Prisbelönta Lisa Röstlund återvänder till Aftonbladet
Aftonbladet stärker sin grävredaktion med en av Sveriges mest meriterade undersökande journalister. Lisa Röstlund återvänder till tidningen som reporter i grävgruppen, efter några år på Dagens Nyheter där hon gjort uppmärksammade granskningar inom bland annat sjukvård, klimat och skogsbruk.

– Vi är så otroligt glada över att välkomna Lisa tillbaka till Aftonbladet. Hon är en av Sveriges bästa grävare och det känns som en ynnest att hon vill jobba hos oss, säger Karin Schmidt, redaktionschef.
Lisa Röstlund har under sin karriär inte väjt för att granska känsliga och komplexa ämnen. Hon har gjort avtryck med granskningar av hedersförtryck, vårdskandaler och klimatpolitik. Tillsammans med Anna Gustafsson belystes turerna kring Nya Karolinska i granskningen Konsulterna – kampen om Karolinska, som blev både bok och nominerades till Stora journalistpriset och Guldspaden.
– Jag ser fram emot att bidra till en starkare miljö- och klimatbevakning – och till grävande journalistik i en tid då hela världen gungar. Att få göra det för Aftonbladets stora och breda publik är både ett stort ansvar och en stor ära, säger Lisa Röstlund.
2022 tilldelades Röstlund Guldspaden för sin bok Skogslandet – en granskning, som rörde upp starka känslor i debatten om den svenska skogspolitiken. Hennes senaste verk, Norgeparadoxen, ges ut i dagarna och går till botten med hur den norska oljeindustrin påverkar både klimatet och samhällsekonomin.
Med återkomsten till Aftonbladet återvänder Lisa till en redaktion och en journalistik som ligger henne varmt om hjärtat.
– Det känns oerhört fint att få komma tillbaka till Aftonbladet. Det är en redaktion som kombinerar snabb, vass nyhetsjournalistik med riktigt tunga gräv. Jag vet vilken kraft som finns här – både journalistiskt och mänskligt – och det känns otroligt inspirerande att få bli en del av det igen, säger Lisa Röstlund.
Lisa Röstlund börjar sitt arbete som reporter på Aftonbladet i augusti.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef. Telefon: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum