Vården rullar hem till patienten
Varje dag får omkring 1 000 svårt sjuka patienter i Region Stockholm avancerad sjukvård i hemmet genom Aleris. I stället för att vårdas på sjukhus möter de läkare, sjuksköterskor och andra specialister i sin egen hemmiljö. Bakom vården står Aleris multiprofessionella team, med 300 bilar på vägarna och tillgänglighet dygnet runt, årets alla dagar.

Aleris är Sveriges största leverantör av avancerad sjukvård i hemmet. Avancerad sjukvård i hemmet (ASIH), som också benämns som "hospital at home", det vill säga sjukhusvård som ges i hemmet, är en vårdform som kan jämställas med inneliggande sjukhusvård. Behandlingen ges i hemmet, ofta i närvaro av anhöriga och i en miljö som skapar trygghet för patienten.
För att möta behoven har Aleris utvecklat en sammanhållen modell där övergången från sjukhus till hem ofta sker inom loppet av några få timmar. Det skapar kontinuitet för patienten och avlastar samtidigt den slutna vården vid akutsjukhusen.
Verksamheten bedrivs i dag i Region Stockholm men kan anpassas och införas även i andra delar av landet, utifrån lokala behov och förutsättningar.
Två som möter patienterna i deras vardag är läkarna Pauline och Irina. Deras berättelser visar hur modellen fungerar i praktiken.
Pauline och Irina ser många fördelar med sitt arbete inom ASIH. Intressant sjukvård, ett starkt teamarbete och tid för sina patienter är några av dem.
Pauline Khouri, specialist inom allmänmedicin, jobbade tidigare i primärvården. Men hon kände att hon behövde mer tid. Tid för att läsa journaler, tid för att prata med sina patienter och tid för att sitta ner och prata med kollegor om olika patientfall.I höstas började hon arbeta i Aleris ASIH-team i Värmdö. Och hon fick allt det där hon letade efter plus väldigt mycket mer.
– Vi kan verkligen satsa på att hjälpa våra patienter. Inom ASIH får vi en helhetsbild av patienterna, vilket jag tycker är väldigt viktigt, säger Pauline.
Innan hon började arbeta inom ASIH trodde hon att patientgruppen bestod av cancerpatienter och palliativa patienter. Men patientgruppen är mycket bredare än så.
– Vi träffar patienter med svåra kliniska sjukdomar eller som är multisjuka. Egentligen är det samma patienter som jag träffade i primärvården men som jag nu har tid att ta hand om, säger hon.
Pauline lyfter fram hembesöken som det mest givande i arbetet.
– I patientens hemmiljö kan vi titta på deras foton tillsammans, träffa anhöriga, prata om drömmar och livet. Vardagen påverkar deras sjukdom så det är väldigt värdefullt att få en bild av den, säger hon.
Givande möten
Irina Petersson, specialistläkare i geriatrik, arbetar inom ASIH i Nynäshamn. Även hon tycker att hembesöken är viktiga pusselbitar och en ynnest.
– Det är lätt att tro att vi endast arbetar med palliation, sorg och döden. Men när jag började arbeta här mötte jag mer liv än jag någonsin hade stött på tidigare, säger hon och berättar att hon och hennes kollegor uppmuntrar sina patienter att göra roliga saker snarare än att förmana dem.
Många av de människor som de vårdar har blivit experter på att sätta guldkant på tillvaron. De lägger fokus på det som verkligen är viktigt. En inställning som smittar av sig till medarbetarna inom ASIH.
– Jag utvecklas inte bara professionellt utan även personligt och känner ofta tacksamhet, säger Pauline och berättar att tacksamhet är något som de också ofta möter när de träffar sina patienter.
Starkt teamarbete
Irina har arbetat i Nynäshamn i drygt ett år. Hon fick upp ögonen för ASIH under sin specialisttjänstgöring. Förutom alla skratt, livsglädjen och de givande hembesöken uppskattar hon det starka teamarbetet.
– Som läkare jobbar jag väldigt tätt ihop med sjuksköterskor och andra personalgrupper. De gånger vi till exempel åker på gemensamma hembesök har vi ofta tid att prata med varandra, bolla patienternas mående men även bygga relationer, säger Irina och får medhåll av Pauline som berättar att omtanken som finns för patienterna även finns mellan medarbetarna.
Utveckling och ny teknik
Ytterligare något som underlättar det dagliga arbetet är satsningarna på ny teknik. Pauline har de senaste månaderna arbetat med ett pilotprojekt kring AI-driven journalföring. Med hjälp av en liten puck, som hon har med sig när hon träffar patienter, pratar i telefon eller har videomöten, spelas samtalen in och transkriberas.
Medarbetarna använder också andra digitala verktyg där patienterna kan chatta, skicka foton och själva kontrollera vitala parametrar, något som både underlättar för vårdpersonalen och stärker patienternas delaktighet. Även videomöten har blivit en allt viktigare del av vardagen.
Kompetensutveckling och vidareutbildning är också viktiga delar av arbetet. Både Pauline och Irina siktar på att i framtiden bli specialister i palliativ medicin och därmed bli dubbelspecialister.
– Det finns många möjligheter att växa. Vi har en bra chef som ser till att vi får gå på kurser och utbildningar, säger Irina och berättar att medarbetarna dessutom är bra på att utbilda varandra.
Nyckelord
Kontakter
Kenan Harbaspress- och public affairschef
Tel:+46 (0)70 783 42 03Kenan.Harbas@aleris.seKontakt
Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.
Länkar
Om oss
Aleris - ledande inom specialistvård i Skandinavien
Aleris erbjuder specialistvård digitalt och på ett hundratal platser i Sverige, Norge och Danmark. Höga medicinska resultat, tillgänglighet och nöjda patienter är grunden för vår verksamhet. Varje år väljer mer än tre miljoner patienter att komma till Aleris. Privat, via en sjukvårdsförsäkring eller inom den offentligt finansierade vården. Vi arbetar alltid för att ge den bästa vården efter individens behov. Ansvarsfullt, enkelt och innovativt.
Följ Aleris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aleris
Aleris kommentar om regeringens satsning och regionernas ansvar11.12.2025 15:01:45 CET | Pressmeddelande
Aleris välkomnar regeringens besked att fortsätta satsningarna för att korta vårdköerna. Resultaten hittills visar att riktade åtgärder kan öka antalet operationer och förbättra tillgängligheten. För att satsningarna ska få full effekt krävs dock att hela vårdsystemets kapacitet används.
1 000 extra operationer i Östergötland9.12.2025 10:33:02 CET | Pressmeddelande
Innan året är slut kommer 1 000 extra operationer att ha genomförts i Region Östergötland. Resultatet är en följd av det tätare samarbetet mellan Aleris Specialistklinik i Linköping och Universitetssjukhuset i Linköping, där resurser och kompetens delas för att ge fler patienter tillgång till planerad kirurgi.
Fler operationer planeras i Uppsala4.12.2025 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Aleris har under hösten tecknat två direktupphandlingar med Akademiska sjukhuset för binjurekirurgi respektive kirurgi av godartade brösttumörer. Samarbetet genomförs inom ramen för Uppsalamodellen och utförs vid Aleris specialistklinik på Ljusbärargatan i Uppsala, som fram till april 2025 drevs under namnet Art Clinic.
Alerisfonden delar ut 750 000 kronor3.12.2025 10:34:59 CET | Pressmeddelande
Varje år delar Alerisfonden ut medel till projekt som bidrar till utvecklingen av hälso- och sjukvården i Skandinavien. Bland årets ansökningar har juryn utsett fyra svenska, fyra danska och tre norska projekt som får dela på 750 000 kronor.
Art Clinic byter namn till Aleris24.11.2025 10:10:17 CET | Pressmeddelande
Art Clinic Jönköping byter nu namn till Aleris Specialistklinik Jönköping. Kliniken rankas som bäst i Sverige inom både höft och knäproteskirurgi enligt Ledprotesregistrets rapport 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum