Øresundsbron lanserar Gustav – en maskot för ØresundGO
Gustav är Øresundsbrons nya varumärkesmaskot.
Han är en omtänksam, optimistisk och charmig havsfågel som ska hjälpa till att öka kännedomen om ØresundGO, ett rabattavtal som alltid ger lägsta pris med bil över Øresundsbron.

Lanseringen av maskoten Gustav den 21 maj markerar början på en ny varumärkesplattform som är framtagen i samarbete med EssenceMediacom, som varit Øresundsbrons marknadsföringsbyrå sedan 2023.
Gustav är en animerad 3D-figur som personifierar kärnvärdena i ØresundGO: en flexibel, smidig och enkel reseupplevelse som dessutom är ekonomiskt förmånlig. Som infödd i Öresundsregionen delar Gustav naturligt habitat med ØresundGO-kunderna och kommer att fungera som både guide och historieberättare.
Gustav är en havsfågel och ser Öresund från luften – inte som en gräns utan som en länk mellan två länder, fulla av möjligheter. Han flyger i täten och visar vägen, precis som ØresundGO öppnar dörren till upplevelser på bägge sidor sundet.
– Med Gustav har vi en ambition om att stärka ØresundGO genom att skapa ett tydligt och attraktivt varumärke. Gustav hjälper oss att förklara vad ØresundGO står för och erbjuder, säger Jenny Olsson, marknadschef hos Øresundsbron.
– Vår nya varumärkesmaskot är designad för att skapa en enhetlig upplevelse av varumärket i alla kommunikationskanaler, vilket bidrar till igenkänning och engagemang för ØresundGO. Gustavs unika uttryck skiljer sig från mängden och vi förväntar oss en större effekt och ökad uppmärksamhet, säger Jenny Olsson.
Förutom att kommunicera direkt och tydligt om ØresundGO-produktens fördelar och värde ska Gustav även inspirera kunderna att utforska de många upplevelser som väntar på respektive sida sundet.
– Inspirationen till Gustav är hämtad från en charmig guide som är energisk, livlig, optimistisk och älskar att resa. Han utstrålar en klok och prismedveten attityd som gör honom trovärdig i varumärkessammanhang. Han är uppriktig, vänlig och modern – och kommunicerar alltid med glimten i ögat. Vi tror att båda danskar och svenskar kommer att tycka om honom, säger Jenny Olsson.
Danskar och svenskar kommer att möta Gustav i ett antal olika kanaler, inklusive Adressable TV, utvalda Out Of Home-placeringar, radio, online display och sociala medier, samt i nyhetsbrev och på oresundsbron.com.
– Vi är otroligt stolta över samarbetet med Øresundsbron och över att ha varit med och skapat Gustav. Vi har byggt upp ett partnerskap där vi kan utmana varandra och tillsammans skapa innovativa lösningar som leder till förändring, säger Lise Heiselberg, Sr. Insight & Strategy Lead hos EssenceMediacom Danmark.
Se kampanjen här: https://www.oresundsbron.com/sv/privat/oresundgo
Fakta: ØresundGO
ØresundGO var tidigare känt under namnet BroPass, men i början av år 2023 genomgick produkten en uppdatering och fick sitt nya namn. ØresundGO är ett rabattavtal som alltid ger lägsta pris när man kör bil över Øresundsbron. ØresundGO-kunderna får alltid minst halva priset på alla passager över bron. De kan dygnet runt köra rakt igenom betalstationen utan att stanna. Rabatter på upplevelser på andra sidan sundet ingår också i produkten.

Nyckelord
Kontakter
Jenny Olsson, marknadschef på Øresundsbron: jeo@oresundsbron.com, 040 676 61 76
Øresundsbrons presstjänst
Tel:+46 (0)40 676 61 15press@oresundsbron.comLänkar
Om oss
Øresundsbron bygger broar mellan människor, möjligheter och upplevelser i hela Öresundsregionen. Øresundsbron består av en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Pepparholm, i en 16 kilometer lång fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. Øresundsbron invigdes år 2000 och har 25-årsjubileum i år.
Följ Øresundsbron
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Øresundsbron
Ökning för all slags trafik på Øresundsbron28.10.2025 09:10:02 CET | Pressmeddelande
Allt fler pendlar över Øresundsbron, godstrafiken stiger och fritidstrafiken slår rekord. Vägtrafiken ökade med 6,4 procent under januari-september jämfört med samma period förra året. Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 1 363 miljoner DKK under perioden januari-september och ökade därmed med 84 miljoner DKK jämfört med motsvarande period i fjol.
Dubbelriktad trafik i Øresundsbrons tunnel17.10.2025 11:25:00 CEST | Pressmeddelande
Vägtrafiken dubbelriktas i Øresundsbrons tunnel under två kvällar och nätter vecka 43. Dubbelriktningen gäller från klockan 19 till 03 den 22 och 23 oktober.
Trafikpåverkan på Öresundsmotorvägen från 20 oktober15.10.2025 10:47:09 CEST | Pressmeddelande
Stor trafikpåverkan väntas på Öresundsmotorvägen under ett kranarbete vid Köpenhamns flygplats. Den sista avfarten till flygplatsen på E20 – i riktning mot Sverige – stängs och trafikanter hänvisas till tidigare avfarter. Särskilt under rusningstid kan detta orsaka köer från 20 oktober fram till slutet av november.
Säkerhetsparkering för tung trafik öppnar vid Øresundsbron8.10.2025 08:44:00 CEST | Pressmeddelande
Lastbilschaufförers trygghet står i fokus när en ny säkerhetsparkering för tung trafik öppnar vid Olleboterminalen i Malmö i november. Säkerhetsparkeringen för 35 lastbilar är resultatet av ett samarbete mellan Drivers First, Venturi Fastigheter och Øresundsbron.
Pendlarresor med bil, tåg och färja över Öresund ökar stort11.9.2025 09:20:39 CEST | Pressmeddelande
Øresundsbrons 25-årsjubileum sammanfaller med en period av stark tillväxt för trafiken över Öresund, visar Øresundsindex/Trafikstatistik Q2 2025. Under första halvåret 2025 ökade trafiken för samtliga persontransporter – bil, tåg och färja – medan godstrafiken minskade något.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum