FAKTA OM MATEN: Butiken runt hörnet – hela Sveriges lokala tillväxtmotor
Idag publicerar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som belyser dagligvarubutikernas betydelse för lokalsamhället. Butikerna skapar arbetstillfällen, driver lokal ekonomisk utveckling och bidrar årligen med cirka 20 miljarder kronor i skatteintäkter till Sveriges kommuner.

Dagligvarubutikerna är mer än bara en plats för inköp av livsnödvändiga varor – de är en motor för lokala ekonomier i hela Sverige. En ny rapport i serien Fakta om maten visar att landets butiker, direkt och indirekt, sysselsätter över 140 000 personer och bidrar med kommunala skatteintäkter motsvarande löner för 33 000 sjuksköterskor eller 30 000 grundskollärare.
– Varje dagligvarubutik är en motor för lokal tillväxt. Butiken runt hörnet bidrar med jobb, skatteintäkter och utgör en viktig del av infrastrukturen i såväl storstäder som på landsbygden. Den samhällsekonomiska effekten sträcker sig långt utanför butikernas väggar, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandeln genererar årligen cirka 47 miljarder kronor i direkta löner och ytterligare 14 miljarder kronor indirekt, genom köp av tjänster och produkter från andra branscher. I regioner som Jämtland, Gotland och Värmland är butikerna särskilt viktiga, inte bara för lokalbefolkningen utan även för turism och gränshandel.
På många orter fungerarbutikerna även som den lokala knutpunkten och är ombud för exempelvis post, paket, apotek och Systembolaget.
– Rapporten understryker dagligvarubutikernas betydelse för ekonomisk aktivitet och levande lokalsamhällen. Butikernas roll är särskilt tydlig i glesbygden, där de ofta är avgörande för tillgången till service och varor, men också för att andra företag ska kunna etableras och växa, säger Karin Brynell.
Rapporten Fakta om maten: Butiken runt hörnet – hela Sveriges lokala tillväxtmotor finns tillgänglig från och med idag på Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.
Idag, fredag 16 maj, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium där rapporten presenteras – Hur viktig är matbutiken för Sveriges lokala tillväxt?
Om rapportserien Fakta om maten:
Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen.
Rapporterna tas fram av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel.
För ytterligare information kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i april16.5.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 11,7 procent under april 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för april beräknas till 3,8 procent, vilket beror på att påsken i år inföll i april jämfört med i mars under föregående år. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,9 procent under april månad.
Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.
Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande
Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum