Aftonbladet inför ny redaktörsorganisation och nytt fokus på podd
Den 1 september lanserar Aftonbladet en ny redaktörsorganisation för att stärka greppet om förstasidan och fortsätta utvecklingen av ljudjournalistiken. Niklas Ornerud blir editionschef i den nya organisationen och Elin Wieslander tar över som poddchef.

– Med den nya organisationen skapar vi en tydligare struktur där vi kan samla ansvar och maximera vår kapacitet. Mitt fokus blir att förvalta förstasidan så att Aftonbladet alltid levererar de viktigaste nyheterna och de bästa snackisarna – oavsett format, säger Niklas Ornerud, ny editionschef på Aftonbladet.
Den nya redaktörsorganisationen innebär ett tydligare ägarskap över förstasidan. Syftet är att vässa nyhetsvärderingen och samla en desk som arbetar för hela Aftonbladet. Förändringen lägger också grunden för en mer personaliserad användarupplevelse.
– Det här är en viktig förändring för Aftonbladet. Vi stärker vår nyhetsjournalistik genom att skapa en organisation som arbetar utifrån helhet – nyhetsvärde, strategi, användarupplevelse och affär. Det ger oss både ökad kvalitet och mer kraft framåt, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Samtidigt förstärks poddsatsningen när Elin Wieslander tar över som poddchef efter Niklas Ornerud – med fokus på att både utveckla befintliga poddar och hitta nya sätt att möta publiken i ljud.
– Aftonbladets poddar är en central del av vårt berättande. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla formatet och nå ännu fler lyssnare med journalistik som både engagerar och fördjupar, säger Elin Wieslander.
Både Niklas Ornerud och Elin Wieslander har en gedigen bakgrund på Aftonbladet i flera olika roller. Ornerud har, utöver sin senaste roll som poddchef, bland annat varit kvällschef, liveredaktör och redigerare. Wieslander har arbetat som redaktör på nyhetsdesken, är en del av Aftonbladets AI-nav och kommer senast från rollen som t.f redaktionell ettachef.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef. Telefon: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Niklas Ornerud, tillträdande editionschef. Telefon: 070-676 24 99. E-post: niklas.ornerud@aftonbladet.se.
Elin Wieslander, tillträdande poddchef. Telefon: 070-162 23 42. E-post: elin.wieslander@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum