Dagligvaruhandeln enas kring gemensam färdplan för hållbar vattenanvändning
Dagligvaruhandeln tar nu ett gemensamt steg för att möta en av de mest akuta globala hållbarhetsutmaningarna – vattenstress. Svensk Dagligvaruhandel har, tillsammans med organisationens medlemsföretag, beslutat om en gemensam färdplan för hållbar vattenanvändning i leverantörsledet. Färdplanen antogs i juni 2025 och innebär en tydlig kravställan på vattenstandarder i odlingar i riskutsatta områden.

- Genom en gemensam färdplan tar vi ett viktigt steg för att minska dagligvaruhandelns påverkan i leverantörsledet och bidrar till en mer hållbar hantering av världens vattenresurser. Frågans aktualitet blir särskilt tydlig just nu när Europa återigen drabbas av en värmebölja, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Högbelastade odlingsområden och särskilt fokus på riskgrödor
Vattenstress – där vattenresurser inte räcker för att täcka behoven – är ett växande globalt problem. Jordbruket står för cirka 70 procent av världens vattenuttag och dagligvaruhandelns leverantörsled är direkt exponerat för dessa risker.
Den nya färdplanen fokuserar initialt på färsk frukt och grönt från länder där flera av Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag har inköp och där vattenstress är som mest påtaglig. Leverantörer som producerar grödor i högriskområden kommer att behöva arbeta aktivt med förbättringar och kunna uppvisa certifikat enligt erkända vattenstandarder.
Successivt införande med gemensam uppföljning
Arbetet med att införa vattenstandarder startar under 2025 och kommer att ske stegvis. Svensk Dagligvaruhandel kommer att samordna halvårsvisa uppföljningar för att följa utvecklingen och redovisa framdriften.
- Att arbeta med hållbar vattenanvändning är både en affärskritisk fråga och ett gemensamt ansvar. Genom att samordna oss som bransch kan vi göra verklig skillnad, avslutar Karin Brynell.
Som stöd används den korg av vattenstandarder som bland annat den holländska organisationen SIFAV har granskat, där exempelvis Alliance for Water Stewardship, Fairtrade, Rainforest Alliance och GlobalG.A.P. ingår.
Lidl Sverige ställer sig bakom behovet av vattenbesparande åtgärder och har sedan 2023 en egen internationell vattenpolicy, därför är de inte en del av Svensk Dagligvaruhandels färdplan.
Från och med idag finns Dagligvaruhandelns Färdplan vatten tillgänglig på Svensk Dagligvaruhandels hemsida HÄR.
För mer information, kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070 975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070 840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum