Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Aktivitetsleksaker är avsedda för hemmabruk och konstruerade så att barn till exempel ska kunna klättra, hoppa, gunga, snurra, krypa och åla. Konsumentverket har medverkat i en EU-gemensam insats där 89 produkter har testats. Bara 15 av dem uppfyllde EU:s regelverk för säkra leksaker. Det motsvarar 17 procent.
Exempel på brister som upptäcktes:
- instabilitet,
- risk att ett barn fastnar med huvud, nacke, fingrar, hår och kläder,
- svårigheter att montera produkten och
- vassa kanter och löstagbara smådelar som barn kan sätta i halsen
Granskningen av aktivitetsleksakerna har samordnats av EU-kommissionen, och många länder inom EU har deltagit i arbetet. I Sverige har Konsumentverket granskat fyra klätterbågar och ett aktivitetstorn med rutschkana. Ingen av produkterna [JH1] uppfyllde kraven helt. Det fanns både konstruktionsbrister och brister när det gäller bruksanvisningar och information på svenska.
Inte rätt språk
Varningar, märkningar och anvisningar för de 89 utvalda produkterna kontrollerades separat. Här uppfyllde endast 32 procent kraven. Problemen var bland annat att varningar, etiketter och instruktioner inte var på språket som talas i det land där produkten sålts och att monterings- och installationsanvisningarna var ofullständiga.
Nätköpare - se upp
Den överväldigande majoriteten av produkterna med brister köptes på nätet. Bara åtta procent av aktivitetsleksakerna som såldes på nätet klarade granskningen.
Dras tillbaka från marknaden
Utifrån testresultaten har vissa produkter återkallats från konsumenter och andra har dragits tillbaka från marknaden och slutat säljas. I några fall har tillverkaren gjort ändringar i produkten och vissa tillverkare har nu märkt sina produkter med lämpliga varningar.
Köp endast CE-märkt
Konsumentverket och dess motsvarigheter inom EU lyfter fram att konsumenter endast bör köpa aktivitetsleksaker som är CE-märkta. Märkningen ska visa att tillverkaren har bedömt att de uppfyller EU:s krav på säkerhet, hälsa och miljöskydd.
En samordnad insats
Granskningen är en del av projektet Joint Actions on Compliance of Products (JACOP) och genomfördes 2024. Aktivitetsleksaker var en av 16 produktkategorier som granskades.
Länkar
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
KO stämmer mobiloperatören Hallon2.7.2025 11:23:04 CEST | Pressmeddelande
Företaget Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder med frågor och problem bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum