Maj blev en svag månad för modehandeln
Kläd- och skohandeln backade rejält i maj – med nedgångar på över åtta procent för kläder och närmare tio procent för skor. Det visar Svensk Handels Stilindex. Bidragande orsaker är svag köpkraft, kalendereffekter och kyla.

Maj är en viktig försäljningsperiod varje år, när många handlar vår- och sommarkläder och kanske en klänning eller skjorta till skolavslutningen. Men i år pekar kurvorna brant nedåt. Stilindex för maj 2025 visar på en nedgång, -8,3 procent för kläder och -9,3 procent för skor jämfört med samma månad i fjol. Den fysiska handeln är hårdast drabbad, men även e-handeln backar märkbart.
Maj 2025 |
Total handel |
Fysisk handel |
E-handel |
Kläder |
-8,3% |
-8,7% |
-6,7% |
Skor |
-9,3% |
-9,7% |
-7,3% |
– Det här är tyvärr en mycket svag månad för modehandeln. I ett läge där många redan kämpar med låg marginal kommer ytterligare tapp som en ny smäll. Det råder inga tvivel om att utmaningarna fortsatt är stora, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Konsumtionen kommer inte igång
Samtliga segment uppvisar negativa siffror i maj månad, men allra mest tappade lågprissegmentet, med -12,6 procent. Även barnkläder och skor visade på större tapp – hela -11,0 procent
En av handelns främsta utmaningar är att konsumenternas köpkraft ännu inte är tillbaka på nödvändiga nivåer. Svensk Handel uppmanar regeringen att fortsatt arbeta intensivt med att stärka denna köpkraft, vilket tidigare aviserats vara ett högprioriterat mål.
Väder och kalendereffekter påverkar
Maj 2025 var cirka 4–7 grader kallare än maj 2024 – som var rekordvarm. Även löneutbetalningar, klämdagar, halvdagar och röda dagar kan ha påverkat. Lönen kom för många hushåll efter helgen i maj i år, dessutom låg Kristi himmelsfärdshelgen senare, närmare lönehelg, vilket också kan ha påverkat försäljningen just i maj. Viss försäljning kan ha förskjutits till juni.
– Vi påminns om hur väder och kalendereffekter spelar in i våra konsumtionsmönster. När temperaturerna är låga och lönen kommer in något senare, då skjuts många inköp upp – särskilt när det gäller vårkläder, säger Sofia Larsen.
Osäkerheten kvarstår men inte hopplöst
Trots nedgången tror Svensk Handel att konsumenternas köplust kan komma tillbaka - men att tajming, köpkraft och väder måste samverka för att försäljningen ska komma igång.
– Det är lätt att fastna i dystra rubriker, men vi tror på mer positiva tongångar framöver. För detta krävs dock att förutsättningarna är rätt. Därför är det avgörande att Riksbanken fortsätter att sänka styrräntan. Konsumtionen måste ta fart på allvar, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Stort försäljningslyft för modehandeln14.7.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Modehandeln tog ett rejält glädjesprång i juni. Försäljningen av både kläder och skor ökade tvåsiffrigt. Dammode, e-handeln och lågprissegmentet blev månadens vinnare. Det visar Svensk Handels Stilindex för juni.
Handelns brottsutsatthet ökade under andra kvartalet7.7.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Våren präglades av höga nivåer av brottslighet gentemot handeln. Nästan var tredje butik utsattes för stöld, och mer än var femte upplevde hotfullt beteende från besökare eller kund, det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer för andra kvartalet.
Trots minskad försäljning i maj går second hand starkt30.6.2025 12:59:03 CEST | Pressmeddelande
Second hand-marknaden hade en tuff maj månad med ett försäljningstapp på nära 30 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln26.6.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det råder fortsatt pessimism bland svenska handelsföretag. Svensk Handels Handelsbarometer visar på att framtidsförväntningarna för kommande tre månader förblir dystra. Ett oroligt omvärldsläge, i kombination med en fortsatt svag köpkraft, antas vara två av de främsta anledningarna.
Maj blev en ovanligt svag e-handelsmånad23.6.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Maj blev en svag månad för e-handeln, som minskade med 24 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Svensk Handels senaste E-handelsindikator. Men bakom det stora minustalet finns en viktig förklaring: Maj 2024 var exceptionellt stark och noterade då en tillväxt på hela 29 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum