Scenkonstmuseet

Scenkonstmuseet öppnar sin största tillfälliga utställning någonsin: Teaterkostym – illusionernas abecedarium

Dela

En teaterföreställning kan utspela sig i det förflutna, i framtiden eller i en påhittad värld. I den förvandlingen spelar kostymen en avgörande roll. Nu riktas strålkastaren mot kostymdesigners, skräddare, hattmakare, maskörer och andra yrkespersoner som arbetar med föreställningarnas kostymer. I utställningens visas ett hundratal teaterkostymer från Scenkonstmuseets samling och teatrar i hela landet.

Drottningen (Macbeth), Dramaten, 2022. Kostymdesign: Matilda Hyttsten. Tillskärare: Christer Axelsson. Konstruktion skelett: Christer Axelsson. Patinerare/färgare: Erika Blomberg. Skräddare: Lisa Angbäck. Skådespelare: Christina Schollin. Ägs av: Dramaten.
Drottningen (Macbeth), Dramaten, 2022. Kostymdesign: Matilda Hyttsten. Tillskärare: Christer Axelsson. Konstruktion skelett: Christer Axelsson. Patinerare/färgare: Erika Blomberg. Skräddare: Lisa Angbäck. Skådespelare: Christina Schollin. Ägs av: Dramaten. Pär Fredin Scenkonstmuseet

Besökaren kommer nära arbetet i kostymateljéerna
– Med den här utställningen vill vi visa vad teaterkostym verkligen är, säger Malin Karlsson, utställningsintendent och co-kurator på Scenkonstmuseet. Besökaren får komma nära, följa med bakom kulisserna och se arbetet när en teaterkostym blir till. En del av berättandet i utställningen sker via filmade intervjuer med ett stort antal yrkespersoner. Vi har besökt teatrar och deras kostymateljéer runt om i landet och fått väldigt mycket hjälp med innehållet i utställningen, säger Malin Karlsson.

En utställning i två delar
”Teaterkostym – illusionernas abecedarium” är ett samarbete mellan Scenkonstmuseet och MUSEEA som har fått uppdraget att kuratera och formge utställningen som består av två delar: hantverket bakom varje teaterkostym och de färdiga kostymerna på scen.

Utställningskurator Anna-Klara Mehlich, MUSEEA, beskriver utställningens dramaturgi:
– Här får besökaren, steg för steg från A till Ö, utforska det gedigna hantverket och de konstnärliga uttrycken i teaterkostymen. Utställningens första del handlar om arbetet inför en föreställning, från idé till färdig kostym. Här får besökaren komma nära hantverket, men också upptäcka trix och knep som är speciella för just teatern: Hur gör man ett plagg slitet? Hur får man det att se blodigt ut? Och hur syr man en aftonklänning om skådespelaren har en halv minut på sig att byta om?

– Men det är bara halva berättelsen. I utställningens andra del – själva föreställningen – utforskar vi teaterkostymens enorma kraft att skapa olika uttryck och bygga illusioner. Hur den kan förflytta publiken i tid och rum – till olika delar av världen, både verkliga och sagolika. Till dåtid, nutid och framtid, säger utställningskurator Anna-Klara Mehlich, MUSEEA.

Så här säger Serge Martynov, designer på MUSEEA, om inspirationen till utställningens design:
– Designen i utställningens första del är inspirerad av ateljéerna. Här går besökaren omkring i den hyperkreativa världen av rutmönster och mönsterpapper. Mitt i sömnaden av beige toile-tyger och färgindränkta plagg. Den andra delen har hämtat inspiration från teaterscenen och dess kulisser. Här finns färgglada scener, draperade ridåer och krås.

Hållbarhet och återbruk
En viktig aspekt i skapandet av utställningen har varit hållbarhet och återbruk. En stor del av materialen som använts är hämtade från gamla produktioner från Materialmagasinet som tar emot använd dekor och material från utställningar och teatrar. Där kan man sedan låna och återanvända.

Sofia Hedman är designer på MUSEEA.
– Det är fantastiskt att jobba med Scenkonstmuseet som verkligen försöker göra en så hållbar produktion som möjligt. Förutom att använda det som redan fanns på museet, har vi återanvänt till exempel dockor, textilier, plintar, skivor, TV-skärmar och spegelmaterial. Vi jobbar med ett produktionsbolag som även bygger kulisser till för film och teatrar. De har standardiserade moduler, så en stor del av materialet i bygget är återanvänt, och kommer dessutom kunna användas igen efteråt utställningen. Hela teamet har verkligen försökt att ha ett cirkulärt tänk genom hela processen, säger Sofia Hedman.

Samlar samtid för framtid
– Förhoppningsvis hamnar många av kostymerna i vår egen samling efter utställningens slut, säger Malin Karlsson, utställningsintendent och co-kurator på Scenkonstmuseet. Det är också tänkt att merparten av intervjumaterialet ska hamna i vårt arkiv som en dokumentation av samtidshantverket. Vi samlar på samtiden för framtiden, säger Malin Karlsson.

-- -- --

Utställningen Teaterkostym – illusionernas abecedarium, visas 24 maj, 2025 – 24 maj, 2026.
Pressvisning på Scenkonstmuseet: Torsdag 22 maj kl. 13. Anmäl dig till saga.nurmi@scenkonstmuseet.se.

Kontakt
Saga Nurmi, pressansvarig Scenkonstmuseet: 076-531 34 39
Malin Karlsson, utställningsintendent och co-kurator Scenkonstmuseet: 076-723 08 91

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Fru Jordgubbe, Petter och Lotta och stora landsvägen,  Dramaten, 2005. Kostymdesign: Magdalena Åberg. Tillskärare: Christer Axelsson. Patinerare/färgare: Erika Blomberg. Hattmakare: Kerstin Jeppson. Skådespelare: Josephine Alhanko. Från Scenkonstmuseets samling
Fru Jordgubbe, Petter och Lotta och stora landsvägen, Dramaten, 2005. Kostymdesign: Magdalena Åberg. Tillskärare: Christer Axelsson. Patinerare/färgare: Erika Blomberg. Hattmakare: Kerstin Jeppson. Skådespelare: Josephine Alhanko. Från Scenkonstmuseets samling
Pär Fredin Scenkonstmuseet
Ladda ned bild
Anne, andra akten. Markisinnan de Sade, Dramaten, 1989. Kostymdesign: Charles Koroly. Tillskärare: Christina Lilja-Sundin. Patinerare/färgare: Erika Blomberg. Skådespelare: Marie Richardson.
Anne, andra akten. Markisinnan de Sade, Dramaten, 1989. Kostymdesign: Charles Koroly. Tillskärare: Christina Lilja-Sundin. Patinerare/färgare: Erika Blomberg. Skådespelare: Marie Richardson.
Pär Fredin Scenkonstmuseet
Ladda ned bild
Olympia Hoffmans äventyr, Norrlandsoperan, 2022. Kostymdesign: Carina Reich, Reich + Szyber. Tillskärare & Skräddare: Emma Thor Domeij. Skräddare: Kitty Grenholm, Mirja Rosendahl,  Amanda Modin, Sari Franzén, Rebecka Nygren. Sångare, skådespelare: Dénise Beck.
Olympia Hoffmans äventyr, Norrlandsoperan, 2022. Kostymdesign: Carina Reich, Reich + Szyber. Tillskärare & Skräddare: Emma Thor Domeij. Skräddare: Kitty Grenholm, Mirja Rosendahl, Amanda Modin, Sari Franzén, Rebecka Nygren. Sångare, skådespelare: Dénise Beck.
Pär Fredin Scenkonstmuseet
Ladda ned bild
Madame Koto, Den omättliga vägen, Dramaten, 2022. Kostymdesign: Kalere A. Payton. Tillskärare: Christer Axelsson. Patinerare/färgare: Erika Blomberg. Skräddare: Annelie Johansson. Hattmakare: Kerstin Jeppson. Skådespelare: Astrid Assefa.
Madame Koto, Den omättliga vägen, Dramaten, 2022. Kostymdesign: Kalere A. Payton. Tillskärare: Christer Axelsson. Patinerare/färgare: Erika Blomberg. Skräddare: Annelie Johansson. Hattmakare: Kerstin Jeppson. Skådespelare: Astrid Assefa.
Pär Fredin Scenkonstmuseet
Ladda ned bild

Länkar

Magi på scen och bortom strålkastarljuset. Scenkonstmuseet är ett statligt museum för teater, musik och dans beläget mitt i Stockholm. Samlingen med nära 50 000 föremål utgörs av bland annat musikinstrument, scenografimodeller, teaterdockor, kostymer och bildkonst.

Följ Scenkonstmuseet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Scenkonstmuseet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye