Svensk Dagligvaruhandel

Svag tillväxt i dagligvaruhandeln i maj

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under maj 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i maj till 5,2 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -2,2 procent.

 - I maj var inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker högre än försäljningstillväxten, vilket betyder att volymutvecklingen var negativ. Under våren har matprisinflationen stabiliserats på en lägre nivå och månadsförändringen från april var endast 0,2 procent. Detta tillsammans med en stärkt krona är en positiv signal både för konsumenten och branschen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i maj till 3,0 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 4,1 procent. Hemleverans ökade med 4,3 procent och upphämtning i butik ökade med 3,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj till 4,1 procent.

 - E-handelsandelen var på en stabil nivå för maj, men väntas minska under sommaren då fler är bortresta och i större utsträckning handlar i fysisk butik, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för maj beräknas till 0,0 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,0 procent under maj månad.

Dagligvaruindex för juni publiceras 10 juli.

Idag, onsdag den 18 juni, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 – Världen på tallriken – hur beroende är vi av importerad mat? Följ sändningen HÄR.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63

Kontakter

Dokument

Länkar

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye