Nya varsel från HF som undergräver den svenska modellen
Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) har än en gång varslat om ytterligare strejker och blockader som stoppar verksamheten i flera hamnar. Detta trots att medling är planerad till den 12 juni och trots att statliga Medlingsinstitutet är tydliga med att HF inte kan få mer än Transportarbetareförbundet (Transport), som är det fackförbund som Sveriges Hamnar redan har tecknat avtal med.

HF strejkar igen för att de kräver att få teckna ett eget kollektivavtal med egna villkor, trots att ett gällande kollektivavtal för hamnarbetarna redan den 20 maj tecknades med Transport. Hittills har strejker och blockader genomförts i olika hamnar 21–26 maj och 30 maj till 9 juni. Nu har HF varslat om ytterligare strejker och blockader.
– Det är tydligt att detta inte handlar om arbetsvillkor för HF. Det handlar om att försöka få mer makt på bekostnad av andra fackförbund. Vi kan inte medverka till att undergräva den svenska modellen och öppna dörren för kaos på den svenska arbetsmarknaden, säger Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.
Det är inte tillåtet att strejka för att undantränga ett gällande förstahandsavtal, vilket är en av grundprinciperna på svensk arbetsmarknad. Detta bekräftas av Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo, som i ett uttalande till Sveriges Radio den 9 juni tydliggör att Transports avtal är förstahandsavtal och att det inte går att förhandla sig till något ytterligare genom en medling med Medlingsinstitutet.
Hamnarbetsgivarna i Sverige har i över 100 år kommit överens med LO-facket Transport. Alla villkor som regleras i Hamn- och Stuveriavtalet tillämpas för alla hamnarbetare, oavsett facklig tillhörighet. HF organiserar 0,2 promille av Sveriges totala kollektivanslutna arbetskraft, men har stått bakom en tredjedel av alla varsel på den svenska arbetsmarknaden mellan 2016 och 2023.
– HF har också stämt Sverige till Europadomstolen i protest mot hur den svenska arbetsmarknadsmodellen fungerar, så det blir mycket tydligt för alla vad det här handlar om: att undergräva den svenska modellen, säger Johan Grauers.
En ny beräkning från HUI research visar att en total hamnstrejk skulle kosta 300 miljoner kronor – om dagen.
– I slutändan drabbar alla strejker konsumenter i form av ökade priser på varor och tjänster. HF skadar alltså inte bara den svenska modellen, utan även hamnföretagen, deras kunder och i slutändan svenska hushåll. Hamnarna är också sårbara utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv och i rådande omvärldsläge är det lugn och ro som hamnarna behöver och inte fler strejker, säger Johan Grauers.
Läs mer om konflikten här:
https://www.transportforetagen.se/om-oss/transportforetagen-hamn/varsel-hamn/
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
Lägre arbetsgivaravgifter för unga kan bli viktigt lyft för transportsektorn28.11.2025 16:06:04 CET | Pressmeddelande
Regeringens lägger ett förslag om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter för personer mellan 18 och 23 år vilket kan komma att underlätta för företag att behålla och nyanställa unga. Detta är välkommet för transportsektorn, där kompetensbehovet är stort i många delbranscher. Samtidigt finns en osäkerhet i att sänkningen bara är tillfällig.
Uppmaning till regeringen att ansluta Sverige till EU:s klimatsatsning för flyg och sjöfart28.11.2025 10:10:42 CET | Pressmeddelande
Flera tunga aktörer inom transportnäringen och energisektorn uppmanar regeringen att agera för att säkra tillgången på fossilfria drivmedel. I ett gemensamt brev lyfter de vikten av att Sverige går med i EU:s nya satsning Early Movers Alliance – ett initiativ för att få fart på produktionen av hållbara bränslen i Europa.
Nu ska vägen till sjöfartsyrken bli enklare20.11.2025 08:35:22 CET | Pressmeddelande
Regeringen slopar kravet på treårig gymnasieutbildning för vissa sjöyrken. Transportföretagen ser beslutet som ett stort steg framåt för att möta branschens rekryteringsbehov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum