Representantskapen i Arla och DMK Group godkänner plan för fusion
De beslutande organen i Arla och DMK Group har i dag röstat ja till att gå vidare med den föreslagna fusionen. Det markerar en viktig milstolpe i arbetet med att förena två kooperativ med gemensamma värderingar och kompletterande styrkor – och banar väg för en ny era i den europeiska mejeribranschen. Fusionen ska nu prövas av berörda myndigheter innan den kan bli verklighet.

Starkt stöd bland ägarna
Representantskapen i både Arla och DMK Group har ställt sig bakom förslaget att gå samman. Med tydliga majoriteter för förslaget i Arla, DMK och DOC Kaas speglar resultatet ett starkt stöd bland kooperativens ägare, mjölkbönderna. Fusionen är inte bara utformad för tillväxt, utan syftar också till att förena det bästa från båda organisationer, till förmån för ägare, medarbetare, kunder och konsumenter.
Förenar styrkor för framtidens mejerinäring
Fusionen kombinerar Arlas internationella räckvidd och innovationsförmåga med DMK Groups breda produktportfölj och djupa kunnande. Tillsammans bildar de ett starkare kooperativ med bättre förutsättningar att skapa värde – genom ett bredare sortiment, ökad innovationskraft och stärkt global närvaro, vilket gynnar såväl kooperativets ägare mjölkbönderna som dess kunder och konsumenter.
Dialog och delaktighet i processen
Sedan planerna offentliggjordes i början av april har Arla och DMK Group hållit en rad möten runtom i kooperativen för att uppmuntra till diskussion och låta alla ägare komma till tals.
– Jag vill tacka alla ägare för deras aktiva engagemang. Godkännandet från våra beslutande organ visar att vi delar tron på att Arla och DMK Group är starkare tillsammans. Genom att kombinera våra styrkor kan vi bygga en mer hållbar och innovativ mejerisektor, och samtidigt fortsätta skapa värde för våra ägare och partners, säger Jan Toft Nørgaard, ordförande i Arla.
Heinz Korte, ordförande i DMK Group, tillägger:
– DMK delar värderingar med Arla, har samma syn på vårt uppdrag och en gemensam vision för mejeribranschens framtid. Jag är mycket glad över att mina bondekollegor i dag gett sitt stöd till fusionen. Det visar att de tror på idén, och jag är övertygad om att det kommer visa sig vara ett klokt beslut.
Bygger vidare på tidigare samarbete
Arla och DMK Group har redan samarbetat framgångsrikt, bland annat genom det gemensamma bolaget ArNoCo, där DMK:s kompetens inom ostproduktion kombineras med Arla Foods Ingredients (AFI) expertis inom ingredienser. Fusionen bygger vidare på detta partnerskap och ska driva fortsatt utveckling inom mejeriteknik, hållbar produktion och näringsrika livsmedel.
– Vi vet att våra organisationer fungerar bra tillsammans. Genom att förena våra resurser kan vi snabba på innovationen, nå fler konsumenter med näringsrika produkter och samtidigt bidra till ett starkt mjölkpris för våra ägare, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.
Ingo Müller, koncernchef för DMK Group, säger:
– Att våra ägare godkänner detta är en tydlig signal. Det visar att vi står bakom den kooperativa idén och tror på att förena våra krafter för att bli ännu starkare. Och att vi är redo att ta ansvar: för våra verksamheter, för nästa generations lantbrukare och för att kunna leverera livsmedel av hög kvalitet, både i Tyskland och långt utanför landets gränser.
Nästa steg
Efter representantskapens godkännande går fusionen nu vidare till granskning hos berörda myndigheter. Denna process väntas vara slutförd under första kvartalet 2026. Fram till dess fortsätter Arla och DMK Group att verka som två självständiga enheter.
Det nya, sammanslagna kooperativet kommer att heta Arla Foods och ha sitt huvudkontor i Viby, Danmark. Jan Toft Nørgaard blir ordförande, Peder Tuborgh kvarstår som koncernchef och Ingo Müller går in i Arlas koncernledning med ansvar för att leda integrationsarbetet efter fusionen.
Fakta:
Arla Foods
– Omsättning: 13,8 miljarder euro
– Ägare: 7 600
– Medarbetare: 21 900
– Mjölkmängd: 13,7 miljarder kilo
DMK Group
– Omsättning: 5,1 miljarder euro
– Ägare: 4 600
– Medarbetare: 6 800
– Mjölkmängd: 5,3 miljarder kilo
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90SEpress@arlafoods.comBilder

Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Han tar över rodret för Arla Jönköping8.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag tillträder Johan Barkinge som ny chef för Arlas mejeri i Jönköping. Han tar därmed över ledarskapet för en av Europas mest moderna anläggningar.
Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum