Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.

Tobaksfria dagen infaller årligen den 31 maj och instiftades av Världshälsoorganisationen för att uppmärksamma och motverka tobaksindustrins omfattande skadeverkningar. 2025 års tema ”Unmasking the appeal” handlade om att blotta de strategier som industrin använder för att locka nya konsumenter – framför allt barn och unga – att vilja använda deras skadliga produkter.
De senaste åren har det skett en alarmerande ökning i nikotinanvändningen bland svenska ungdomar, varav hela 65 procent har använt minst en nikotinprodukt. I en Novusundersökning från 2024, genomförd på uppdrag av A Non Smoking Generation, svarade cirka hälften av ungdomarna att förekomsten av vitt snus och e-cigaretter i populärkultur, såsom sociala medier, och deras tilltalande smaksättningar kan vara anledningar till att testa. Samtidigt uppger också allt fler unga att de exponeras för nikotinreklam i sociala medier.
–Det är helt uppenbart att befintlig reglering och beskattning av nya nikotinprodukter är otillräcklig för att skydda barn och unga från att lockas in i skadliga nikotinberoenden. Vitt snus och vapes ska inte få smaka godis, vara billigare än glass och marknadsföras i sociala medier, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Undersökningen visar också att förebilders inflytande har stor betydelse för ungas beslut att testa eller avstå nikotin. Inför Tobaksfria dagen valde en rad olika kända profiler, däribland den folkkära artisten Sanna Nielsen, människorättsjuristen Parul Sharma, barnrättskämpen Tomas Kaya, journalisten Elaf Ali och TikTok-profilerna Iza och Elle, att delta i A Non Smoking Generations kampanj ”Don’t get played while they get paid”. Tillsammans spred de motivation och kunskap till unga för att stärka dem att stå emot tobaksindustrins skadliga produkter och oetiska strategier.
–1,5 miljoner barn riskerar att hamna i ett nikotinberoende om vi inte agerar nu. Så med Tobaksfria dagen några dagar bort är det viktigare än någonsin att vi ställer tobaksindustrin till svars, skriver Sanna Nielsen i ett Instagram-inlägg.
Kampanjen delades på nedan listade profilers samt A Non Smoking Generations sociala medier. Budskapet ”Don’t get played while they get paid” är även tryckt på en tygkasse som finns att köpa på nonsmoking.se/webbshoppen. Överskottet från försäljningen går direkt till organisationens tobaksförebyggande arbete.
Deltagare i kampanjen
Anna Stadling
Elaf Ali
Henrik Wiman (psykologhenrik)
Iza och Elle
Julia Möller Samuelsson (juliaspasteller)
Lotta Liljefjäll
Marcus Söderberg
Maria Dufva
Martin Melin
Oscar Molander
Parul Sharma
Robin Werner / Elecktra
Sanna Nielsen
Shirin Djavidi
Syster Sophia
Tomas Kaya
Anna Svedberg (klimat_norm_i_det_lilla)
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:08 10 93 00Tel:073-339 36 44helen@nonsmoking.seOm oss
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Tillsammans kan vi stoppa nikotinepidemin!10.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Ungas tillgång till vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka. 9 av 10 unga uppger kompisars påverkan som anledning till att testa och tillsammans med Brynäs IF och Gävle kommun vill A Non Smoking Generation skapa fler helt nikotinfria miljöer som skyddar unga från att fastna i ett skadligt nikotinberoende.
15 minuter för en nikotinfri ungdomsidrott22.9.2025 08:41:37 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation ett effektivt och kostnadsfritt stöd till alla idrottsföreningar som vill skapa en helt nikotinfri ungdomsverksamhet. Konceptet går snabbt att genomföra och kan bli avgörande för att hjälpa spelare att förbli fria eller ta sig ur ett skadligt nikotinberoende.
Unga får höra sanningen om det vita snuset8.9.2025 15:05:47 CEST | Pressmeddelande
Att nikotin ger allvarliga skador på den unga hjärnan eller att det framställs med förödande effekter på mänskliga rättigheter, miljö och klimat, är något som allt för få känner till. Många testar vitt snus och e-cigaretter i tron att det är ett bättre alternativ och med årets föreläsningsturné vill A Non Smoking Generation sprida fakta som motiverar unga att avstå.
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Årets Margaretha Haglund Award går till Edit Künstlicher21.5.2025 08:54:42 CEST | Pressmeddelande
Många av oss minns rökfyllda arbetsplatser, restauranger, bilar, tåg och andra offentliga platser. Men att Sverige idag till stora delar är helt rökfritt är knappast snusets eller tobaksindustrins förtjänst. Tack vare eldsjälar som Margaretha Haglund och hennes livsverk har allt fler rökfria miljöer, förbud mot marknadsföring och höjda tobaksskatter bidragit till att allt färre röker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum