Hyresgäster får mindre för pengarna – ändå pressas hyrorna upp
Allt fler hyresgästerna upplever att de betalar mer men får mindre för sina pengar. Det visar Hyresgästföreningens nya rapport "Hur sköter sig hyresvärdarna?" – som bygger på en rikstäckande enkät där över 7 000 hyresgäster ger sin syn på bland annat boendekvaliteten och förtroendet för sin hyresvärd. Enkätundersökningen visar att den upplevda boendekvaliteten i relation till hyran hamnar på historiska bottennivåer. Undersökning visar också att boende hos privatvärdar är mest missnöjda med sitt boende och sin hyresvärd.

– Det här bekräftar tyvärr det vi dagligen hör från hyresgäster: hyrorna går upp, men det man får för sin hyra blir mindre och sämre. När det tar veckor att få hjälp med en trasig spis, ingen svarar i telefon och man inte får veta vad som händer i huset – då pratar vi om dålig förvaltningskvalitet, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.
7 096 svar från hyresgäster i hela landet och visar att flera delar av boendet har försämrats. Undersökningen visar också att hyresgästernas upplevda boendekvalitet i relation till hyresnivå har fallit från 70 procent år 2020 till endast 57 procent i år, ett rekordstort tapp på nära 13 procentenheter till den lägsta nivån någonsin.
– Det vi ser är en tydlig boendekrympflation: hyran stiger men boendevärdet krymper. Mer pengar ut och mindre kvalitet tillbaka. En sån leverans skulle aldrig accepteras om det gällde någon annan vara eller produkt. Hyresvärdarna måste bli bättre på att leva upp till sina åtaganden i stället för att bara fokusera på hyreshöjningar och vinster, säger Marie Linder.
Även förtroendet för hyresvärdarna sjunker. Antalet hyresgäster som skulle rekommendera sin hyresvärd har sjunkit med nästan sex procentenheter sedan 2020. Allt fler upplever dessutom att reparationer dröjer, att det blivit svårare att nå sin värd via telefon, mejl eller besök. I det privata hyresbeståndet är missnöjet störst. Där anser endast 54 procent att hyran faktiskt motsvarar vad de betalar för mot 62 procent inom allmännyttan.
– Det här är allvarliga signaler. Kombinationen av högre hyror och lägre nöjdhet borde vara en väckarklocka. Att fortsätta med stora hyreshöjningar samtidigt som man tummar på boendekvaliteten är inte hållbart. Om det hyresgäster får för sin hyra inte håller måttet kan man som hyresvärd inte höja hyrorna. I vissa fall borde det till och med leda till hyressänkningar, säger Erik Elmgren, förbundschef på Hyresgästföreningen.
Fakta i korthet
-
Mindre kvalité för pengarna – Endast 57 procent anser att hyran faktiskt motsvarar vad man betalar för, en minskning med nära 13 procentenheter mot 2020 och den lägsta nivån någonsin.
-
Förtroendet sjunker – Antalet hyresgäster som skulle rekommendera sin hyresvärd har sjunkit med nästan sex procentenheter sedan 2020.
-
Svårt att nå värden – Telefontider, besökstider och svar på mejl har minskat kraftigt.
-
Löften bryts – Färre upplever att hyresvärdar håller vad de lovat. Från 2020 har siffran sjunkit från 78 procent till 74 procent idag.
-
Reparationer dröjer – 73 procent anser att fel i fastigheten åtgärdas i rimlig tid, en minskning med sju procentenheter från 2020.
-
Privata hyresvärdar sämst – Där tycker endast 54 procent att hyran faktiskt motsvarar vad man betalar för mot 62 procent inom allmännyttan.
Fakta om undersökningen:
Undersökningen har för femte gången genomförs av AktivBo på uppdrag av Hyresgästföreningen. Under våren 2025 genomfördes undersökningen för första gången helt digitalt. Med stöd av ett stratifierat urval valdes 11 995 medlemmar ut inom Hyresgästföreningens nio regioner. 7 097 medlemmar svarade på undersökningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 59,2 procent. Enkäten omfattar cirka 90 detaljerade frågor om främst service- och förvaltningskvalitet. Respondenterna ombeds även ta ställning till hur de upplever sin boendekvalitet i förhållande till sin månadshyra. Svarsskalan är fyrgradig: Mycket bra, Ganska bra, Inte så bra och Dåligt. Resultatet presenteras som en procentsats av den positiva andelen, det vill säga de två positiva svaren på skalan. Resultatet klassificeras utifrån två bakgrundsvariabler: Fastighetsägandeform (Allmännytta/Privat) och Region (enligt Hyresgästföreningens regionsindelning av Sverige). Demografiskt klassificeras de svarande utifrån Ålder och Juridiskt kön (Man/Kvinna)
Nyckelord
Kontakter
Gilda RomeroPressekreterareHyresgästföreningen
Tel:072-549 11 55gilda.romero@hyresgastforeningen.seIsak HellerupPressekreterareHyresgästföreningen
Tel:072 361 02 53isak.hellerup@hyresgastforeningen.seNationell pressjourHyresgästföreningen
Tel:010-459 10 70press@hyresgastforeningen.seBilder


Dokument
Länkar
Om oss
Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.
Följ Hyresgästföreningen Riksförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Riksförbundet
Ny rapport: Inkomstkraven sjunker – men alldeles för långsamt27.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningens nya rapport visar att allt fler bostadsbolag i Sverige sänker eller slopar sina inkomstkrav. Men utvecklingen går långsamt och ojämnt, och många bostadsbolag – både allmännyttiga och privata – håller fast vid regler som stänger ute hushåll som faktiskt klarar hyran. Resultatet är att människor stängs ute från trygga förstahandskontrakt helt i onödan.
Kallt i lägenheten? Det här har du rätt till och det här kan du göra21.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande
Vintern är här och för många hyresgäster blir det också blir kallt även inomhus - särskilt vid årstidsväxlingarna när temperaturen faller snabbt och värmesystemen inte hinner reagera. Då kan det kännas betydligt kallare än vad som är rimligt. Som hyresgäst har du rätt till en bostad som fungerar men vad är egentligen en rimlig inomhustemperatur? Och vad kan du göra om värmen inte följer med i temperatursvängningarna?
Hyresgästföreningen kommenterar SCB:s nya siffror: Hyresgäster fortsatt hårdast pressade av boendekostnaderna19.11.2025 08:38:07 CET | Pressmeddelande
När SCB i dag presenterar hushållens boendeutgifter står en sak klar: hyresgäster lägger fortsatt störst andel av sin inkomst på boendet. Trots att kostnaderna ökar för alla är det hyresgästerna som har minst marginaler.
Sex av tio oroade för extremväder – Sverige anses dåligt förberett19.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sex av tio svenskar oroar sig för skogsbränder, översvämningar och torka. Det visar en ny undersökning från Hyresgästföreningen och Röda Korset, gjord av Indikator Opinion. Trots det tycker många att Sverige gör för lite för att förebygga klimatkrisens konsekvenser. Åtta av tio vill att staten investerar mer i förebyggande åtgärder mot klimatrelaterade kriser.
Tingsrätten går på Hyresgästföreningen linje mot Urban Rights14.11.2025 07:26:00 CET | Pressmeddelande
I juni stämde Urban Rights Hyresgästföreningen för att få ut en förhandlingsöverenskommelse – avtal mellan Hyresgästföreningen och fastighetsägare. Det motsatte Hyresgästföreningen då det strider mot principen att skydda förhandlingsintegriteten. Nu går tingsrätten på Hyresgästföreningens linje i tvisten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum