Schibsted

Aftonbladet inför ny redaktörsorganisation och nytt fokus på podd

Dela

Den 1 september lanserar Aftonbladet en ny redaktörsorganisation för att stärka greppet om förstasidan och fortsätta utvecklingen av ljudjournalistiken. Niklas Ornerud blir editionschef i den nya organisationen och Elin Wieslander tar över som poddchef.

Niklas Ornerud och Elin Wieslander tar nya roller i Aftonbladets organisation. Wieslander tar över som poddchef och Ornerud tillträder som editionschef från den 1 september. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Niklas Ornerud och Elin Wieslander tar nya roller i Aftonbladets organisation. Wieslander tar över som poddchef och Ornerud tillträder som editionschef från den 1 september. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet

– Med den nya organisationen skapar vi en tydligare struktur där vi kan samla ansvar och maximera vår kapacitet. Mitt fokus blir att förvalta förstasidan så att Aftonbladet alltid levererar de viktigaste nyheterna och de bästa snackisarna – oavsett format, säger Niklas Ornerud, ny editionschef på Aftonbladet.

Den nya redaktörsorganisationen innebär ett tydligare ägarskap över förstasidan. Syftet är att vässa nyhetsvärderingen och samla en desk som arbetar för hela Aftonbladet. Förändringen lägger också grunden för en mer personaliserad användarupplevelse.

– Det här är en viktig förändring för Aftonbladet. Vi stärker vår nyhetsjournalistik genom att skapa en organisation som arbetar utifrån helhet – nyhetsvärde, strategi, användarupplevelse och affär. Det ger oss både ökad kvalitet och mer kraft framåt, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Samtidigt förstärks poddsatsningen när Elin Wieslander tar över som poddchef efter Niklas Ornerud – med fokus på att både utveckla befintliga poddar och hitta nya sätt att möta publiken i ljud.

– Aftonbladets poddar är en central del av vårt berättande. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla formatet och nå ännu fler lyssnare med journalistik som både engagerar och fördjupar, säger Elin Wieslander.

Både Niklas Ornerud och Elin Wieslander har en gedigen bakgrund på Aftonbladet i flera olika roller. Ornerud har, utöver sin senaste roll som poddchef, bland annat varit kvällschef, liveredaktör och redigerare. Wieslander har arbetat som redaktör på nyhetsdesken, är en del av Aftonbladets AI-nav och kommer senast från rollen som t.f redaktionell ettachef.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef. Telefon: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Niklas Ornerud, tillträdande editionschef. Telefon: 070-676 24 99. E-post: niklas.ornerud@aftonbladet.se.
Elin Wieslander, tillträdande poddchef. Telefon: 070-162 23 42. E-post: elin.wieslander@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Niklas Ornerud och Elin Wieslander tar nya roller i Aftonbladets organisation. Wieslander tar över som poddchef och Ornerud tillträder som editionschef från den 1 september. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Niklas Ornerud och Elin Wieslander tar nya roller i Aftonbladets organisation. Wieslander tar över som poddchef och Ornerud tillträder som editionschef från den 1 september. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten,  Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye