Rapport från Svea Bank: E-handlarna accelererar miljöarbetet – varannan arbetar med hållbarhet i dag
Nya lagkrav och förordningar har bidragit till att landets e-handlare har blivit mer hållbara. Nu visar Svea Banks nya rapport E-handelsläget att varannan i dagsläget arbetar med miljö och hållbarhet. Över en fjärdedel ser dessutom effekter i form av starkare varumärke samt nöjdare kunder.

I årets rapport E-handelsläget Q1/Q2 svarar Sveriges e-handlare på frågor som rör deras verksamhet, framtidsutsikter och hur de arbetar med miljö och hållbarhet. Rapporten baseras på svar från 354 e-handlare.
Idag uppger över hälften, 51 procent, av de tillfrågade att de arbetar aktivt för att göra verksamheten mer hållbar, en ökning med sju procentenheter från i fjol. En av fyra e-handlare, 26 procent, upplever att det stärker varumärket och 25 uppger att det skapar nöjdare kunder. Lika många menar dessutom att hållbarhetsarbetet leder till minskade kostnader.
Det absolut vanligaste e-handlarna har gjort för att bli mer hållbara är att återvinna och minimera materialanvändning, vilket 49 procent uppger. Detta följs av att ha särskilda rutiner för att hålla ner returer, 34 procent, och att köpa in fler produkter från leverantörer som tydligt kan redovisas som hållbara – något som 29 procent uppger.
– Tydligt är att fler arbetar aktivt med sitt hållbarhetsarbete jämfört med när vi ställde samma fråga 2024. Nya lagkrav driver på omställningen, parallellt med att fler e-handlare upptäcker hur hållbarhet och tillväxt kan kombineras. Detta är en utveckling som sannolikt kommer att fortsätta i takt med att second hand-marknaden växer och konsumenter efterfrågar fler hållbara produkter och tjänster, säger Magdalena Ceasar, Affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.
Topp fem vanligaste hållbarhetsåtgärder:
1. Att återvinna samt minimera förbrukningen av material, emballage och förpackningar, 49%
2. Att ha särskilda rutiner för att hålla nere antalet returer, 34%
3. Att köpa in produkter från leverantörer som kan redovisa att de tillverkats på ett hållbart sätt, 29%
4. Att sälja begagnade produkter, demovaror/kontrollerade returvaror, 25%
5. Att kommunicera sin miljö-/hållbarhetsprofil i e-butik och marknadsföring, 20%
Om E-handelsläget Q1/Q2
E-handelsläget är Svea Banks undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan den 11 april – 28 maj 2025 och besvarades av 354 e-handlare.
Ladda ner rapporten nu
Klicka här för att ner E-handelsläget Q1/Q2 – tema Hållbarhet och returer
Tidigare rapporter
Klicka här för att ner E-handelsläget Q4 – tema utländska lågprisföretag
Klicka här för att läsa E-handelsläget Q3 med tema Black Friday
Nyckelord
Kontakter
Patrik WidlundCMO
Tel:0705-29 42 00patrik.widlund@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

