Högerregeln – Tänk tvärt om
Högerregeln är en grundläggande princip för vägtrafikens flöde och tillgänglighet. Samtidigt något som ofta glöms bort. Riksförbundet M Sverige synar regelverket i sömmarna och ger råd!
– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
M Sveriges bästa råd
Ett bekymmer med högerregeln är att den inte illustreras med skyltar eller vägmärken. I trafiken tar det därför ofta för lång tid för syn och hjärna att komma fram till om högerregeln gäller. Därför är den bästa metoden den som ofta lärs ut i trafikskolor idag. Att tänka tvärt om:
– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, säger Jacob Sidenvall.
Så säger reglerna
Fordon som närmar sig från höger har företräde, och högerregeln gäller även cyklister.
När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)
– Just uttrycket närmar sig har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, säger Jacob Sidenvall
Högerregeln gäller också inom exempelvis parkeringsytor.
Då gäller inte högerregeln
Högerregeln gäller inte om fordon från höger står still, det vill säga inte närmar sig. Det kan bero på att fordonet behövt stanna vid ett övergångsställe, eller kanske i sin tur har väjningsplikt mot ett tredje fordon som du möter rakt framifrån i en korsning. I så fall går det oftast lätt att uppfatta och passera fordonet till höger, som alltså inte närmar sig, eftersom högerregeln inte gäller i exakt den stunden. Skulle trafiksituationen snabbt ändras, och fordonet från höger åter komma i rörelse, gäller högerregeln direkt.
Skyldigheten att lämna företräde försvinner däremot inte om fordonet från höger tvingas stanna för att man själv inte uppfyllt sin skyldighet att lämna företräde. Det är viktigt att inte köra snabbare än att man alltid har möjlighet att uppfylla sitt åtagande i trafiken.
Högerregeln gäller heller inte om:
- Vägen du färdas på är märkt som huvudled. Huvudledsmärket finns i så fall till höger direkt efter korsningen.
- Fordon från höger har stopplikt. Det ser du på den åttkantiga stoppskylten, den enda som har åtta kanter, och när det är barmark, även på den heldragna stopplinjen.
- Fordon från höger har väjningsplikt. Det kan du se på den trekantiga väjningspliktskylten, den enda som är trekantig, och när det är barmark, även på vägmarkeringar som också är trekantiga.
- Vägen som ansluter från höger har en upphöjd trottoarkant. Den som kommer från höger har då väjningsplikt mot all trafik.
- Vägen i själva verket är en utfart. Det ser man ofta på att vägen inte har en gatuskylt med gatans namn eller liknande, eller kommer från exempelvis en parkeringsplats eller bensinmack.
- Det finns annan överordnad trafikreglering som en cirkulationsplats, trafikljus eller polismans tecken.
- Du färdas på en motorväg eller motortrafikled.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum