Midsommar markerar startskottet för sommarhandeln
Med blomsterkransar, sill på tallriken och dans runt stången är det lätt att glömma att även de svenska handelsföretagen laddar upp inför en intensiv period. Svensk Handels årliga sommarrapport visar att midsommar är den fjärde viktigaste högtiden för svenska handlare.

Särskilt viktig är högtiden inom dagligvaruhandeln, där sju av tio företag uppger att midsommarhandeln har stor betydelse för försäljningen. Baserat på förra årets försäljningsmönster och Svensk Handels prognos för hela 2025 väntas sommarens detaljhandelsförsäljning uppgå till 256 miljarder kronor.
Under midsommarveckan förväntas merförsäljningen inom dagligvaruhandeln uppgå till 1,3 miljarder kronor, vilket ger ett rejält uppsving till den totala omsättningen på 9,6 miljarder kronor. Bland midsommarfavoriterna som alltid toppar inköpslistan återfinns sill, tätt följd av färska kryddor. Men det är faktiskt insektsmedel som står för den största försäljningsökningen i procent.
– Det intensiva arbetet med att kunna erbjuda eftertraktade produkter till midsommarbordet pågår för fullt runt om i landet. När det kommer till högtider är vi svenskar i regel traditionella, och de mest populära produkterna är i princip alltid desamma, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Mer än 22 000 extra arbetstillfällen
Midsommar markerar också början på en intensiv sommarsäsong i Handelslandet Sverige. I år planerar 47 procent av detaljhandlarna och 23 procent av partihandlarna att ta in extrapersonal, vilket motsvarar fler än 22 000 extra arbetstillfällen. Det är ett välkommet tillskott jämfört med pandemiåren, även om det syns en viss nedgång i detaljhandeln jämfört med förra sommaren.
– Det är givetvis illavarslande att färre planerar att ta in extrapersonal nu till sommaren, och en tydlig signal om att de senaste årens tuffa tider satt sina spår. Handelsföretagen vill fortsätta att vara en stark jobbmotor, men för det krävs också att vår bransch ges bästa möjliga förutsättningar. Sänkta arbetsgivaravgifter borde vara en högprioriterad fråga för regeringen, säger Maria Mikkonen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för närmare 8 500 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum