Svensk Dagligvaruhandel

FAKTA OM MATEN: Butiken runt hörnet – hela Sveriges lokala tillväxtmotor

Dela

Idag publicerar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som belyser dagligvarubutikernas betydelse för lokalsamhället. Butikerna skapar arbetstillfällen, driver lokal ekonomisk utveckling och bidrar årligen med cirka 20 miljarder kronor i skatteintäkter till Sveriges kommuner.

Dagligvarubutikerna är mer än bara en plats för inköp av livsnödvändiga varor – de är en motor för lokala ekonomier i hela Sverige. En ny rapport i serien Fakta om maten visar att landets butiker, direkt och indirekt, sysselsätter över 140 000 personer och bidrar med kommunala skatteintäkter motsvarande löner för 33 000 sjuksköterskor eller 30 000 grundskollärare.

Varje dagligvarubutik är en motor för lokal tillväxt. Butiken runt hörnet bidrar med jobb, skatteintäkter och utgör en viktig del av infrastrukturen i såväl storstäder som på landsbygden. Den samhällsekonomiska effekten sträcker sig långt utanför butikernas väggar, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Dagligvaruhandeln genererar årligen cirka 47 miljarder kronor i direkta löner och ytterligare 14 miljarder kronor indirekt, genom köp av tjänster och produkter från andra branscher. I regioner som Jämtland, Gotland och Värmland är butikerna särskilt viktiga, inte bara för lokalbefolkningen utan även för turism och gränshandel.

På många orter fungerarbutikerna även som den lokala knutpunkten och är ombud för exempelvis post, paket, apotek och Systembolaget.

Rapporten understryker dagligvarubutikernas betydelse för ekonomisk aktivitet och levande lokalsamhällen. Butikernas roll är särskilt tydlig i glesbygden, där de ofta är avgörande för tillgången till service och varor, men också för att andra företag ska kunna etableras och växa, säger Karin Brynell.

Rapporten Fakta om maten: Butiken runt hörnet – hela Sveriges lokala tillväxtmotor finns tillgänglig från och med idag på Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.

Idag, fredag 16 maj, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium där rapporten presenteras – Hur viktig är matbutiken för Sveriges lokala tillväxt?

Om rapportserien Fakta om maten:

Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen.

Rapporterna tas fram av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel.

För ytterligare information kontakta:

Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel

0708-40 52 63

Kontakter

Dokument

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye