Kraftig ökning av GPS-störningar i Östersjön
Störningar mot system för satellitbaserad navigation i framför allt Östersjöområdet har ökat markant under det senaste året. Nästan dagligen tar Transportstyrelsen emot rapporter om störningar från flygplan i området. Situationen lyfts nu till FN-organet ICAO, där Transportstyrelsen deltar för Sveriges räkning.

Sedan några år tillbaka har en ökning av radiofrekvensstörningar identifierats mot system för satellitbaserad navigation i Östersjöområdet. Samlingsnamnet för systemen är Global Navigation Satellite System (GNSS) och GPS är ett exempel på ett sådant system.
I Sverige har störningarna ökat successivt sedan slutet av 2023 för att under det senaste året intensifierats markant. Inledningsvis förekom störningarna i de östra delarna av det svenska luftrummet över internationellt vatten.
– På senare tid har störningarna ökat både rent geografiskt och i omfattning. Nu förekommer störningarna inom ett större område både över vatten och landområden i Sverige, säger Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen.
Dagliga rapporter
Transportstyrelsen tar nästan dagligen emot rapporter från flygplan om störningar i de satellitbaserade navigationssystemen som används ombord. Det som påverkas är tillförlitligheten för de system som ska stödja systemen för navigering.
– Det här är allvarligt och det är en säkerhetsrisk för den civila luftfarten, inte minst med tanke på störningarnas omfattning, varaktighet och karaktär. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att piloter har fler möjligheter att navigera bra, ifall det satellitbaserade systemet faller bort, säger Andreas Holmgren.
Det är dock inte bara luftfarten som påverkas av störningarna, utan hela den kritiska infrastrukturen påverkas negativt. Det gäller även sjöfarten. Det handlar om system som i stor utsträckning används i samhället för positionering, navigering och tidsangivelser.
Transportstyrelsen arbetar både nationellt och internationellt med den uppkomna situationen. Bland annat representerar Transportstyrelsen Sverige i ICAO (Internationella civila luftfartsorganisationen). Myndigheten bevakar frågan och för dialog med olika organisationer för att kunna informera branschen och överväga nationella åtgärder.
Fakta och bakgrund
- I början av juni lämnade Sverige tillsammans med fem stater runt Östersjön (Finland, Estland, Litauen, Lettland och Polen) gemensamt in en inlaga till Internationella civila luftfartsorganisationens råd (ICAO Council).
- Inlagan behandlar den allvarliga problematiken kring radiofrekvensstörningar (RFI) relaterade till Global Navigation Satellite System (GNSS) i Östersjöregionen och norra Europa.
- Den innehåller en detaljerad beskrivning över senaste tidens incidenter av spoofing (positionsmanipulering) och jamming (störningssignal) riktade mot GNSS-system i staternas FIR-områden (de ansvarsområden i luftrummet som tilldelats en stat, Sveriges ansvarsområde omfattar svenskt territorium samt delar av Östersjön och Västerhavet). Källan till störningarna har kunnat härledas till Rysslands territorium.
- Störningar utgör en säkerhetsrisk för internationell civil luftfart och strider mot bestämmelserna i Chicagokonventionen.
- ICAOs råd har uttryckt stor oro över situationen och kräver att Ryssland fullgör sina internationella skyldigheter och säkerställer att störningarna omedelbart upphör. Men trots påtryckning från rådet har störningarna i stället ökat i Östersjöområdet. Därför förbereds det nu för att frågan ska föras vidare till ICAOs Generalförsamling i höst för fortsatt hantering.
*Statistiken innehåller de störningar i svenskt luftrum som Transportstyrelsen har fått kännedom om och som påverkar den civila luftfarten. Både svenska och utländska flygbolag ingår i uppgifterna. Även störningar för svenskregistrerade luftfartyg/svenska flygbolag i hela världen ingår. Mörkertalet bedöms dock vara stort, bland annat eftersom utländska flygbolag många gånger enbart rapporterar till det egna landets luftfartsmyndighet.
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Nu skärps reglerna för drönare4.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Samtidigt som fler flyger drönare ökar också antalet incidenter i luften. Nu skärps reglerna och från och med den 1 januari blir det straffbart att flyga drönare utan drönarkort.
Nya regler på gång: eCall ska inte kontrolleras vid besiktning2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten kommer Transportstyrelsen inte längre att ställa krav på kontroll av eCall-system vid besiktning. Reglerna förväntas träda ikraft i början av januari 2026.
Vita bilar vanligast i Sverige1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vit befäster positionen som den vanligaste färgen när svenskarna väljer bilfärg. Det visar siffror som Transportstyrelsen sammanställt. Idag finns nära 1,2 miljoner vita bilar i vägtrafikregistret vilket motsvarar cirka 19 procent av totalen. Samtidigt fortsätter den lila bilen att vara den mest sällsynta på vägarna. Endast en av sexhundra bilar har lila som registrerad färg.
Klart med nya avgifter från 202628.11.2025 09:30:00 CET | Nyheter
Transportstyrelsens avgifter för 2026 är nu beslutade. En av få ändringar som får direkt påverkan på medborgare är att vägtrafikregisteravgiften höjs från 69 till 74 kronor per fordon.
Utökade vinterdäckskrav för tunga fordon10.11.2025 13:33:38 CET | Nyheter
Tidsperioden då det krävs vinterdäck för tunga fordon i landet har förlängts. Från och med nu gäller att tunga lastbilar och tunga bussar ska vara utrustade med vinterdäck under perioden 10 november – 10 april. Det gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum