Unga vuxna sökes – ny rapport visar vägen mot museernas framtida relevans
Varför har många museer svårt att nå unga vuxna – och vad krävs för att bygga hållbara relationer med dem? Det är utgångspunkten för Sveriges Museers nya rapport Unga vuxna sökes – Läget i landet enligt 77 museichefer, som släpps i samband med Almedalsveckan 2025.

Rapporten bygger på svar från 77 museichefer och visar på både stora ambitioner och tydliga utmaningar. Svaren ger en unik inblick i hur museer runt om i landet ser på sin framtida relevans och vilka vägar som faktiskt fungerar för att nå målgruppen 18–25 år.
– Det här är en grupp som ofta glider museerna ur händerna. Vissa säger att de hittar tillbaka senare i livet – men har vi verkligen råd att tappa dem under en så formande tid? säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer.
Hälften av museicheferna ser unga vuxna som en prioriterad målgrupp, och 60 procent av museerna gör idag särskilda insatser för att nå dem. Skillnaderna mellan olika huvudmän är dock stora – medan 90 procent av de statliga museerna har särskilda satsningar, är motsvarande siffra bland kommunala museer endast 44 procent.
En viktig insikt i rapporten är att 65 procent av museerna anser att de behöver mer kunskap för att kunna utveckla relevanta erbjudanden till unga vuxna. Samtidigt visar flera exempel i rapporten hur ett strategiskt arbete kan bära frukt – bland annat lyfter rapporten fram ArkDes arbete med unga vuxna genom medskapande, program och riktade insatser.
– Att engagera unga vuxna är inte bara ett mål i sig – det utvecklar också hela verksamheten och kan skapa nya relationer och arbetssätt. Det handlar om relevans, identitet och samhällsförankring, säger Gunnar Ardelius.
Rapporten belyser också frågan om ansvar. Behöver politiker och huvudmän ge museerna tydligare uppdrag att nå denna grupp? Behövs särskilda satsningar och incitament för att minska gapet mellan olika typer av museer?
Museicheferna pekar ut tre mest effektiva sätt att nå unga vuxna:
-
Särskilda program och evenemang som talar direkt till målgruppen.
-
Relationer som byggs redan under skoltiden, särskilt på gymnasienivå.
-
Medskapande projekt, där unga är aktiva medproducenter i innehåll, kommunikation och utveckling.
Rapporten är en väckarklocka för hela sektorn – och en handbok för den som vill vara med och forma museernas framtid.
Ladda ner rapporten på: https://sverigesmuseer.se/snabba-fakta-om-museer/vara-publikationer/
Nyckelord
Kontakter
Gunnar ArdeliusGeneralsekreterare Sveriges Museer
Tel:0739 45 01 15gunnar.ardelius@sverigesmuseer.seLänkar
Om oss
Sveriges Museer bildades 2004. Vi tar tillvara och driver den svenska museisektorns gemensamma intressen. Med drygt 240 medlemmar representerar vi stora delar av Museisverige.
Följ Sveriges Museer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Museer
Nu börjar sökandet efter Årets museum 202631.10.2025 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Varje år uppmärksammas ett svenskt museum som på ett tydligt sätt vågar tänka nytt och levererar verksamhet i toppklass. Nu inleds arbetet med att utse Årets museum 2026 – och vem som helst kan vara med och påverka vem som får utmärkelsen genom att skicka in ett förslag.
Kulturpolitisk samling 2025 fokuserar på kompletterande finansiering7.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 13 oktober möts kulturaktörer, näringslivsföreträdare, politiker, forskare och myndighetspersoner på Kulturhuset Stadsteatern för att diskutera frågan om kompletterande finansiering av kulturlivet.
Satsning på museerna i kulturbudgeten20.9.2025 10:59:40 CEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår tio miljoner i extra till museerna i budgetpropositionen för 2026. 7 miljoner kronor per år tillförs under perioden 2026–2028 för att stärka verksamheten vid stiftelsemuseerna Nordiska museet, Skansen, Tekniska museet och Arbetets museum. Därutöver avser regeringen att avsätta 3 miljoner kronor till Sveriges Museer för en förstudie kring ett nationellt museikort.
Museerna lockar fler besökare i sommar12.9.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Sveriges museer lockade 7,3 miljoner besökare under sommaren 2025 – en ökning med 2 procent jämfört med i fjol. Det visar Riksförbundet Sveriges Museers sammanställning av medlemsmuseernas besökssiffror för juni-augusti.
Kultur i Almedalen speglar vår samtid17.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om en vecka drar Kultur i Almedalen igång, en central arena för de största samhällspolitiska frågorna under Almedalsveckan. Under tre dagar, 24-26 juni, samlas politiker, experter och beslutsfattare från en rad sektorer för att diskutera kulturens roll i ett samhälle i snabb förändring.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum