar vi oss an de största hoten mot naturen och klimatet och strävar efter att skapa en bättre framtid. När vi agerar gör vi det med insikten om att människor är en del av naturen, med övertygelsen om att en bättre värld är möjlig, och med erfarenheten av att när vi står enade, kan vi verkligen göra skillnad.
Följ Greenpeace
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Greenpeace
Miljörörelsen jublar efter vinst - ingen gruvdrift på havsbottnen i Arktis3.12.2025 06:53:43 CET | Pressmeddelande
Den nya norska regeringen har gått med på att stoppa alla planer på djuphavsgruvdrift i Arktis under ytterligare en mandatperiod, minst fyra år. Nu hörs varningar från gruvföretag att detta kommer att bli industrins död i Norge.
Greenpeace avslöjar: Sheins löften värdelösa – farliga kemikalier kvar i kläderna20.11.2025 07:10:00 CET | Pressmeddelande
Kläder och skor från nätjätten Shein innehåller fortfarande för höga halter av farliga kemikalier. Det visar en ny rapport från Greenpeace i Tyskland. Av totalt 56 testade plagg från den kinesiska "fast fashion"-plattformen innehöll 18 plagg (32 procent) – inklusive barnkläder – farliga kemikalier i halter som överskred gränsvärdena i EU:s kemikalieförordning (REACH).
20 000 svenskar och sex träd uppmanar regeringen: skydda Amazonas!18.11.2025 15:45:40 CET | Pressmeddelande
Idag lämnade Greenpeace över fler än 20 000 svenskars underskrifter till regeringen med uppmaningen att skydda Amazonas. Överlämningen gjordes i form av en trädparad inför slutförhandlingarna under klimatmötet COP30, som just nu pågår i Amazonas. Globalt har över en halv miljon människor ställt sig bakom kraven som Greenpeace lägger fram.
Ny sverigechef på Greenpeace11.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Idag tillträder Frida Bengtsson rollen som sverigechef på Greenpeace och kommer att leda Greenpeace Sveriges kampanjarbete framöver.
Nestlé flyr kontroversiellt svenskt skogsbruk — bryter med skogsjätten SCA6.11.2025 20:37:36 CET | Pressmeddelande
Världens största livsmedelsföretag, Nestlé, har meddelat att de slutar köpa nyfiber från kontroversiellt skogsbruk i norra Sverige på grund av hållbarhetsrisker gällande miljöhänsyn och urfolksrättigheter — ett beslut som innebär att de bryter med skogsjätten SCA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum