Ny undersökning: Småföretag oroas för cyberhot – men få har stärkt sin it-säkerhet senaste två åren
28 procent av Sveriges småföretag ser cyberangrepp som ett av de största hoten mot verksamheten. Trots det har hälften av företagen inte vidtagit några åtgärder för att stärka sin it-säkerhet under de senaste två åren.
Det visar en ny undersökning som If genomfört bland svenska mikro- och småföretag.

Tillsammans med Norstat har If genomfört en undersökning bland 1 012 svenska mikro- och småföretagare (med upp till 49 anställda). Bland annat har frågor om cybersäkerhet ställts.
På frågan om vilken typ av risk som företagen ser som det största hotet med verksamheten svarar 28 procent alternativet ”cyberattacker, phising och hackning”.
Cyberbrottslighet är ett växande problem för många företag, även småföretag. Enligt Henrik Jönsson, ansvarig för cyberförsäkringar på If, väljer allt fler företag att försäkra sig mot den här typen av brott.
– Vi ser att fler och fler företag väljer att teckna en cyberförsäkring, och medvetenheten kring den här typen av brottslighet ökar snabbt. Vi närmar oss en punkt där kunder förväntar sig att cyberskydd ska vara en självklar del i en företagsförsäkring, säger Henrik Jönsson, ansvarig för cyberförsäkringar på If.
Verksamheter allt mer it-beroende
Trots den ökade risken för olika typer av cyberattacker svarar så många som 49 procent av företagen att de inte stärkt sin it-säkerhet de senaste två åren.
– Det är en hög siffra. Många företagare verkar fortfarande underskatta risken för cyberbrott, trots att de flesta verksamheter blir alltmer it-beroende. För vissa företag, till exempel företag med e-handel, är det direkt affärskritiskt att bli utsatt för en lyckad cyberattack. Jag tror att det finns en ganska utbredd okunskap om hur vanligt cyberattacker faktiskt är och vilka konsekvenser de kan få, säger Henrik Jönsson.
De som har vidtagit åtgärder de senaste två åren för att stärka sitt skydd mot cyberattacker, har främst installerat brandvägg eller virusprogram (21 procent) eller tagit hjälp av specialist (13 procent).
"Fler företag borde utbilda sina anställda"
Det finns flera viktiga åtgärder företag kan vidta för att skydda sig mot de allvarliga konsekvenserna av ett cyberangrepp. If erbjuder en databrottsförsäkring som täcker ekonomiska förluster och kostnader vid hackerattacker mot företagets data, program och it-system.
Trots att en stor risk ofta är den mänskliga faktorn, där exempelvis ett bluffmejl öppnas av misstag, visar undersökningen att endast fyra procent av företagen har utbildat sin personal i cybersäkerhet.
– Här finns en stor förbättringspotential. Fler företag borde utbilda sina anställda i hur man känner igen bluffmejl och andra digitala hot och här kan försäkringsbranschen ta ett ansvar för att stötta företagare. Därför ingår bland annat simulerade bluffmejl i syfte att träna personalen i vår databrottsförsäkring, säger Henrik Jönsson.
Om undersökningen:
Undersökningen bygger på svar från 1 012 svenska företag med upp till 49 anställda. Den genomfördes i mars och april 2025 av Norstat/Sanoma på uppdrag av If. Liknande undersökning har gjorts i Norge, Danmark och Finland.
Tips för att öka cybersäkerheten
1. Installera ett antivirusprogram
Se till att de uppdateras regelbundet och automatiskt.
2. Låt personalen öva
Träna personal i att känna igen och hantera så kallad ”phising”. Ett effektivt sätt är att skicka ut simulerade bluffmejl som en del av företagets säkerhetsarbete.
3. Installera en brandvägg
Brandväggen fungerar som ett filter mellan internet och datorn. Den undersöker, godkänner eller blockerar uppgifter och förhindrar intrångsförsök som kan utnyttja sårbarheter i applikationer. Se till att brandväggen alltid är påslagen och uppdaterad, samt att den är korrekt inställd för ditt företags behov.
4. Sätt tydliga gränser för användare
Många it-avdelningar har en bristfällig identitetsstyrning och hantering. Vem ska ha tillgång till vilka system? Hur avbryter man bäst ett samarbete med en extern partner som tidigare haft ett användarkonto? Och vilka rutiner finns när en medarbetare lämnar företaget?
5. Ta bort tjänster som inte används
Radera tjänster och program som inte används aktivt. Många företag använder tjänster som inte är nödvändiga i verksamheten. Onödiga tjänster bör vara avstängda.
6. Skapa riktlinjer för anställda
Den kanske viktigaste punkten inom it-säkerhet är den mänskliga faktorn. En otillräcklig kultur eller utbildning kring informationssäkerhet är de största hoten mot ett datasystem. Det är meningslöst att ha en effektiv brandvägg om de anställda ger ut sitt lösenord till datorn eller aldrig låser sin mobil med en kod. Alla anställda behöver kunskap och medvetenhet om hur de ska agera för att förhindra en virusattack eller att känslig information hamnar i orätta händer.
Källa: If
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-410 023 03press@if.seBilder

Om oss
If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.
If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum