Hundratals miljoner per dag i kostnad vid total hamnstrejk
En totalstrejk samtidigt i Sveriges hamnar skulle orsaka samhällsekonomiska förluster på 290 miljoner kronor - per dag. Det visar en ny rapport som tagits fram av Handelns utredningsinstitut (HUI) på uppdrag av Transportföretagen.

Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) gick nyligen ut i strejk i de hamnar där de finns representerade. Detta trots att ett avtal med Transportarbetareförbundet blev klart och som omfattar alla hamnarbetare i landet, inklusive HF:s medlemmar.
HF representerar en minoritet av hamnarbetarna och bara 0,2 promille av den svenska arbetskraften. Trots det har de mellan 2016 - 2023 stått för omkring en tredjedel av alla varsel på den svenska arbetsmarknaden.
Samhällsekonomisk miljardkostnad
Även om analysen i rapporten bygger på en beräkning av ett scenario med total hamnstrejk från alla hamnarbetare, visar den på hamnarnas sårbarhet. Och HF har också en vana av att utöka sina strejker. En total strejk i hamnarna, som likt 2017 skulle vara i 44 dagar skulle innebära:
- 12,7 miljarder kronor i direkta kostnader för svenska företag.
- 291 miljoner kronor per dag i förlust för förseningar, omställningar och alternativa transportlösningar.
- Följdeffekter som är svåra att kvantifiera. Dit hör produktionsstopp, förlorade kontrakt, förseningsböter och urholkat internationellt förtroende för svensk exportindustri.
– Hamnarna är livsviktiga för ett litet exportberoende land som Sverige. När hamnarna stannar får inte industrin sina råvaror, handeln får inte ut sina produkter och sjukvården riskerar att stå utan viktiga leveranser, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar.
De verkliga kostnaderna är alltså betydligt större. Detsamma gäller den strejk som nu har brutit ut, då följdeffekterna är svåra att uppskatta.
– Det är lätt att underskatta hur beroende vi är av fungerande godsflöden, men ett stopp slår direkt mot människors vardag – från jobben i fabriken till varorna på butikshyllan. Dessutom är hamnarna sårbara i det oroliga omvärldsläge som råder. Hamnarna är avgörande utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv, säger Johan Grauers.
Två fack på ett avtalsområde
Den svenska modellen på arbetsmarknaden ska säkerställa företagens konkurrenskraft, trygga anställningsvillkor och reallöneökningar för arbetstagarna. Modellen bygger på att när ett nytt kollektivavtal tecknats gäller det för alla arbetstagare på det berörda avtalsområdet och att arbetsgivaren kan räkna med fredsplikt under avtalsperioden. Detta är dock inte situationen inom hamnarna – där strejkar Hamnarbetarförbundet trots att Sveriges Hamnar redan har tecknat ett bindande kollektivavtal med Transport.
– Det är unikt att ett minoritetsfack har möjlighet att lamslå hela Sveriges logistiksystem. Inget annat avtalsområde i Sverige fungerar på det sättet. Så länge detta tillåts fortgå tvingas hela samhället leva med en inbyggd instabilitet i vår kritiska infrastruktur, avslutar Johan Grauers.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
Circle K vinner Transportföretagens Hållbarhetspris 20258.12.2025 18:56:42 CET | Pressmeddelande
Årets vinnare av Hållbarhetspriset är Circle K. Priset delades på måndagen ut på Transportföretagens årliga hållbarhetsevenemang i Stockholm, och övriga finalister var APM Terminals Gothenburg och Maserfrakt.
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum