Volkswagens svenska testprojekt visar potentialen i dubbelriktad laddning
Dubbelriktad laddning i verkligheten – det kan Volkswagen nu visa upp efter att tekniken testats framgångsrikt under en längre tid i den hållbara bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall.

Volkswagen ligger långt framme när det gäller bilar som kan skicka energi i båda riktningarna. Alla Volkswagens ID.-modeller med ett batteri på 77 kWh eller mer är helt teknikklara sedan våren 2023 (produktion eller uppdaterad till mjukvara ID.S 3.5 eller högre) och kan användas för att leverera energi för andra funktioner än att förflytta fordonet.
Elanvändningen i Sverige förutspås fördubblas inom de närmaste 20 åren. Vind och sol är de kraftslag som snabbast kan möta de ökade behoven. Båda typerna av kraft är intermittenta och kräver möjlighet till lagring när produktionen är större än förbrukningen, för bättre utnyttjande och lönsamhet. Den enda lagringskapacitet som kan tänkas räcka till är delvis batterier som distribueras i hushåll, i kommersiella energilagringsenheter med höga investeringar eller i batteridrivna elbilar. Batteridrivna elbilar kommer att finnas i stort antal och är därför det naturliga valet.
För att använda funktionen att leverera energi ut ur bilen krävs en så kallad dubbelriktad laddare som kan omvandla batteriets likström till användbar växelström, synkronisera denna ström med nätets frekvens, samt en mjukvara som kan hantera och styra energin till olika ändamål. Tekniken kallas V2H (Vehicle to Home) och V2G (Vehicle to Grid).
Redan 2021 påbörjade Volkswagen ett fabriksprojekt tillsammans med bostadsrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall. Projektet har skräddarsytts för att kunna illustrera så många av de energifunktioner som erbjuds av V2H-funktionen i Volkswagens ID.-modeller och med V2G i Ambibox tillsammans med Energy Bank som möjligt. Sammantaget har projektet också haft som mål att genomföras med så låg CO2-påverkan som möjligt.
– Människor har bott i Stenberg i cirka 300 år och vi har byggt för ytterligare 300 år. Stenberg har skapats för att inspirera andra och det var en självklarhet att elbilens batteri skulle vara en del av energisystemet i fastigheten, säger Klas Boman, initiativtagare till föreningen.
Bilen är helt integrerad i fastigheten
Sedan de första pennstrecken drogs har mycket hänt. Både med möjligheten att använda V2H och V2G och med själva tekniken. Sedan september 2024 har Stenberg ett väl fungerande system, där bilarna är fullt integrerade i fastighetens energisystem. Parallellt har de också en möjlighet att agera på energimarknaden. Detta kan alltså innebära besparingar bakom energimätaren (optimering av egenförbrukning av energi) och intäktsmöjligheter framför elmätaren (energihandel, nätstabilitet och andra affärsmodeller). Projektet har möjliggjorts genom ett samarbete mellan bostadsrättsföreningen Stenberg, Volkswagen, Ambibox (tillverkare av dubbelriktade laddare) och mjukvaruföretaget Energy Bank.
– I mitten av november 2024 genomfördes förkvalificeringstesterna för Svenska Kraftnäts frekvensstödstjänster. Volkswagen är än så länge den enda biltillverkaren vars bil har klarat testerna. Förutom stationära batterier var batterierna i Volkswagens ID.-bilar tillräckligt snabba för att leverera energin till bostadskomplexet och därifrån ut i elnätet, tillräckligt snabbt för att uppfylla nätleverantörens krav. Energy Bank ansvarade för mjukvaran och Ambibox för den dubbelriktade laddaren. Vi är mycket nöjda med de resultat vi har uppnått. Vi kan visa hur effektivt våra ID.-modeller kan hjälpa både fastigheten och nätägaren, parallellt. Jag skulle säga att ingen annan biltillverkare har kommit så långt i realiteten, säger Andreas Lassota, Business Owner Charging & Energy, e-mobility på Volkswagen Passenger Cars.
Hur fungerar det?
Batteriet i en ID.-bil innehåller mycket mer energi än den som krävs för daglig körning. Den genomsnittliga bilresan i Sverige är cirka 31 km/dag (källa: Trafikanalys) och med en förbrukning under 20 kWh/100 km innebär det ett rejält överskott. Ett överskott som kan användas bakom elmätaren för att sänka de egna energikostnaderna, till exempel genom att kapa förbrukningstoppar.
Alla elabonnemang i Sverige måste vara så kallade effektabonnemang senast den 1 januari 2027, vilket innebär en extra hög kostnad för den högsta elförbrukningen under en månad. Här kommer batteriet i bilen att vara mycket värdefullt. Batteriet hjälper till att balansera ut topparna genom att leverera energi tillbaka från bilen till hushållet, vilket sparar pengar för kunden.
Nyckeln är programvaran. Funktionen fokuserar på att uppnå lägsta möjliga energikostnad. Pris- och väderdata samt fastighetens energiavtal ger förutsättningar för optimering. Batteriets aktuella energiinnehåll och den önskade laddningsstatusen vid nästa avgång avgör optimeringsmöjligheterna. För fastigheter med solceller är ID.-bilen en sparbössa. Andelen egenanvändning av solenergi ökar markant, vilket därmed också bidrar till minskade kostnader.
Parallellt kan batteriet också fungera framför elmätaren. I Sverige har Svenska Kraftnät ett stort antal stödtjänster där batterierna i ID.-bilarna lämpar sig väl för att delta. Frekvensstödtjänster är ett sådant exempel. Svenska Kraftnät kräver snabb responstid och ID.-bilarna är blixtsnabba. Energihandel kan hjälpa till vid obalanser – hög produktion och låg konsumtion eller tvärtom utgöra en viktig samhällsfunktion som också ersätts väl. Här är alla vinnare: Samhället som bättre kan utnyttja redan existerande nät och producerande enheter, som vind och sol. Och ID.-ägare som belönas väl för att ta emot eller tillhandahålla energi från sina batterier.
V2G-funktionen i ID.-bilarna är en verklig tillgång. Stationära batterier kommer inte att räcka till i lagringskapacitet om den gröna omställningen ska bli verklighet. V2G-kapabla installationer med snabbverkande batterier i fordon kan å andra sidan hjälpa till.
– Dubbelriktad laddning är utan tvekan ett av de områden som våra kunder frågar mest om. Vi vet att svenska elbilskunder till stor del använder sig av smarta laddningstjänster och många har även installerat solpaneler. För oss som aktör på den svenska bilmarknaden kommer ett erbjudande kring Vehicle-to-Home eller Vehicle-to-Grid att ha hög prioritet, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige.
Vad händer nu?
Erfarenheterna från Stenbergprojektet kommer att kvalitetssäkras, genom ett utökat pilotprojekt som drivs av Energy Bank där även Vattenfall kommer att ingå. Vattenfall är Sveriges största energibolag. De har mer än 900 000 elhandelskunder och genom sina samarbetspartners når de nästan 40 procent av alla elhandelskunder i landet.
Volkswagen Group Sveriges svenska återförsäljare, Vattenfall och Energy Bank, inklusive Ambibox dubbelriktade laddare, kommer att verifiera skalbarhet, funktionalitet, kundreaktioner, besparingar och potentiella intäkter under de kommande månaderna via 200 pilotinstallationer.
Viktig fråga för Volkswagen-koncernen
Dubbelriktad laddning är en viktig fråga för Volkswagen som varumärke, vilket märks i flera sammanhang. Stenberg-projektet – som i detta läge fokuserar på teknisk genomförbarhet och regional skalbarhet – spelar här en stor roll. Samtidigt arbetar även Volkswagen-koncernens dotterbolag Volkswagen Group Charging (Elli) med kommersialisering av globala dubbelriktade laddningslösningar för alla varumärken inom Volkswagen-koncernen för att säkerställa full skalbarhet av hårdvara och mjukvara till energiintegration för kunder och även när det gäller att möjliggöra EU-omfattande lagstiftning.
Som ett första steg kommer Volkswagen Group Charging (Elli) att presentera nyheter kring den dubbelriktade tekniken i Volkswagen-koncernens monter på IAA Mobility i München i år.
För information om vilka besparingar Brf Stenberg gjort genom dubbelriktad laddning samt fler detaljer om tekniken i stort – se bifogat PDF-dokument.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

















Dokument
Länkar
Om Volkswagen Personbilar
År 2024 levererade Volkswagen cirka 4,8 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 29 156 nya personbilar under 2024, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 12 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat Sportscombi, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
Volkswagen tar marknadsandelar i Sverige – elbilar och laddhybrider ökar kraftigt3.11.2025 15:52:46 CET | Pressmeddelande
Volkswagen är det bilmärke som har utvecklats bäst på den svenska personbilsmarknaden hittills i år sett till procentenheter. Till och med oktober har märkets marknadsandel ökat med 3,3 procentenheter till 13,9 procent. Det är Volkswagens elbilar och laddhybrider som står bakom det kraftiga lyftet.
Säljstart för nya Volkswagen Golf GTI Edition 50 – den mest kraftfulla serietillverkade GTI:n hittills31.10.2025 10:46:17 CET | Pressmeddelande
Nästa år firar Golf GTI sitt 50-årsjubileum. I tid för jubileet lanseras en exklusiv modell: Golf GTI Edition 50. Med en effekt på 325 hk (239 kW) och ett vridmoment på 420 Nm är jubileumsmodellen den mest kraftfulla serietillverkade GTI:n hittills. Den kompakta sportbilen når en topphastighet på 270 km/h och accelererar från 0 till 100 km/h på bara 5,3 sekunder. Jubileumsmodellen erbjuder enastående kördynamik och har exklusiva utrustningsdetaljer. Golf GTI Edition 50 går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset är från 509 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum