Rapport föreslår pilotprojekt med alternativ finansiering: Väginvesteringar kräver nya grepp
Tvärförbindelse Södertörn, Förbifart Örnsköldsvik och Förbifart Skellefteå. Det är några svenska vägprojekt som Transportföretagen föreslår att regeringen prövar alternativ finansiering och organisering på.

Regeringen öppnade i infrastrukturpropositionen i höstas upp för att pröva alternativ finansiering av ny infrastruktur. Transportföretagen har låtit ekonomie doktor Fredrik Bergström, en av Sveriges ledande experter på alternativ finansiering, identifiera ett antal objekt på vägsidan som skulle lämpa sig för olika former av alternativ finansiering och/eller organisering. Det är så kallade OPS-lösningar (offentlig-privat samverkan) där privata aktörer får ansvar att bygga, finansiera och underhålla infrastrukturen under längre perioder. Syftet är att öka effektiviteten, fördela risker bättre och skapa incitament för långsiktig kvalitet.
– Sverige bör börja med pilotprojekt där riskerna är hanterbara och marknadsintresset är stort. Det är så vi bygger upp kompetens och institutionell kapacitet, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
I rapporten redogör Fredrik Bergström också för hur våra nordiska grannländer Norge och Danmark arbetar med alternativ finansiering och menar att det finns många lärdomar att dra.
Bland de svenska vägprojekt som pekas ut som särskilt lämpliga för alternativ finansiering enligt den norska modellen återfinns:
- Förbifart Örnsköldsvik – en tunnel väster om staden som syftar till förbättrad trafiksäkerhet och boendemiljö.
- Förbifart Skellefteå – ny väg och bro över Skellefteälven för att avlasta centrum och minska miljö- och trafiksäkerhetsproblem.
- Tvärförbindelse Södertörn – en ny öst–västlig vägförbindelse som ska stärka trafiken i södra Stockholmsregionen.
- Rv 40 Skogslid–Haga och E4 Kongberget–Gnarp – tydligt avgränsade vägprojekt som enligt rapporten är lämpliga för privat genomförande.
- Broar till Orust och över Gullmarsfjorden – där brukaravgifter kan vara ett alternativ för medfinansiering.
För särskilt stora och komplexa projekt, såsom den Östliga förbindelsen i Stockholm, föreslås en dansk modell med statligt ägt projektbolag och kombinerad finansiering via tillgänglighetsersättning, trängselavgifter och EU-medel.
– Transporterna kommer att öka, underhållsskulden på vägnätet är betydande och vi ser samtidigt ett behov av kapacitetsförstärkningar. Det är hög tid att våga pröva alternativ finansiering och organisering. Det finns många exempel på att projekt med alternativ organisering i högre grad håller både budget och tidsplan än projekt som finansieras via statsbudgeten.
Marcus Dahlsten tillägger att många ser alternativ finansiering som synonymt med att man inför vägavgifter.
– Men så behöver det inte alls vara. Det finns många olika alternativa sätt att finansiera ny infrastruktur på och de behöver inte alls betyda att väganvändarna måste betala en avgift för att använda vägen som är finansierad på annat sätt än via statsbudgeten. I rapporten som vi presenterar idag tycker vi att det har ett bra underlag att utgå ifrån, avslutar Marcus Dahlsten.
Transportföretagen föreslår att Trafikverket och regeringen inleder fördjupade analyser och marknadsdialoger för att identifiera vilka objekt som lämpar sig bäst, och att arbetet inleds omgående.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
Circle K vinner Transportföretagens Hållbarhetspris 20258.12.2025 18:56:42 CET | Pressmeddelande
Årets vinnare av Hållbarhetspriset är Circle K. Priset delades på måndagen ut på Transportföretagens årliga hållbarhetsevenemang i Stockholm, och övriga finalister var APM Terminals Gothenburg och Maserfrakt.
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum