Högskolan i Gävle

Elbilsbatterier kan ge länet billigare och grönare el

Dela

Forskare vid Högskolan i Gävle ska kartlägga hur elen kan utnyttjas mer effektivt lokalt – exempelvis hur elbilars batterier kan bidra som energireserv. Det nya forskningsprojektet får 8,2 miljoner i stöd från Tillväxtverket och Region Gävleborg.

Illustration av ett hus med solpaneler, en elbil och ett stort batteri under stjärnklar himmel.
Bilarnas batteri skulle kunna avlasta elnätet och ge intäkter till bilägarna (illustration). TT Bild TT

Gävleborg har goda förutsättningar att öka elproduktionen, särskilt via vindkraft. Samtidigt står regionen inför utmaningar kring hur elen används och distribueras. Ett nytt forskningsprojekt, som leds av Nicholas Etherden och Ola Eriksson vid Högskolan i Gävle, ska analysera hur elproduktionen kan användas mer smartare och med mindre miljöpåverkan.

– Att använda mer av den lokalt producerade elen på plats är effektivt och kan ge stora fördelar, bland annat för att locka ny elintensiv industri till regionen. Men då behövs en ökad lagringsförmåga. Här kan elbilarna spela en viktig roll, deras batterier har stor lagringskapacitet och 90 procent av batterierna som produceras går till fordon, säger Nicholas Etherden, universitetslektor i energisystem.

Två spår: systemanalys och miljöpåverkan

Projektet är uppdelat i två delar. I den första görs systemanalyser av elförsörjningen i regionen, där forskarna bland annat tittar på hur batterier i elbilar kan användas för att stötta elnätet.

– Elbilar används bara några få procent av tiden, och deras batterier skulle kunna kopplas till elnätet och göra nytta som energireserv. Det handlar inte om stora energimängder, men rätt använda kan de bidra under kortare perioder, och samtidigt minska belastningen på elnätet och ge bilägarna pengar tillbaka utan att det påverkar bilarnas funktion, säger Nicholas Etherden.

Den andra delen av projektet leds av Ola Eriksson och fokuserar på miljöpåverkan och livscykelanalyser av olika lagringsalternativ, där även sociala aspekter vägs in.

– Sociala livscykelanalyser handlar till exempel om vem som får del av vinsterna. Vi vill jämföra storskaliga lösningar med mer decentraliserade, där hushållen kan få en större roll och andel av intäkterna, säger Ola Eriksson, professor i miljövetenskap.

Tolv företag med i projektet

Projektet helfinansieras av Tillväxtverket och Region Gävleborg. Tolv företag från regionen deltar, bland annat nätbolag och elproducenter, och två doktorander knyts till arbetet.

Forskningen väntas ge både miljövinster och lägre elkostnader, samtidigt som invånare med elbilar kan få ersättning för att bidra till elnätets stabilitet.

– Det är en resurseffektiv lösning att använda den kapacitet som redan finns, bland annat i form av elbilsbatterier. Det kan skapa ett mer motståndskraftigt energisystem och samtidigt fördela intäkter till fler, säger Nicholas Etherden.


Fakta: Mer om projektet

Projektet heter Energilager på hjul för fler företagsetableringar och ökad regional nätutnyttjande”. Projekttiden är till och med mars 2029. Förutom Ola Eriksson och Nicholas Etherden deltar Mattias Gustafsson och Daniel Danevad.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ola Norrman Eriksson
Ola Norrman Eriksson
Högskolan i Gävle
Ladda ned bild
Nicholas Etherden
Nicholas Etherden
Högskolan i Gävle
Ladda ned bild

Utbildning och forskning i naturskönt campus

Högskolan i Gävle har cirka 19 000 studenter och erbjuder ett sextiotal utbildningsprogram och påbyggnadsutbildningar, 330 fristående kurser inom humaniora, samhälls- och natur­vetenskap samt teknik.

Följ Högskolan i Gävle

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Gävle

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye