Aleris i slutstriden om Sveapriset
Aleris egenutvecklade AI-assistent Albot är ett av fyra bidrag som har tagits ut till slutstriden om årets Sveapris. Efter hearing inför juryn utses finalisterna, och vinnaren presenteras vid Kvalitetsmässan i Göteborg den 11 november.

– Vi är väldigt glada över att vårt arbete med Albot har tagit sig så långt i tävlingen. Det här är ett kvitto på att AI kan göra verklig skillnad i vardagen för våra medarbetare, och i förlängningen för patienterna, säger Richard Petersson, läkare och Chief Medical Information Officer på Aleris.
Albot hjälper Aleris medarbetare genom att snabbt och korrekt besvara frågor om exempelvis HR, lön, interna rutiner och administrativa processer. Assistenten är integrerad med Aleris intranät och dokumenthanteringssystem och utvecklas kontinuerligt utifrån användarnas behov och den data som medarbetarna själva lägger in.
– Med Albot slipper våra medarbetare lägga tid på att leta efter information. Det frigör värdefull tid som i stället kan användas till patientmöten och förbättrar arbetsmiljön. Det känns väldigt meningsfullt att bidra till detta, säger Richard Petersson.

Albot är idag tillgänglig för samtliga medarbetare inom Aleris i Sverige. Assistenten hanterar för närvarande omkring 50 frågor per dag, och användningen ökar stadigt.
De mest uppskattade funktionerna enligt medarbetarnas feedback är snabb tillgång till uppdaterad information om interna processer, möjligheten att enkelt hitta svar på HR- och lönefrågor, samt stöd i att hantera personliga ärenden som lönebesked.
– Jag använder Albot flera gånger i veckan, ofta för att snabbt hitta svar om rutiner eller när jag har frågor om HR. Det är en stor tidsbesparing, säger Natalie Klintenstedt, sjuksköterska och enhetschef på Aleris Sömnapné, som också var finalist till Sveapriset 2023.
Projektet inleddes på allvar under hösten 2024 och har sedan dess utvecklats iterativt i nära dialog med användarna.

Albot är en unik, egenutvecklad lösning som kan integreras djupt med verksamhetens egna system. Utöver integration till Active Directory (AD), dokumenthanteringssystem, lönesystem och intranätet, är Albot även integrerad mot Qlik, verksamhetens BI-plattform. Detta ger stor flexibilitet och möjligheter till kontinuerlig vidareutveckling.
Samtidigt finns möjligheter att expandera användningen av Albot till Aleris verksamheter i Norge och Danmark. Eftersom AI-assistenten är byggd för skalbarhet och anpassning kan den relativt enkelt utvecklas för att stötta medarbetare i hela koncernen.
– Vi ser goda möjligheter att anpassa Albot även för våra kollegor i Norge och Danmark. Behovet av att frigöra tid och effektivisera administrativa processer är gemensamt för verksamheter i hela koncernen. Sverige har dessutom fantastiska förutsättningar att ligga i framkant inom digital vård, men vi behöver våga använda data och AI på rätt sätt. Med Albot visar vi hur det går att skapa konkret nytta redan idag, säger Richard Petersson.
Aleris ser också en potential att på sikt utveckla AI-stöd för patienternas egna kontakter med verksamheten. En möjlig framtida inriktning är att använda lärdomar från Albot i utvecklingen av digitala tjänster för patienter. Genom Albot byggs ett system där Aleris kontinuerligt kan utveckla och lära, med målet att erbjuda både medarbetare och patienter bättre stöd och enklare tillgång till information.
Om Sveapriset
Sveapriset instiftades 2007 för att belöna innovationer som stärker kvalitet, effektivitet och användarnytta inom hälso- och sjukvård, tandvård, omsorg och socialtjänst. Årets bidrag har bedömts av en expertgrupp, och de fyra utvalda får nu presentera sina lösningar för en namnkunnig jury inför slutomgången.
Juryn består av:
-
Petra Noreback (ordförande), statssekreterare, Socialdepartementet
-
Patrik Sundström, vd, Inera
-
Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet
-
Daniel Forslund, utvecklingsansvarig för digitalisering, Vårdföretagarna
-
Urban Lindberg, avdelningschef, Socialstyrelsen
-
Jonas Hampus, styrelseledamot, Föreningen Sveriges Socialchefer
-
Anna Lefevre Skjöldebrand, vd, Swedish Medtech
-
Sofia Rydgren Stale, ordförande, Sveriges Läkarförbund
-
Henrik Edman, direktör, Kvalitetsmässan
Tidigare vinnare av Sveapriset:
-
2023: Kommunikationsverktyget Helen, Worldish AB
-
2021: Boneprox, Peder Remman, vd/grundare Boneprox
-
2019: Appen Hipr, Måns Lööf, Region Gävleborg, och Patrik Borneson, Nabodev AB
-
2017: När robotar sköter handläggningen ägnar sig kommunen åt medborgarna, Mikael Karlsson, enhetschef Trelleborgs kommun
-
2015: Appen Matglad, Margareta Frost-Johansson, Hushållningssällskapet Väst
Nyckelord
Kontakter
Kenan Harbaspress- och public affairschef
Tel:+46 (0)70 783 42 03Kenan.Harbas@aleris.seKontakt
Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.
Om oss
Aleris - ledande inom specialistvård i Skandinavien
Aleris erbjuder specialistvård digitalt och på ett hundratal platser i Sverige, Norge och Danmark. Höga medicinska resultat, tillgänglighet och nöjda patienter är grunden för vår verksamhet. Varje år väljer mer än tre miljoner patienter att komma till Aleris. Privat, via en sjukvårdsförsäkring eller inom den offentligt finansierade vården. Vi arbetar alltid för att ge den bästa vården efter individens behov. Ansvarsfullt, enkelt och innovativt.
Följ Aleris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aleris
Vården rullar hem till patienten9.7.2025 06:30:00 CEST | Nyheter
Varje dag får omkring 1 000 svårt sjuka patienter i Region Stockholm avancerad sjukvård i hemmet genom Aleris. I stället för att vårdas på sjukhus möter de läkare, sjuksköterskor och andra specialister i sin egen hemmiljö. Bakom vården står Aleris multiprofessionella team, med 300 bilar på vägarna och tillgänglighet dygnet runt, årets alla dagar.
Sverige missar chansen att ta klivet in i framtiden3.6.2025 06:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vid gårdagens pressträff, där sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson tog emot Vårdansvarskommitténs slutbetänkande, blev det tydligt att Sverige missar chansen att ta klivet in i framtiden mot en mer sammanhållen och jämlik sjukvård. Med anledning av detta vill Aleris ge följande kommentarer.
Sofia Palmquist fortsätter i Stockholms Handelskammares styrelse23.5.2025 06:55:16 CEST | Pressmeddelande
Flera hundra medlemsföretag var närvarande när Stockholms Handelskammare samlades för årsmöte den 22 maj. Vid mötet valdes en ny styrelse. Sofia Palmquist, vd och koncernchef för Aleris, fortsätter som styrelseledamot i Stockholms Handelskammare. Hon är även fortsatt ledamot i fullmäktige – organisationens högsta beslutande organ.
När sjuksköterskan kommer hem21.5.2025 06:00:00 CEST | Nyheter
Att både patienternas och medarbetarnas nöjdhet är i topp talar sitt tydliga språk. Sjuksköterskorna i Aleris team ASIH Nynäshamn får möjlighet att göra skillnad i en meningsfull och stimulerande miljö.
Sofia Palmquist omvald till styrelsen för Vårdföretagarna20.5.2025 08:58:53 CEST | Pressmeddelande
Sofia Palmquist, vd och koncernchef för Aleris Group, har valts till en fjärde mandatperiod som styrelseledamot för arbetsgivar- och branschorganisationen Vårdföretagarna. Valet skedde i samband med årsmötet i Stockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum