Spendrups uppdaterar klimatmålen
Klimatmålen stakar ut vägen för Spendrups ambitiösa arbete med att minska klimatpåverkan. Nu har Spendrups utvecklat sina klimatmål ytterligare med ett separat mål för odlingsdelen, ett så kallat FLAG-mål. De nya målen har validerats och godkänts av Science Based Targets Initiative (SBTi).

De nya uppdaterade målen* innebär att Spendrups åtar sig minska växthusgasutsläppen (GHG) från egen verksamhet (scope 1 och 2) med 92,5 % i absoluta tal till år 2030, jämfört med basåret 2019. I värdekedjan (scope 3) åtar sig Spendrups att minska växthusgasutsläppen med 33 % i absoluta tal för både energi- och industrirelaterade utsläpp respektive utsläpp som rör jordbruk och markanvändning. Det senare är ett så kallat FLAG-mål (Forest, Land and Agriculture) som är ett krav från SBTi för företag med odlingsrelaterade utsläpp i värdekedjan.
– Klimatfärdplanen kräver att vi accelererar arbetet i värdekedjan med att minska klimatpåverkan från bland annat inköpta transporter, förpackningar och råvaror. Vi behöver jobba ännu närmare våra leverantörer inom exempelvis klimatsmart odling och fossilfria transporter där vi gemensamt ska göra de kraftansträngningar som krävs för att leva upp till våra åtaganden, säger Anna Lidström, Spendrups.
De senaste åren har Spendrups minskat klimatpåverkan rejält i den egna verksamheten genom att ställa om till fossilfri energi i bryggerierna och investerat i förnybara drivmedel för transporter. Stora satsningar har även gjorts för att minska klimatavtrycket från förpackningar, exempelvis genom lägre vikt på förpackningar genom mindre mängd material samt högre andel återvunnet material i förpackningar. Spendrups klimatarbete uppmärksammades av Financial Times lista över Climate Leaders 2025 bland företag i Europa där Spendrups rankades som det klimatledande dryckesföretaget i Europa och som nummer 19 av samtliga företag.
— Vi har ambitiösa klimatmål, och det har även våra kunder och det sporrar oss att bli bättre. Tillsammans fortsätter vi att leda klimatomställningen i dryckesbranschen. Vi har nu kommit halvvägs mot 2030 och gjort stora framsteg såsom hög andel fossilfria transporter och mer klimatsmarta förpackningar, säger Anna Lidström, Spendrups.
* Spendrups fick sitt mål antaget av SBTi redan 2021 och det tidigare målet var 90% minskning i scope 1 och 2 samt 30% per liter i scope 3.
Spendrups hållbarhetsarbete
Spendrups arbetar med fyra hållbarhetsområden: minskad klimat- och miljöpåverkan, cirkulär resursanvändning, ansvarsfull dryckeskultur och goda arbetsvillkor i värdekedjan. Läs mer om Spendrups hållbarhetsarbete: Hållbarhet - Spendrups Bryggeri
Spendrups Science Based Targets
Energy & Industry: Spendrups Bryggeri AB commits to reduce absolute scope 1 and 2 GHG emissions 92.5% by 2030 from a 2019 base year.* Spendrups Bryggeri AB also commits to reduce absolute scope 3 GHG emissions 33% within the same timeframe. * The target boundary includes land-related emissions and removals from bioenergy feedstocks. FLAG: Spendrups Bryggeri AB commits to reduce absolute scope 3 FLAG GHG emissions 33.3% by 2030 from a 2019 base year. Spendrups Bryggeri AB commits to no deforestation across its primary deforestation-linked commodities, with a target date of December 31, 2025.
*The target includes FLAG emissions and removals.
Nyckelord
Kontakter
Anna LidströmHållbarhetschef
Tel:08-672 77 00anna.lidstrom@spendrups.seAnnika SvenssonPresschef/Chef externa relationer
Tel:+46 70 455 24 19annika.svensson@spendrups.seSpendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum