Aftonbladet storsatsar: Rohwedder och Cantwell i nya politiska roller
Inför riksdagsvalet nästa år förstärker Aftonbladet sin politiska bevakning. My Rohwedder kommer att vara inrikespolitisk kommentator i en ny satsning på video och unga. Målet: att nå ut till en yngre publik och göra politik begriplig, engagerande och relevant. Samtidigt kommer Oisin Cantwell att kliva in som inrikespolitisk kommentator med fokus på text.

Oisín Cantwell och My Rohwedder är båda välkända för Aftonbladets läsare och tittare, Cantwell som nyhetskolumnist med fokus på rättsfrågor och Rohwedder som engagerad och kunnig inrikespolitisk kommentator.
Nu växlar Aftonbladet upp politikbevakningen inför riksdagsvalet 2026 och kommer att ha två inrikespolitiska kommentatorer: My Rohwedder med fokus på att locka en ny och yngre publik via ljud och bild och Oisín Cantwell som kommer att ha fokus på att skriva.
– Det är viktigt för det demokratiska samhället att vi också når ut till unga med vår journalistik och politikbevakning. My Rohwedder har här en unik förmåga att förklara det politiska spelet på ett begripligt sätt i både video och podd. Det gör det här till en väldigt spännande satsning – och My till helt rätt person att ha uppdraget, säger Karin Schmidt, redaktionschef.
My Rohwedder kom till Aftonbladet 2021, som reporter och politisk kommentator, och har sedan dess gjort sig känd för att engagerat förklara vad som egentligen händer i politikens kulisser – och vilka konsekvenser det får för människor. Nu tar hon den förmågan med sig för att nå en ny viktig publik – de unga.
– Politisk bevakning kan lätt fastna i det traditionella och ibland lite tråkiga. Jag ser fram emot att hitta nya sätt att nå ut med Aftonbladets politiska journalistik även till de grupper som annars är svåra att nå, som unga. Politiken tar sig in överallt i samhället. Där den finns, ska vi finnas, säger My Rohwedder.
Oisín Cantwell har arbetat på Aftonbladet sedan mitten av 1990-talet, de senaste 16 åren som nyhetskolumnist, och är en av tidningens mest prisvinnande journalister. 2023 vann han Stora Journalistpriset i kategorin årets röst.
– Det är hedrande att ha fått uppdraget. Men också nervöst. Sverige och världen befinner sig i ett mer oförutsägbart läge än på mycket länge, de politiska kontinentalplattorna rör sig, vilket får konsekvenser för allt från den internationella storpolitiken till inrikespolitiken och för vanliga människor. Det är också med ödmjukhet jag går in i det här. Jag gör inte anspråk på att revolutionera den politiska journalistiken. Men på något sätt måste jag försöka göra det här på mitt sätt, säger Oisín Cantwell.
Aftonbladet fortsätter också att ha höga ambitioner om att vara nyhetsledande i den politiska bevakningen. Bland de profilerade reportrarna finns Olof Svensson och Fredrik Björkman – duon bakom avslöjandet om Anna Kinberg Batras rekrytering av personliga bekanta.
Som en del av Aftonbladets breda politiksatsning fortsätter också podden En runda till – som en snabb, skarp och underhållande vägvisare genom den politiska djungeln – under ledning av Olivia Svenson.
My Rohwedder och Oisín Cantwell går in i sina respektive nya roller från och med den 1 september.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef. Telefon: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2 450 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum