Ny studie: Det kännetecknar innovativa lärare
För första gången har forskning tagit reda på vad som utmärker en innovativ lärare. Forskare från 16 länder har samarbetat för att identifiera egenskaper hos lärare som driver utvecklingen i skolorna framåt.
- Egenskaperna visade sig vara likartade oavsett vilket land som forskningen bedrevs i, vilket var överraskande, säger Annika Elm, lektor i didaktik.

Studien leddes av professor Kay Livingstone vid University of Glasgow, med deltagande från forskarnätverket Association for Teacher Education in Europé. Från Sverige deltog Annika Elm och Johan Liljestrand vid Högskolan i Gävle.
– Allt ifrån nya politiska reformer till ny teknologi och att anpassa undervisning och arbetssätt utifrån barns och ungdomars behov. Lägg därtill att hantera samhällsutmaningar som gängkriminalitet, klimatfrågor och samverkan med andra yrkesgrupper. Det kräver nytänkande och ställer stora krav på våra förskollärare och lärare, säger Annika Elm.
Globalt samarbete
Det internationella samarbetet bedrevs helt digitalt och kontakten mellan forskarna vartät. Med användning av en gemensam intervjuguide genomförde forskarna intervjuer med lärare, rektorer och lärarutbildare. Två datainsamlingsperioder gav ett omfattande material från olika skolformer och kontexter, från förskola till grundskola.
– Det mest slående var hur likartade egenskaperna hos innovativa lärare var, oavsett land eller skolform, säger Johan Liljestrand, docent i pedagogik.
Att ha en god analytisk förmåga, att vara kreativ i undervisningen, och samtidigt målinriktad och lösningsorienterad. Men också en positiv attityd till yrket och förändringar, och att kunna analysera sin verksamhet och se hela skolans behov av utveckling – inte bara sin egen situation, är också egenskaper som var gemensamma för innovativa lärare i alla de 16 länderna.
– Det behövs också ett mod och att man vågar ta lite risker när det gäller undervisningsmetoder och hitta alternativa arbetssätt när situationer man aldrig ställts inför plötsligt uppstår, säger Johan Liljestrand.
Ny bok och verktyg för lärarutbildningen
Resultaten av studien har sammanställts i boken Characteristics and Conditions of Innovative Teachers, som utgör både forskningsrapport och ett verktyg för lärarutbildningar i Europa. En viktig del är att göra egenskaperna för en innovativ lärare synliga, men också att de erkänns som kompetens och lyfts fram av ledare inom skolväsendet.
Studien visar också vilka hinder som bromsar innovation i skolan: brist på tid, otillräckligt stöd från skolledningen och avsaknad av strukturer för professionsutveckling är vanliga utmaningar. Samtidigt betonas betydelsen av kollegialt samarbete och stödjande skolmiljöer.
– Vi hoppas att vår forskning inte bara bidrar till ny kunskap, utan också till att lyfta lärares innovationskompetens som en central del av yrkesrollen, säger Annika Elm.
Nyckelord
Kontakter
Annika Elmlektor i didaktikHögskolan i Gävle
Tel:026-64 86 90annika.elm@hig.seJohan Liljestranddocent i pedagogikHögskolan i Gävle
Tel:026-64 84 51johan.liljestrand@hig.seAnders MunckPressansvarigHögskolan i Gävle
Tel:070-7946523anders.munck@hig.seLänkar
Utbildning och forskning i naturskönt campus
Högskolan i Gävle har cirka 19 000 studenter och erbjuder ett sextiotal utbildningsprogram och påbyggnadsutbildningar, 330 fristående kurser inom humaniora, samhälls- och naturvetenskap samt teknik.
Följ Högskolan i Gävle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Gävle
Brett regionalt stöd för polisutbildning i Gävle30.6.2025 13:45:16 CEST | Pressmeddelande
Länsstyrelsen, Region Gävleborg, kommunledningarna i Gävle och Sandviken, samt flertalet riksdagsledamöter från Gävleborg stödjer Högskolan i Gävles intresseanmälan till att starta en polisutbildning i Gävle.
Miljoner till forskning om digitalisering för grön omställning23.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett nytt forskningsprojekt som ska leda till att digitalisering stärker den gröna omställningen i svensk industri finansieras med 21 miljoner kronor. – Det är jätteroligt att vi har fått det här projektet beviljat, vi har lagt ned mycket arbete på att få det på plats, säger Niclas Björsell, professor i elektronik och projektledare.
40 miljoner till fortsatt klimatforskning18.6.2025 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Forskningsprogrammet Fairtrans, där Högskolan i Gävle är en av parterna, går in i en ny fas med fokus på rättvis klimatomställning. Programmet har tilldelats 40 miljoner kronor av forskningsfinansiärerna Mistra och Formas, som samfinansierar satsningen med 20 miljoner kronor vardera.
Valfrihet kring distansarbete minskar stress under sömn16.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Att själv kunna bestämma om man ska arbeta hemifrån eller inte spelar en avgörande roll för stressnivåer bland tjänstemän, visar en ny studie. Stressen minskade med självvalt distansarbete – till en viss gräns. - Det måste finnas en balans mellan arbete på plats och på distans som cheferna bör hjälpa till med att hitta, säger Leticia Januario, forskare i arbetshälsa vid Högskolan i Gävle.
Ny forskning: Metoden som hjälper mot jobbstress2.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hur skapar man en hållbar arbetsmiljö i tider av flexibelt arbete? På Trafikverket prövade forskare från Högskolan i Gävle en ny typ av arbetsmiljöinsats i två steg – med god effekt, framför allt för anställda med stort behov av återhämtning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum