Behov av ökad kunskap om samordningsnummer
Det behövs bättre information om hur olika myndigheter använder sig av samordningsnummer. Det är en av de slutsatser inom uppdraget som Skatteverket tillsammans med åtta andra myndigheter, däribland Transportstyrelsen, idag redovisar till regeringen.

Samordningsnummer är ett nummer som används för att kontrollera en persons identitet när personnummer saknas.
De lagändringar som har genomförts för att stärka folkbokföringen och systemet för samordningsnummer har inte fått önskat genomslag i samhället. Därför har Skatteverket och Transportstyrelsen, tillsammans med sju andra myndigheter, fått i uppdrag att säkerställa att tillgänglig information från folkbokföringen och tillgänglig information om samordningsnummer ska användas på rätt sätt i respektive myndighets verksamhet. Målet är korrekta beslut och utbetalningar för ökat förtroende för välfärdssystemet.
Skatteverket redovisar idag uppdraget till regeringen.
Mer kunskap behövs
Samordningsnummer tilldelas numera i tre nivåer beroende på hur identiteten är kontrollerad – styrkt, sannolik och osäker. Numren förklaras vilande efter fem år om de inte förnyas.
Bakgrunden till uppdraget visar att kunskapen om nivåer och status ofta är otillräcklig och att flera myndigheter inte kan ta emot och tillgodogöra sig den information som finns om numren. I uppdraget har gemensamma behov identifierats samt åtgärder som ska genomföras. Det handlar bland annat om ett gemensamt forum för samverkan, förbättrad hantering av underrättelser och att myndigheternas e-tjänst för begäran om samordningsnummer utvecklas.
Transportstyrelsen har tidigare genomfört ett stort arbete när det gäller vår egen hantering av samordningsnummer vilket framgår av rapporten. Myndigheten har exempelvis skapat en intern samverkansgrupp för ökad samsyn och erfarenhetsutbyte, infört en e-tjänst, särskilt riktade utbildningsinsatser för att säkerställa en korrekt hantering, kontinuerligt uppdaterade rutinbeskrivningar och information via myndighetens webbplats. Sammantaget innebär detta att myndigheten har kommit förhållandevis långt i sitt arbete med att stärka hanteringen kring samordningsnummer.
”Tätare samarbete”
– Vi välkomnar ett tätare myndighetsövergripande samarbete där vi tillsammans kan förenkla och förbättra hanteringen kring samordningsnummer. Det gäller att vi också fortsätter att hålla en hög nivå inom vår interna hantering genom att fortsätta med kontinuerliga utbildningsinsatser för våra handläggare och att vi även fortsättningsvis ser över system och processer, säger Astrid Edlund, utredare på Transportstyrelsen.
Skatteverket har haft den samordnande rollen i uppdraget. Utöver Transportstyrelsen har även Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Polismyndigheten deltagit i arbetet.
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder

Länkar
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Färre skadade i vägtrafiken första halvåret 202518.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Under de första sex månaderna i år skadades totalt 21 653 personer i vägtrafiken. Nästan 3 av 4 av de skadade är oskyddade trafikanter – det vill säga fotgängare, cyklister, elsparkcyklister, mopedister och motorcyklister. Det visar preliminära uppgifter som rapporterats till Transportstyrelsen.
Utbildarna lever inte upp till kraven11.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av de granskade utbildarna som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens (YKB) lever inte upp till lagkraven. Det visar Transportstyrelsens tillsyn: – Det är allvarligt. Yrkesförarna har rätt till bra utbildning – för att vidhålla en trygg arbetsmiljö och ha möjlighet att bidra till nollvisionen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.
Rättelse – ärende rörande Rally-VM ännu inte avgjort10.12.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen gick den 8 december ut med besked att myndigheten fattat beslut i ett överklagat ärende rörande Rally Sweden. Efter att beslutet och ett pressmeddelande publicerats har myndigheten uppmärksammat att kammarrättens dom överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen. Kammarrättens avgörande har därmed inte vunnit laga kraft än.
Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår10.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året. Det framkommer i Transportstyrelsens nya marknadsundersökning Resenärernas syn på järnvägsmarknaden 2025: – Det här är den högsta nivån som vi hittills har uppmätt i dessa undersökningar. Järnvägen fortsätter locka resenärer, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.
Ta det lugnt i jul- och nyårstrafiken9.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Jul- och nyårshelgen innebär intensiv trafik på landets vägar. Mellan den 20 december och 12 januari omkommer i genomsnitt 10 personer och nästan 3 000 skadas varje år (medeltal för åren 2020-2025). Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum