Varannan serviceanställd har utsatts för aggressivt beteende
Hot, trakasserier och respektlöst bemötande är en del av vardagen för många som arbetar inom serviceyrken. En ny rapport, Det osynliga folket, visar att gränsöverskridande beteenden är vanligt förekommande och påverkar både tryggheten på jobbet och välmåendet.

Det osynliga folket är en ny rapport som har tagits fram av Circle K och baseras på Sifo-undersökningar samt djupintervjuer med forskare, fackrepresentanter och branschexperter. Rapporten visar att var femte serviceanställd (20 procent) utsatts för hotfulla eller trakasserande situationer minst en gång i månaden.
– Den här rapporten ger en viktig och samtidigt smärtsam inblick i arbetsvardagen för många inom servicebranschen, en verklighet som många möter varje dag. Att så många utsätts för hot, trakasserier och respektlöst bemötande är inget vi ska vänja oss vid, det är otroligt oroväckande. Det är ett strukturellt problem som är servicebranschens gemensamma ansvar. Den här typen av beteenden hör inte hemma i någon arbetsmiljö, allra minst i en bransch som varje dag bär upp en så stor del av samhället, säger Jeremy Knights, vd på Circle K.
Rapporten visar att en stor majoritet av serviceanställda (85 procent) har upplevt eller bevittnat någon form av oönskat bemötande på jobbet. Hälften (50 procent) uppger aggressivt beteende såsom hotfull närvaro eller intensivt kroppsspråk och var fjärde (24 procent) har utsatts för eller bevittnat sexuella trakasserier (män 21 procent, kvinnor 27 procent). En som medverkar i rapporten är Eva Klope som forskar om sexuella trakasserier från tredje part.
– Forskning visar att sexuella trakasserier från kunder eller andra på arbetsplatsen ofta faller mellan stolarna; i lagstiftning, utbildning och arbetsmiljöarbete. Särskilt unga kvinnor i serviceyrken är utsatta, inte minst för att de ofta står långt ner i hierarkin och har otrygga anställningar. I rollen som servicepersonal suddas gränserna lätt ut – man förväntas vara tillmötesgående, även när beteenden går över gränsen. Det är därför avgörande att arbetsgivare tar ett tydligt ansvar och markerar vad som är acceptabelt. Det ska inte vara individens uppgift att bära hela ansvaret för att hantera det här – det är ett systemproblem som kräver systematiska lösningar, säger Eva Klope, forskare vid Linnéuniversitetet.
Fler insikter från rapporten Det osynliga folket
- Mer än varannan, 55 procent, tror att hot och trakasserier är vanligare i deras bransch än i andra.
- Det som upplevs som mest otrevliga beteenden av flest är när kunder ifrågasätter deras kompetens eller regler på ett respektlöst sätt (47 procent). Nästan lika många (45 procent) lyfter fram höjd röst eller aggressivitet som det mest otrevliga.
- En stor majoritet, åtta av tio (77 procent), uppger att deras välmående påverkas negativt på något sätt av hur de bemöts i jobbet av kunder.
Läs hela rapporten här.
Om rapporten
Det osynliga folket bygger på en Sifo-undersökning med två delar – en som riktar sig till personer som jobbar inom servicebranschen och en till allmänheten. Dessutom innehåller rapporten djupintervjuer med forskare, fackliga representanter och branschpersoner för att ge ytterligare perspektiv.
Undersökningarna har genomförts av Verian via den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen. Undersökningen med allmänheten genomfördes 7 – 12 mars 2025 och omfattade totalt 1008 respondenter i åldrarna 18-84 år. Undersökningen med personal inom serviceyrken genomfördes 9 – 23 mars 2025 och omfattade 214 respondenter som arbetar hel- eller deltid inom ett serviceyrke.
Kontakter
Erika SöderlundKommunikationschef
Tel:0738-093904erika.soderlund@circlekeurope.comBilder
Dokument
Länkar
Om Circle K Sverige AB
Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi har Sveriges största nätverk av ultrasnabbladdare för tung och lätt trafik. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.
Följ Circle K Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Circle K Sverige AB
Myterna om elbilslivet – så tycker förarna själva8.7.2025 09:37:39 CEST | Pressmeddelande
Ska man våga lita på elbilen i sommartrafiken? Med fullpackade bilar, glasspauser längs vägen och barn som frågar "är vi framme snart" är det sista man behöver en oro över om batteriet räcker hela vägen. Inför sommarsäsongen har Circle K tagit hjälp av Sifo för att ta reda på vad elbilsförare faktiskt tycker om livet på vägarna – och mycket tyder på att flera av de vanligaste farhågorna ofta visar sig vara myter.
Skandinaviens första ”ladd-mack” har öppnat i Göteborg23.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag invigdes den första stationen i Skandinavien utan fossila drivmedel och med butik. Den är strategiskt placerad i området Gårda i Göteborg, och är ett smakprov på hur framtidens citynära stationer kan se ut. Stationen är den första i världen i sitt slag inom Circle K:s globala nätverk.
Circle K lanserar podd med företagskunderna i fokus21.5.2025 08:25:32 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Circle K ett nytt och kanske lite oväntat grepp inom området kundservice – nämligen en podd som är helt dedikerad företagskundernas vardag. ”Din partner på vägen” tar upp ämnen som rör de flesta som har sitt arbete på väg, såsom omställningen mot el, transportoptimering och trygga betalningar. Avsnitten ligger på cirka 10 minuter och i första omgången släpps 5 avsnitt, fullspäckade med tips, information och goda råd för att göra kundens vardag så enkel, smidig och trevlig som möjligt.
Pallplats igen för Circle K - trea i världen på laddning!15.5.2025 12:15:28 CEST | Pressmeddelande
Nu är det klart att Circle K kammar hem tredjeplatsen i den globala tävlingen ”World’s best EV hub”, en kamp mellan de bästa stationerna i världen inom elladdning. Förra året landade Circle K Vädermotet på andra plats, i år säkrar man bronset genom nyöppnade Circle K Järna – Sveriges största laddpark för tung och lätt trafik.
Älskad fransman får egen korvkiosk9.5.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Circle K säljer 10 miljoner korvar per år och har varit ledande i att utveckla snabbmatsutbudet inom branschen i många år. Efter stort fokus på kebab och pizza flyttas nu blicken mot hjälteprodukten korv, när kedjan introducerar ”French Express” – ett nytt koncept med korvkiosk store-in-store.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum