Midsommar lyfter handeln – 15 procent mer mat säljs under veckan
Under midsommarveckan ökar försäljningen i dagligvaruhandeln med omkring 15 procent jämfört med en genomsnittlig vecka. Det gör veckan till en av årets absolut viktigaste perioder – både för butiker och för konsumenter. Bakom välfyllda midsommarbord står också en samhällsbärande bransch med lokal närvaro i hela landet.

- Midsommar är en högtid som samlar människor, och där maten spelar en central roll. Försäljningen av sill, gräslök och färska jordgubbar brukar öka under perioden. Att midsommar är en viktig mathelg märks tydligt i butikerna och för oss inom dagligvaruhandeln är det en högtid då vår roll blir särskilt betydelsefull. Genom att hålla öppet i butiker runtom i landet ser vi till att människor får den service de behöver, även när mycket annat är stängt, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Under midsommarveckan ökar försäljningen i dagligvaruhandeln med omkring 15 procent jämfört med en genomsnittlig vecka, enligt Dagligvaruindex. Det gör midsommarveckan till en av de viktigaste försäljningsperioderna för dagligvaruhandeln. Vissa produkter sticker tydligt ut. Enligt data från analysföretaget NielsenIQ ökade försäljningen av gräslök med hela 890 % under midsommarveckan 2024 jämfört med en genomsnittlig vecka. Sill och ansjovis ökade med 551 %, och även dill (478 %), färska jordgubbar (374 %) och prinskorv (230 %) visar hur starkt midsommarmaten driver försäljningen. Det ger en tydlig bild av hur traditionella råvaror får ett rejält uppsving just till midsommar.
Dagligvaruhandeln har över 3 000 butiker i hela landet, från norr till söder. Butikerna erbjuder mer än bara mat, allt från apoteksvaror och paketutlämning till kontanttjänster. Under storhelger som midsommar kan butikerna vara den enda öppna samhällsservicen på många orter.
Tuffa år för branschen
Trots ökade försäljningssiffror i kronor under högtider har branschens lönsamhet minskat under de senaste åren. Det beror på stigande kostnader, högre räntor och förändrade konsumentbeteenden.
- Vi möter ökade kostnader i hela livsmedelskedjan, samtidigt som konsumenterna blivit mer prismedvetna. Det innebär att vi behöver sälja mer för att behålla samma marginal – en ekvation som blir allt svårare att få ihop. I takt med att hushållens köpkraft nu sakta börjar återhämta sig, hoppas vi på en stärkt försäljning i butik, avslutar Karin Brynell.
Läs mer om branschens utveckling och försäljning i Dagligvaruindex Årsrapport 2024: https://www.svenskdagligvaruhandel.se/wp-content/uploads/Dagligvaruindex-Arsrapport-2024.pdf
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum