Varför lyckas vissa pojkar sämre i skolan – och vad kan göras åt det?
Lärare spelar en nyckelroll i hur pojkar utvecklas i skolan. Det är ett av resultaten som forskaren Ingela Stenberg presenterar i sin nya avhandling. Hon har studerat vad som påverkar pojkars skolvardag och lärande och landat i fyra, centrala insikter.

– Ja, trots att utbildning ska vara likvärdig visar statistiken tydligt att pojkar presterar sämre än flickor i skolan – något som väckt både oro och debatt. I min forskning har jag därför undersökt hur pojkars strategier i skolan formas i samspelet med undervisning, klassrumsdynamik och lärarens förväntningar, säger Ingela Stenberg, doktorand vid Institutionen för utbildningsvetenskap på Mittuniversitetet.
Genom en kombination av enkätstudie, klassrumsobservationer och intervjuer har hon analyserat hur pojkar förhåller sig till skolans krav och till varandra. Studierna har resulterat i fyra slutsatser där en handlar om att pojkar påverkas av lärmiljön, men att de också påverkar den tillbaka. Resultatet tyder också på att vanor som hindrar pojkars lärande är inlärda, inte medfödda.
– Pojkars sätt att lära är ofta passivt: de väntar på hjälp, förlitar sig på läroböcker och undviker utmaningar. Mönstren är inte biologiska utan resultatet av upprepade erfarenheter där de fått korta svar, lägre krav och mindre stöd än flickor. Med tiden utvecklas dessa mönster till vanor – som riskerar att hindra utvecklingen av självständighet och kritiskt tänkande, säger hon.
Vidare har hon sett att maskulinitetsnormer påverkar pojkars skolengagemang, där de balanserar mellan att leva upp till kamratgruppens förväntningar och att lyckas i skolan – en balans som ofta tippar över åt det förstnämnda. Slutligen drar hon slutsatsen att lärare kan göra skillnad då pojkar behöver stöd och medvetenhet.
– Lärare spelar en nyckelroll, för när pojkar möts av låga förväntningar och begränsat stöd riskerar en ond cirkel av passivitet, dålig självtillit och svaga resultat att uppstå. Genom att i stället anpassa undervisning, skapa strukturer som stöttar självreglering och utmana både sina egna och elevernas könsnormativa föreställningar finns möjligheten att bryta mönstret, menar Ingela Stenberg.
Avhandlingen lyfter fram hur relationellt stöd, lyhörd undervisning och tydliga ramar kan skapa mer inkluderande och rättvisa villkor för pojkar i skolan. Genom att förena teori med praktik ger avhandlingen ytterligare ett perspektiv för lärare, skolledare och beslutsfattare som vill minska könsrelaterade skillnader i utbildningsresultat.
– Min forskning syftar inte till att motsäga tidigare forskning utan snarare att komplettera befintliga perspektiv på det varaktiga problemet med skillnader mellan pojkars och flickors skolresultat. Genom att fokusera på undervisning och klassrumsfaktorer som oavsiktligt kan missgynna pojkar kan det underlätta att skapa lärmiljöer som stöder alla elever, oavsett kön, säger Ingela Stenberg.
Ingela Stenberg disputerar med sin avhandling “Bridging the Gender Gap: Analyzing Boys´ School Experiences and Educational Challenges” fredag 13 juni.
Kontaktperson:
Ingela Stenberg, doktorand vid Institutionen för utbildningsvetenskap på Mittuniversitetet, 010-142 86 74, ingela.stenberg@miun.se
Nyckelord
Kontakter
PressfunktionenMittuniversitetet
press@miun.seRonney WickzellPresskommunikatör
Tel:070-389 77 72ronney.wickzell@miun.seOm Mittuniversitetet
Mittuniversitetet är ett lärosäte där människor möts, inspireras och tänker nytt. Vi finns i Sundsvall och Östersund, och har ett brett utbud av utbildningar både på campus och på distans. Goda relationer med omvärlden ger vår forskning och utbildning en stadig förankring i samhället och, inte minst, i regionen.
Följ Mittuniversitetet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mittuniversitetet
Mittuniversitetets forskare når teknikens finrum5.12.2025 07:35:00 CET | Pressmeddelande
IEEE Fellow är en titel som bara ett fåtal forskare i världen får. Nu har professor Mikael Gidlund tagit plats i den exklusiva kretsen – med forskning som stärker både svensk industri och regionens innovationskraft. Utmärkelsen visar att internationell toppforskning skapas även utanför storstäderna.
Kisel kan fördubbla kapaciteten i framtidens litiumjonbatterier25.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Genom att tillsätta kisel i batteriers anodmaterial kan energilagringen fördubblas eller till och med tredubblas. Doktoranden Ali Abo Hamad vid FSCN Research Centre på Mittuniversitetet har utvecklat en hållbar metod som gör kisel lämpligt för nästa generations batterier.
Tantparkour utmanar normer – inspirerar till mod och rörelseglädje30.10.2025 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Äldre kvinnor som klättrar, kryper och balanserar i naturen gör mer än att röra på sig – de utmanar samhällsnormer och stärker sin självkänsla genom att våga ta plats. Forskare vid Mittuniversitetet har studerat fenomenet tantparkour och mött glädje och mod i att använda kroppen på nya sätt.
5G-drönare fjärrstyrde skogsmaskin – ny rapport visar vägen framåt18.9.2025 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Nu presenteras resultaten från ett banbrytande fälttest där en 5G-utrustad drönare användes för att fjärrstyrda en skogsmaskin i terräng med begränsad uppkoppling. Testet visar både potentialen och utmaningarna med att digitalisera skogsindustrin – och ligger till grund för en ny rapport som pekar ut vägen framåt.
Mittuniversitetet och EU investerar drygt 16 miljoner i nytt AI-labb22.8.2025 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Mittuniversitetet investerar 16,6 miljoner kronor i ett nytt AI-labb för att stärka både forskningsmiljön och AI-utbildningarna vid universitetet. Satsningen har beviljats 6,6 miljoner kronor i stöd från Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum