Svensk Handel

Maj blev en svag månad för modehandeln

Dela

Kläd- och skohandeln backade rejält i maj – med nedgångar på över åtta procent för kläder och närmare tio procent för skor. Det visar Svensk Handels Stilindex. Bidragande orsaker är svag köpkraft, kalendereffekter och kyla.

Maj är en viktig försäljningsperiod varje år, när många handlar vår- och sommarkläder och kanske en klänning eller skjorta till skolavslutningen. Men i år pekar kurvorna brant nedåt. Stilindex för maj 2025 visar på en nedgång, -8,3 procent för kläder och -9,3 procent för skor jämfört med samma månad i fjol. Den fysiska handeln är hårdast drabbad, men även e-handeln backar märkbart.

Maj 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

-8,3%

-8,7%

-6,7%

Skor

-9,3%

-9,7%

-7,3%

– Det här är tyvärr en mycket svag månad för modehandeln. I ett läge där många redan kämpar med låg marginal kommer ytterligare tapp som en ny smäll. Det råder inga tvivel om att utmaningarna fortsatt är stora, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Konsumtionen kommer inte igång

Samtliga segment uppvisar negativa siffror i maj månad, men allra mest tappade lågprissegmentet, med -12,6 procent. Även barnkläder och skor visade på större tapp – hela -11,0 procent

En av handelns främsta utmaningar är att konsumenternas köpkraft ännu inte är tillbaka på nödvändiga nivåer. Svensk Handel uppmanar regeringen att fortsatt arbeta intensivt med att stärka denna köpkraft, vilket tidigare aviserats vara ett högprioriterat mål.

Väder och kalendereffekter påverkar

Maj 2025 var cirka 4–7 grader kallare än maj 2024 – som var rekordvarm. Även löneutbetalningar, klämdagar, halvdagar och röda dagar kan ha påverkat. Lönen kom för många hushåll efter helgen i maj i år, dessutom låg Kristi himmelsfärdshelgen senare, närmare lönehelg, vilket också kan ha påverkat försäljningen just i maj. Viss försäljning kan ha förskjutits till juni.

– Vi påminns om hur väder och kalendereffekter spelar in i våra konsumtionsmönster. När temperaturerna är låga och lönen kommer in något senare, då skjuts många inköp upp – särskilt när det gäller vårkläder, säger Sofia Larsen.

Osäkerheten kvarstår men inte hopplöst

Trots nedgången tror Svensk Handel att konsumenternas köplust kan komma tillbaka - men att tajming, köpkraft och väder måste samverka för att försäljningen ska komma igång.

– Det är lätt att fastna i dystra rubriker, men vi tror på mer positiva tongångar framöver. För detta krävs dock att förutsättningarna är rätt. Därför är det avgörande att Riksbanken fortsätter att sänka styrräntan. Konsumtionen måste ta fart på allvar, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye