Modell visar hur elfordonstillverkare kan minska beroendet av sällsynta jordartsmetaller
Tillgången på sällsynta jordartsmetaller är osäker och priserna stiger. Men elfordonstillverkare skulle kunna minska sina materialbehov med nästan 15 procent genom att återtillverka och återanvända komponenter. Det visar en nyligen genomförd studie från forskare vid KTH.

Besparingarna kan göras genom att använda en beslutsmodell för cirkulär tillverkning som utvecklats av forskare i Sverige. Verktyget är baserat på simuleringar av livscykeln för elfordonsmotorkomponenter, och har utvecklats i syfte att främja produktdesign som möjliggör återtillverkning och återanvändning, eller återvinning.
Resultaten publicerades i International Journal of Production Research av forskare vid KTH i Stockholm och Scania Group, inklusive medlemmar från teamet som utförde förstudien inför lastbilstillverkaren Scanias lansering av nya fordon med renoverade komponenter.
Ett simulerat scenario med ett eldrivet arbetsfordon visade en ungefärlig besparing på 18,6 procent gällande produktionskostnad, och koldioxidavtrycket uppskattades ha minskat med 38,7 procent. Materialbehovet minskade med 14,7 procent. Detta kan uppnås genom en designinvestering på 10,6 procent.
Farazee Asif, forskare inom cirkulära tillverkningssystem vid KTH, säger att studien visar hur cirkulär design kan spara industrin betydande produktionskostnader och minska dess efterfrågan på energi och material, samtidigt som dess koldioxidavtryck och avfall minskas.
- Att undvika jungfruligt material är en viktig miljöfaktor, säger Farazee Asif.
Simuleringarna visade att 80 procent av den elektriska stålmassan för elmotorer skulle kunna kanaliseras mot återtillverkning eller återanvändning, medan de återstående 20 procenten skulle kunna styras mot återvinning. På samma sätt skulle 60 procent av magneter och 56 procent av vanligt stål kunna riktas mot återtillverkning och återanvändning, medan resten går till återvinning.
- Cirkulära ekonomiska metoder är avgörande för att säkra framtida resurser inom elbilstillverkning, särskilt för de delar där sällsynta jordartsmetaller används. Det behövs dock fortfarande betydande designinnovationer och modellering av de ekonomiska och miljömässiga effekterna av dessa, säger Farazee Asif.
- Modellen gör det möjligt för tillverkare att producera detaljerade och korrekta representationer av komplexa produktionssystem, från små åtgärder till makronivåhändelser, säger studiens huvudförfattare Mayarí Perez, tidigare masterstudent i hållbar produktionsutveckling vid KTH.
- Till exempel behövs sällsynta jordartsmetaller som neodym, praseodym och dysprosium för att producera de kraftfulla magneterna i elmotorer. Verktyget möjliggör modellering av verksamheten hos leverantörer, tillverkare och återvinningsföretag, så att en tillverkare kan förutsäga tillgången på sådana material. Verktyget kan också simulera logistiken för transport av material och komponenter för att säkerställa snabb leverans till tillverkningsanläggningar, säger Mayarí Perez.
- Genom att skala upp cirkulära metoder skulle bilindustrin kunna möta upp till 70 procent av den framtida neodymefterfrågan för elbilar år 2050. Denna studie är ett bidrag till att utveckla den infrastruktur och hantering av produkters slutskede som behövs för att nå det målet, säger Mayarí Perez.
Deltagare i projektet:
Farazee Asif, docent i cirkulära tillverkningssystem vid KTH
Mayarí Pérez, tidigare masterstudent i hållbar produktionsutveckling vid KTH
Yongkuk Jeong, lektor i produktionslogistik vid KTH
Michael Lieder, affärsutvecklare inom cirkulär ekonomi, Scania
För ytterligare information kontakta:
Farazee Asif, docent i cirkulära tillverkningssystem vid KTH, tel 08-790 90 76, aasi@kth.se
Publicering:
Pérez, M., Lieder, M., Jeong, Y., & Asif, F. M. A. (2025). A simulation-based decision support tool for circular manufacturing systems in the automotive industry using electric machines as a remanufacturing case study. International Journal of Production Research, 1–20. https://doi.org/10.1080/00207543.2025.2464912
Kontakter
Therese Elmgren
Tel:08-790 64 00press@kth.seBilder

KTH är Sveriges största och äldsta tekniska universitet. Forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. På KTH finns studenter och forskare från hela världen.
KTH:s fem campus i Stockholmsregionen samlar över 13 000 heltidsstudenter, över 1 500 doktorander och 4 000 anställda. Mer om KTH: https://www.kth.se/om/fakta
Följ KTH
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från KTH
Ny teknik ska få cyklister och självkörande fordon att förstå varandra17.6.2025 13:05:21 CEST | Pressmeddelande
Hur kommunicerar man med ett fordon som inte har någon förare? KTH-forskare hjälper cyklister att navigera i framtidens trafik.
AI oftast roligare - men mänsklig humor vinner i längden4.6.2025 14:26:37 CEST | Pressmeddelande
En ny studie tyder på att AI kan göra roligare mem än vad människor kan. Men mänsklig kreativitet är fortfarande avgörande för att skapa humoristiskt innehåll som fungerar på djupet.
Hundras med kluven nos kan ge ledtrådar till gomspalt hos människor7.5.2025 12:51:35 CEST | Pressmeddelande
Det är fortfarande oklart varför vissa barn föds med läpp- och gomspalt, men en ny studie tyder på att en viktig pusselbit kan finnas hos en ovanlig hundras.
AI kan hjälpa veterinärer att tolka hästars kroppsspråk9.4.2025 10:16:03 CEST | Pressmeddelande
Forskare använder AI för att minska kommunikationsklyftan mellan häst och människa. Genom att kombinera 3D-rörelseanalys och maskininlärning utvecklar forskare ett nytt modelleringssystem som kan ge veterinärer ett kraftfullt verktyg för att tolka hästars kroppsspråk – en nyckel till att upptäcka både fysiska och beteendemässiga problem.
Nytt nationellt initiativ integrerar forskning och sjukvård4.4.2025 11:54:01 CEST | Pressmeddelande
Ett nytt banbrytande nationellt initiativ, Precision Omics Initiative Sweden, PROMISE, ska koppla samman forskning med hälso- och sjukvård och etablera Sverige som världsledande inom datadriven precisionsmedicin. Den vetenskapliga visionen publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften Nature Medicine.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum