MHF kräver stopp för körkortsåterkallelse vid höga PEth-värden - inför krav om alkolås
Ingen ska dö av rattfylleri. Att återkalla ett körkort för någon som har en beroendeproblematik är ett hot mot trafiksäkerheten. Det vore bättre att föreskriva alkolås på recept, så att man kan garantera att föraren inte kan framföra sitt fordon påverkad, säger Tomas Jonsson, Trafiksäkerhetsansvarig hos organisationen MHF.

Av de som omkommer i trafiken förolyckas ca var 10:e person av någon som saknar ett giltigt körkort. Att återkalla ett körkort då man bedömt att någon har ett alkoholmissbruk eller överkonsumtion, leder i många fall till att föraren fortsätter att köra - utan körkort.
Forskning och statistik visar att det finns mer framgångsrika vägar att gå än att återkalla körkort. Ett tydligt exempel är att använda sig av alkolås. Idag används alkolås både till att kvalitetssäkra transporter och för dömda rattfyllerister som har möjlighet att ingå i ett alkolåsprogram, med villkor om alkolås i sin bil.
Vi vill att Transportstyreslen ges möjlighet att föreskriva alkolås på recept istället för körkortsåterkallelse vid missbruk.
Redan idag skulle alkolås kunna användas som hjälpmedel av Sveriges läkarkår för att följa upp om patienter med höga alkoholvärden följer läkarens ordinationer, och inte kör på fyllan. Men först måste då alkolåsen kunna klassas som hjälpmedel.
Vi vill att läkarna ska ges möjlighet att föreskriva alkolås på recept. Man ska inte behöva begå ett brott för att få hjälp och stöd med ett alkolås. Kostnaden för ett alkolås är idag inte mer än för många andra medicinska hjälpmedel som läkarna har i sin verktygslåda, för att stötta och hjälpa patienter att må bättre och leva ett bra liv. Alkolåsanvändande med uppföljning har i många olika studier visat sig vara ett bättre rehabiliteringsverktyg än många andra traditionella behandlingar för beroende.
Alla värden sparas i alkolåsen så att en läkare eller beroendesköterska med lätthet kan följa upp loggen och använda informationen som en viktig data i den fortsatta behandlingen. Då skulle fokus flyttas från totalkonsumtion av alkohol till om patienten försökt att köra bil påverkad.
I den allmänna debatten har det framstått som att det är Transportstyrelsen som bestämt att en människa med ett missbruk inte får inneha ett körkort. Detta styrs helt via EU:s körkortsdirektiv 2006/126/EG som idag sätter stopp för att människor som har ett alkoholberoende inte får inneha körkort.
Vi från MHF har tidigare gemensamt med VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut och ETSC, European Transport Safety Council, uppvaktat EU-kommissionen och dess generaldirektör, för mobilitet och transporter, för att få till en ändring av körkortsdirektivet. Nu ser det ut som om det nya 4:e körkortsdirektivet, som är under omröstning, kommer att tillåta personer med alkoholberoende att inneha körkort, om man sätter in alkolås.
Mot denna bakgrund vill vi att regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att förbereda införandet av alkolås som en viktig åtgärd, i stället för körkortsåterkallse, vid missbruksdiagnos. Vi vill även att regeringen ger Socialdepartementet i uppdrag att utreda möjligheten för läkare att använda alkolås, eller likande utrustning, som ett hjälpmedel, för att förebygga och följa upp patienter som misstänks ha alkoholmissbruk eller en överkonsumtion.
Nyckelord
Kontakter
Tomas JonssonVD för MHF Test Lab och trafiksäkerhetsansvarig
Tel:070-564 37 36tomas.jonsson@mhf.seMHF - http://mhf.se/ Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.
Följ MHF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MHF
Delta i Tylösandsseminariet Studio: ”När erfarenhet möter risk – om äldre och trafiksäkerhet”5.12.2025 14:51:02 CET | Pressinbjudan
Den 10 december sänder MHF Tylösandsseminariet Studio. Den här gången fokuserar vi på äldre och trafiksäkerhet. Allt fler svenskar är äldre, friska längre, och fortsätter köra bil. Det är positivt för frihet och delaktighet, men ställer nya krav på hur vi arbetar med trafiksäkerhet, vård, tillsyn och stöd.
MHF uppmärksammar “Vecka 45” nationella uppmärksamhetsveckan om alkohol, i år med fokus på äldre och alkohol30.10.2025 13:33:41 CET | Pressmeddelande
Under vecka 45 uppmärksammar MHF den årliga alkoholtemaveckan. I år riktas ljuset mot en grupp som sällan står i fokus i alkoholdebatten, nämligen äldre och alkohol.
MHF slår larm – många unga tror att cannabis är ofarligt i trafiken: ”En tickande bomb”20.10.2025 10:17:51 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från Ipsos visar att fyra av fem unga svenskar uppfattar cannabis som farligt i trafiken. Det finns dock stora kunskapsbrister om hur länge cannabis verkar och hur mycket det påverkar körförmågan. Elva procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Nio procent tror inte att cannabis påverkar hur en förare är bakom ratten.
26 september: Sverige uppmärksammar Trafiknykterhetens Dag – MHF i rikstäckande samverkan med Bilprovningen22.9.2025 09:01:04 CEST | Pressmeddelande
Den 26 september 2025 uppmärksammar MHF Trafiknykterhetens Dag över hela landet – i år i nära samverkan med Bilprovningen på stationer runt om i Sverige. Syftet är att sätta ljuset på de människor som drabbas av rattfylleri och mobilisera fler att agera mot alkohol- och drogpåverkan i trafiken.
Rättelse: fel ordval i MHF:s pressmeddelande om elsparkcyklar18.9.2025 11:51:21 CEST | Pressmeddelande
I vårt tidigare pressmeddelande ”MHF kräver skärpta regler för elsparkcyklar” råkade ett felaktigt ordval smyga sig in i en mening om vår granskning. Ordet ”olagliga” ska vara ”lagliga”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum