Schibsted blickar framåt efter krävande övergångsår: ”En ny grund”
Fjolåret präglades av fallande printintäkter, en krävande annonsmarknad och kostnader kopplade till etableringen av ett nytt koncernbolag. Samtidigt markerade 2024 början på ett nytt kapitel för Schibsted, med nytt ägarskap, tydligare prioriteringar och åtgärder för att rusta företaget för framtiden.

Det framgår av koncernens årsrapport som offentliggjordes på tisdagen.
Schibsted Media etablerades som en självständigt mediekoncern i juni 2024, efter att medieverksamheten hade brutits ut från Schibsted ASA – i dag känt som Vend – och sålts till stiftelsen Tinius. Nyligen återfick mediekoncernen sitt klassiska och korta namn – Schibsted – efter knappt ett år som Schibsted Media.
Årsredovisningen för 2024 täcker hela året och inkluderar både perioden före och efter att medieverksamheten skilts ut från dagens Vend. Siffrorna är inte direkt jämförbara med tidigare år, då verksamheten fram till juni i fjol var en del av en större börsnoterad koncern.
Rörelseintäkterna 2024 landade på 7,5 miljarder norska kronor, ungefär i nivå med föregående år. Rörelseresultatet var negativt med 40 miljoner kronor, vilket speglar att lönsamheten i koncernen fortfarande är under betydande press. Årsresultatet var ändå positivt med 127 miljoner kronor, till följd av intäkter utanför den dagliga driften. Rörelseresultatet måste ses i ljuset av en tuff annonsmarknad, fallande printintäkter, avtagande abonnemangstillväxt för enskilda varumärken samt kostnader kopplade till etableringen av ett nytt koncernbolag.
– Vi visste att 2024 skulle bli ett krävande övergångsår, både operativt och ekonomiskt. Men vi använde året till att lägga en ny grund – med tydligare riktning, stramare styrning och stärkta digitala positioner att bygga vidare på, säger koncernchef Siv Juvik Tveitnes.
Ska ta nya steg
Schibsted genomförde flera åtgärder för att öka användarintäkterna under 2024, bland annat genom ett ökat fokus på personalisering och insatser för att stärka relationen till digitala användare. Det gjordes också betydande investeringar i teknik – inte minst inom artificiell intelligens – både i redaktionella arbetsprocesser och i utvecklingen av mer relevanta och användarorienterade tjänster.
Det kontinuerliga arbetet med att anpassa kostnadsnivån i medieverksamheten pågick också under fjolåret, bland annat genom effektivisering av driften och optimering av tryckeri- och distributionskostnader. Koncernen hade under 2024 fortfarande viss effekt av tidigare kostnadsprogram. Mot slutet av året stod det dock klart att ytterligare åtgärder krävdes för att säkerställa långsiktig ekonomisk hållbarhet.
– 2024 handlade om att få bättre överblick och kontroll över vår nya verklighet som självständig koncern. Då kom vi fram till att vi behövde ta större strukturella grepp, vilket resulterade i den omorganisation och de personalminskningar vi har genomfört under de senaste månaderna. Det har krävt mycket av många, men det var helt nödvändigt med tanke på den ekonomiska utvecklingen vi hade i fjol, säger Siv Juvik Tveitnes.
– Under 2025 kommer det att handla om att anpassa och bygga. Vi ska bli tydligare, mer flexibla och mer relevanta – och vi ska ta nya steg på vägen mot att bli Nordens ledande mediedestination, säger Siv Juvik Tveitnes.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2 450 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum